Israel Hayom

שתיקת התלושים: החרפה במחסור בעובדים בחודש יוני

סקר מעסיקים מצביע על צפי לשיפור במצב במחצית השנייה של השנה ● חברות מדווחות גם על מחסור בחומרי גלם, בציוד ובמכונות בשל תקלות בשרשרת האספקה

- גלעד צוויק

המשק אמנם חזר לתפקוד כמעט מלא, אך המעסיקים ממשיכים לדווח על מחסור חמור בעובדים - כך עולה מניתוח סקר הערכות העסקים של אלכס זבז'ינסקי, הכלכלן הראשי של מיטב דש.

על פי הנתונים, כלל החברות בכל הענפים, למעט ענף הבנייה, מצביעות על מחסור חמור בעובדים שהתגבר בחודש יוני - החודש האחרון של מדיניות החל"ת. כידוע, החל מחודש יולי הסתיים החל"ת עבור רוב מוחץ של הישראלים, והנתונים שיגיעו יראו האם המחסור אכן נובע מהחל"ת, או שמדובר במשבר מבני עמוק יותר.

על פי הסקר, מרבית בעלי העסקים צופים שיפור בתעסוקה. עוד עולה מהניתוח כי החברות מדווחות על מחסור מחריף בציוד, במכונות ובחומרי גלם, במיוחד בענפי התעשייה והבנייה - זאת, ככל הנראה, בשל תקלות בשרשרת האספקה ברמה העולמית.

כפי שפרסם משרד האוצר, הגירעון התקציבי של הממשלה המשיך לפחות בחודש יוני, והסתכם 10.1%־ב לעו־ ירידה של כמעט חצי אחוז מת מאי. בבנק ישראל צופים כי עד לסוף השנה הגרעון יסתכם בכ־%7, תוך תלות כמובן במקרה של הטלת הגבלות חדשות בעקבות התפרצות זן הדלתא.

הירידה נובעת מגידול מהיר בהכנסות המדינה 30%־כ( מתחילת השנה), ובדגש על הכנסות ממסים: בחודשים ינואר-יוני עלו ההכנסות ממסים לעומת ינואר-יוני 2019 (לפני הקורונה) .16.4%־ב ברבעון השני, שהסתיים ביוני האחרון, נגבו מסים בסכום הגבוה בכ־21 מיליארד שקלים מהפריסה השנתית המתוכננת. גביית המסים המצטברת ב־21 החודשים האחרונים חזרה למגמה שהיתה צפויה להיות אם לא היתה המגיפה.

זאת ועוד, הגבייה מעצמאים עלתה ביוני האחרון בכמעט פי 2 לעומת יוני שלפני שנתיים, וכפי שמציין האוצר, אחד הגורמים העיקריים לזינוק זה הוא ההנפקות של חברות הטכנולוגיה. יתרות האוצר בקופה המשיכו לגדול לשיא חדש של כ־87 מיליארד שקלים, כשלדברי זבז'ינסקי, הירידה בגירעון ויתרות המזומנים הגבוהות ימשיכו להוביל לירידה בהנפקות בחודשים הקרובים.

בהנפקת האוצר בשבוע שעבר נרשמו ביקושים חלשים עם יחס כיסוי של 3.2 - הנמוך מאז חודש פברואר. מלבד יחסי כיסוי נמוכים במיוחד, הפער בין המחיר הממוצע שבו נסגרה ההנפקה לבין המחיר הממוצע שבו הוגשו הביקושים היה הגבוה ביותר מאז מארס 2020 (תחילת הקורונה).

"פער כל כך גבוה מצביע על כך שחלק גדול מהביקושים לא היו 'אמיתיים', אלא הוגשו בגלל התחייבויות או כדי לזכות רק במקרה של 'החלקה' במחיר בהנפקה", מסבירים במיטב דש. להערכת יונתן כץ וכלכלני לידר שוקי הון, בהנחה שלא יוטל סגר נוסף, האוצר צפוי להמשיך ולצמצם את היקף ההנפקות, והוא ירד ל־5 מיליארד שקלים לחודש בסוף השנה - זאת לעומת קצב של 8.5 מיליארד לחודש במהלך .2020

לא הכל חזר

בתוך כך, מספר היוצאים לחו"ל ביוני עלה אמנם ביותר מ־%05 לעומת מאי - אך עדיין מדובר בנתונים רחוקים מאד מתקופת טרום הקורונה - רק 36% מהיקף הנוסעים ביוני .2019

 ?? צילום ארכיון: מרקו ?? ממשיכים לחפש עובדים
צילום ארכיון: מרקו ממשיכים לחפש עובדים

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel