Israel Hayom

סוף עידן ג'יבריל

- אייל זיסר

בשבוע שעבר מת בדמשק רב מחבלים, אחמד ג'יבריל, שייסד והנהיג את ארגון החזית העממית - המפקדה הכללית, אחד הרצחניים שבארגוני הטרור שפעלו נגד ישראל בשנות ה 70 וה .80 הוא מת מוות טבעי בגיל ,83 הגם שבנו, ג'יהאד, שעתיד היה לרשת את מקומו בהנהגת הארגון, חוסל בלבנון בשנת ,2002 ככל הנ ראה בידי ישראל.

עם מותו של ג'יבריל, מסתלק אחד האחרונים לדור המייסדים של ארגוני הטרור הפלשתיניים, ומי שאימץ והוביל מאבק טרור בלא פשרות למול ישראל. למע שה, לבד מראש הרשות הפלשתינית, אבו מאזן, ומראש המחלקה המדינית של אש"ף, פארוק קדומי, לא נותר עוד איש מאותה חבורה של צעירים פלשתינים, שבחרו בראשית שנות ה 60 בדרך המאבק והטרור, אך סופם שהעלו את הפלשתינים על דרך ללא מוצא שבה הם מצויים גם בימינו אלו.

ארגונו של ג'יבריל היה אחראי בפברואר 1970 לפי צוץ מטוס סוויסאייר שהיה בדרכו לישראל, ולרצח כל 47 נוסעיו. במאי אותה שנה נרצחו 9 מילדי מושב אביבים ועוד 3 מבוגרים, מירי של אנשי הארגון לעבר האוטובוס שבו נסעו. באפריל 1974 רצחו מחבלים מן הארגון 16 תושבי קריית שמונה, חלקם בדירותיהם, ועוד שני חיילי צה"ל. ולבסוף, בנובמבר 1987 חדר מחבל של הארגון בגלשן אוויר לשטח ישראל והרג שישה חיילים, באירוע שנודע כ"ליל הגלשונים". לימים נטען כי הפי גוע תרם להלהטת הרוחות בקרב הפלשתינים ולפרוץ האינתיפאדה הראשונה.

ג'יבריל, ששירת בצבא הסורי, שם רכש מיומנות בהפעלת חומרי נפץ, בחר להמשיך ולחסות בצילם של הסורים והפך לקבלן פיגועים בשירותם. החסות הסורית אפשרה לו לשבות ולהחזיק בשלושה חיילי צה"ל שנפלו לידיו בלבנון לאחר מבצע שלום הגליל. בעסקה הידועה כ"עסקת ג'יבריל" שחררה ישראל עבור שבוייה 1,150 מחבלים, חלקם עם דם על ידיהם.

אבל אלו היו שנות השיא של אחמד ג'בריל, שלאח ריהן הלך והפך ללא רלוונטי בזירה הפלשתינית. בכפוף לתכתיביה של דמשק, מיקד עצמו בקרב מיליון הפל שתינים החיים בסוריה ובלבנון, ואיבד כל קשר ומגע למציאות ביהודה, בשומרון ובעזה.

בשנים האחרונות היה ג'יבריל מעורב לא פעם בירי של טילים משטח לבנון, ולעיתים משטח סוריה, לעבר ישראל. אבל צה"ל הסתפק בחיסול אותן חוליות ששיגרו את הטילים ולא רדף אחר ג'יבריל, שנותר בביתו בדמ שק, חסר השפעה ובבחינת מטרד יותר מאשר איום של ממש. בנו ג'יהאד, שסומן כיורש של אביו, הוא כאמור ששילם את המחיר, כשחוסל בלבנון בשנת .2002

סיפורו של ג'יבריל הוא אפוא סיפורו של דור של צעירים שהנהיג את הפלשתינים במאה הקודמת, בחר בדרך הטרור והביא עליהם אסון אחר אסון.

למעשה, מי שהותיר את הבעיה הפלשתינית חיה ובועטת היא בעיקר אונר"א, סוכנות הסיוע של האו"ם, המאפשרת לפלשתינים, במימון בינלאומי נדיב, לשמר את מעמד הפליטות ומעניקה חינוך וסיוע כלכלי. לצד זאת, צריך להזכיר את ממשלת יש ראל, שבשנת 1993 חתמה עם אש"ף על הסכם אוס לו, ו"הרימה אותו מן הקרשים" שעליהם היה מוטל. עתה הגיעה שעתו של דור פלשתיני צעיר. חלקו הגדול בוחר להמשיך בדרך הטרור, ואם יתמיד בכך רק יעמיק את המבוי הסתום בו מצויים הפלשתינים.

סיפורו של ג'יבריל הוא אפוא סיפורו של דור של צעירים שהנהיג את הארגונים הפלשתיניים במאה הקודמת, בחר בדרך הטרור והביא עליהם אסון אחר אסון

 ??  ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel