Israel Hayom

המנוע של הפשע נמצא בשוק האפור

- אבי דבוש

כל ישראלי הגון מזדעזע למראה היקפי הענק של האלימות המאורגנת בחברה הערבית. 59 ערבים אזרחי ישראל נרצחו מאז תחילת .2021 כיהודים ישראלים יכולנו עוד לעצום עיניים עד למאי האחרון, אבל אז האלימות והנשק כוונו גם אלינו.

אבל הדיון הלאומי מפספס את השורשים לאלימות. אחד ממנועי הצ מיחה הגדולים ביותר לארגוני הפשע הוא הלוואות בשוק האפור למודרי האשראי בישראל. לפי נתוני בנק ישראל, יותר ממיליון ישראלים לא מצליחים לקבל הלוואות מהבנקים. מחקרים מהעולם מלמדים שכ 60% מבקשות האשראי של המעמד הנמוך נדחות. אלו ישראלים שלא יכולים לקבל הלוואות לקניית רכב, לכיסוי המינוס, לשיפוץ או לקניית דירה, או אפילו לחופשה בישראל או בחו"ל.

המענה שלהם הוא בשוק האפור, באשראי החוץ בנקאי. בעשור האחרון יש חברות עם רישיון למתן הלוואות. הן מייצרות שוק פרוע שמשדל את הישראלים לקחת הלוואות. מאז ,2008 אחרי אישור חוק הלוואות חוץ בנקאיות, גדל היקף ההלוואות של הישראלים ב 65% והוא עומד על יותר מ 600 מליארד שקלים. ואם זה לא מספיק, קיים השוק האפור הבלתי חוקי. זה שמפרנס כנופיות פשע חמושות ומחלק הלוואות עם ריביות של מאות אחוזים בשנה.

איך זה עובד? נניח שכדי למנוע עיקול של המשאית שלי ולהתפרנס, אני זקוק לתשלומי ביטוח וקנסות של כמה אלפי שקלים. אני פונה לשוק האפור. אני מקבל את הכסף וצריך להחזיר 2,000 שקלים בחודש בשנה הקרובה. אם איחרתי בתשלום, אני חוטף קנס של 10 אחוזים ביום. וכך אני נכנס לסחרור. לא ירחק היום, וגובים יחפשו אותי על מנת לאיים וגם לפגוע. לעיתים גם תהיה חלופה: התגייס לארגון הפשע שלנו בתמורה לחוב. כך מגויסים "חיילים". כשהלווה מגיע למבוי סתום, הוא עלול לסיים בפשיטת רגל, בבריחה ובהתנתקות ממשפחתו, בהתאבדות )כפי שקרה למשה סילמן( או בפגיעה פיזית חמורה עד מוות.

כדי למנוע הידרדרות כזו הוקמה הקרן למודרי אשראי. היא אושרה בממשלה ב ,2016 ביוזמת איתן כבל וסמנכ"ל "ידיד" דאז, רן מלמד, בהיקף של 50 מיליון שקלים. אנחנו ב ,2021 והיא עדיין לא פועלת. הבנקים לא רצו להתגייס והמכרז נכשל.

העובדה המצערת ששר האוצר לשעבר משה כחלון, שהרים דגל לטו בת החיים בעוני, ירוויח מיליונים בשנה מחברת הלוואות, רק מחדדת את הצורך ואת הדחיפות להפעיל את הקרן.

מדרש תנחומא אומר: "מי שנתון בחושך, רואה מה שבאור, ומי שהוא נתון באור אינו רואה מה שבחושך". מודרי האשראי בישראל נמצאים עמוק בחושך ורואים בעיניים כלות אותנו, היושבים באור. הגדלת הקרן למודרי האשראי והפעלתה הן המינימום שאנחנו מחויבים לו.

 ??  ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel