Israel Hayom

אלקין: "אסור שאיום של רע"מ ישפיע על הקבינט"

שר השיכון ב"כנס קטיף": ״ההתנתקות - כישלון"

- אפרת פורשר ודניאל רוט־אבנרי

לקראת ציון 16 שנים לתוכנית ההתנתקות, אתמול התקיים כנס קטיף ה־7 לאחריות לאומית בשיתוף עיתון "ישראל היום", במרכז מורשת מנחם בגין בירושלים.

זאב אלקין, שר הבינוי והשיכון, סיפר בשיחה עם דניאל רוט־אבנרי על לקחי העבר: "ברור שההתנתקות היתה כישלון אחד גדול, סברתי כך גם אז. ברור שההתנתקות נתנה דלק לחמאס, גם להשתלטות על רצועת עזה, כי בסופו של דבר היא שידרה מסר שלפיו מדינת ישראל מתקפלת תחת לחץ, בדיוק כמו שקרה בלבנון בתקופה של אהוד ברק. וזה כמובן חיזק מאוד את חמאס".

השר אלקין התייחס למדיניות העכשווית מול רצועת עזה. "הממשלה החדשה נוקטת כרגע קו יותר תקיף כדי לשנות את המשוואה גם ביחס להטרדות הקטנות, וזאת בכלל מגמה כוללת".

שר הבינוי והשיכון הדגיש כי בקבינט הנוכחי יש חברים שכבר כיהנו בעבר בקבינט המדיני־ביטחוני, ועל רקע האיומים מצד מפלגת רע"מ וחבר הכנסת מאזן גנאים כי אם יתקפו בעזה - אז הממשלה תיפול, אמר אלקין כי "אסור בכלל שאיום של רע"מ ישפיע על החלטות שמתקבלות בקבינט. בשום הזדמנות לא עלתה בדיוני הקבינט אמירה כמו 'רגע, אבל מאזן גנאים .'...רמא

"מדובר פה בשיקולים הנוגעים לביטחונם של אזרחי מדינת ישראל ורק האינטרסים הללו יעמדו לנגד עינינו. אם בעיני מישהו זה לא מוצא חן, שיעשה את שיקוליו הפוליטיים. האמירה של חבר הכנסת גנאים לא תהיה חלק ממערכת השיקולים שלנו בשמירה על ביטחון מדינת ישראל ואזרחיה".

לא עמדו בהבטחה

בועז ביסמוט, עורך "ישראל היום", נשא דברים באירוע ואמר: "אני זוכר את ,2005 כשהגעתי לשנתיים למאוריטניה, מדינה בצפון אפריקה, גדולה מאוד בשטחה, אוכלוסייה מאוד דלילה של 4 מיליון תושבים, גם שם לא מתים עלינו בלשון המעטה. בקיץ 2005 היינו במעון השגריר, וראינו את התמונות המזעזעות של הפינוי בהתנתקות. זה היה מדהים לראות את המחנות - הכחולים נגד הכתומים - והייתי מאוד מודאג. כשהגעתי לישראל לחופשת מולדת, כעבור שבוע או שבועיים, ראיתי את האווירה הציבורית המאוד לא נעימה. כמעט היתה אצבע מאשימה כנגד הכתומים שלא 'מכבדים את החוק ומחרחרי מלחמה', כי הם פשוט התיישבו בארץ. זה היה דבר די מדהים לראות את זה, ומאותו רגע אמרנו לעצמנו שבוא נקווה שאת התמונות האלה לא נראה יותר.

"חלק מהכנס הזה נועד כדי לומר שמותר להתנגד ולא להסכים בנועם. דבר נוסף זה הסגנון שהפך לפשוט בוטה. הבעיה היא שלא כל כך נעים לשמוע מה שקורה בין הפוליטיקאי­ם שלנו, ומזל שבלילה הילדים שלנו כבר ישנים. אבל מותר שתהיה ביקורת, מותר להיותר מודאג, רצוי להיות מודאג ובסוף להגיד סתם דאגתי.

"אנחנו זוכרים הבטחות שהיו ,2005־ב ומותר לשנות כיוון ואסור להיות דוגמטי. אבל יש דברים שלא - וזה נקרא הבטחה. כשהבטחת משהו תעמוד במילה. הנושא של יישוב הארץ הוא נושא עקרוני. ראש ממשלה בישראל הבטיח דברים הפוכים לחלוטין, ולכן לאזרח במדינה מותר להיוותר מודאג כשמנהיג לא עומד במילה שלו, כי ראינו בעבר לאן זה הולך. 2005־ב שמענו בעיקר קול אחד, והקול הזה של התקשורת הישראלית היה 'שיהיה לנו שלום וביטחון'. והשלום הזה, כפי שהבטיחו לנו, כלל גם השמדה ושריפה של בתי כנסת שהשארנו שם מאחור. 'ישראל היום' אז לא היה קיים, ואם הוא היה קיים הוא היה הקול השונה. הוא היה מזהיר ואומר שכאשר משנים כיוון, והכיוון הזה לא לרוחנו - לא רק שמותר להציב תמרור האט, אלא לעיתים צריך גם תמרור עצור.

"העיתון נולד רק ,2007־ב לאחר ההתנתקות ולאחר פינוי ארבעה יישובים בצפון השומרון. וכאשר מנהיגים לא עומדים בהבטחות - התפקיד שלנו הוא להזהיר".

אירוע עצוב ומכונן

ח"כ יריב לוין רואיין על ידי העיתונאית יפעת ארליך ואמר: "לו נפתלי בנט היה חותם איתנו על הסכם קואליציוני, שבמסגרתו היה מתחייב לא ללכת לממשלה בצד השני - היינו מצליחים להקים ממשלה של לפחות 61 - ללא הישענות על רע"מ. אבל מאחר שסודר לו התירוץ למה הוא לא עושה את המהלך, התוצאות ידועות.

"ברור לגמרי שלו נפתלי בנט היה נוהג בדרך אחרת, לא רק לגדעון סער אלא גם לחברי מפלגתו, לא היתה ברירה אלא ללכת לבחירות או להקים איתנו ממשלה. היה פה אירוע שבו הרבה מאוד מהשותפים לממשלה הזו, כולל סיעת כחול לבן ואחרים, הרגישו מאוד לא בנוח עם הממשלה שקמה, אבל כל אחד אמר שהשני יהיה זה שיעשה את הצעד".

יו"ר הציונות הדתית, חבר הכנסת בצלאל סמוטריץ', נשא דברים והתייחס למציאות שנוצרה לאחר ההתנתקות. לדבריו, "להחזיר את כולם 16 שנה אחורה לאירוע מכונן ששרטט אצלי את העשייה היום. אין לי ספק שהאירוע המכונן הזה עיצב אצל רבים מאיתנו את מה שהם עושים היום. כל אחד ואחת מאיתנו לקח את זה למקום של צמיחה ונחישות".

ח"כ עמיחי שיקלי נכח גם כן בכנס ונשא דברים בנושא: "בשנת 2005 מדינת ישראל ביקשה לקנות שקט, היא חשבה שהיא תקצור מהמהלך הזה של ההתנתקות רגיעה, היא תקצור אולי איזו הפוגה מהמאבק הזה שחל מדי יום ביומו מול חמאס ויתר הארגונים, אבל בסופו של דבר השקט שנרכש היה מזויף, ומה שישראל באמת קנתה זה מוצב דיוויזיוני איראני בשירות משמרות המהפכה ברצועת עזה. מוצב שברצותו יודע לשתק את נתב"ג ותל אביב".

מרדכי (מוכי) בטר, מנהל מרכז מורשת קטיף בניצן, סיכם את האירוע ואמר כי "אני מודה לעיתון 'ישראל היום', לעורך בועז ביסמוט ולמרכז מורשת בגין על השותפות בהובלת כנס קטיף".

ח"כ לוין: "לו נפתלי בנט היה חותם איתנו על הסכם קואליציוני - היינו מצליחים להקים ממשלה של לפחות 61 - ללא הישענות על רע"מ"

 ??  ?? עורך "ישראל היום" בועז ביסמוט מקבל את אלבום קטיף מהרב יצחק הלוי וממרדכי בטר
עורך "ישראל היום" בועז ביסמוט מקבל את אלבום קטיף מהרב יצחק הלוי וממרדכי בטר
 ??  ?? ח"כ לוין ויפעת ארליך
ח"כ לוין ויפעת ארליך
 ??  ?? דניאל רוט־אבנרי מראיינת את השר אלקין
דניאל רוט־אבנרי מראיינת את השר אלקין

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel