Israel Hayom

קטע את המסורת: רה"מ החליט לא למנות יועץ לענייני תפוצות

בעבר דרש בנט לקבל לידיו את משרד התפוצות, אך לאחר שנכנס ללשכת רה"מ קבע במפתיע כי תפקיד היועץ לא יאויש ● סמנכ"לית מכון ראות מזהירה: "עלולה להיות השלכה על הביטחון הלאומי"

- אריאל כהנא

ראש הממשלה נפתלי בנט החליט באופן חריג שלא לאייש את תפקיד היועץ לענייני תפוצות, כך נודע ל"ישראל היום" מפי גורמים המעורים בנושא.

היועץ לענייני תפוצות של ראש הממשלה הוא תפקיד בעל חשיבות מעשית וסמלית, שכל ראשי הממשלה נהגו לאיישו. עיקר תפקידו של היועץ הוא שימור הקשר בין ראש הממשלה לבין העם היהודי ונציגיו במדינות העולם, וחיזוקו. באופן מסורתי, יועץ זה עומד בקשר עם ראשי הארגונים היהודיים בארה"ב, שיש להם גם השפעה על מהלכי הממשלים והקונגרס.

אי מינוי יועץ תפוצות על ידי בנט מפתיע במיוחד, משום שמאז כניסתו לחיים הפוליטיים, וגם מאז הגיע ללשכת ראש הממשלה, הציב את הנושא בקום גבוה בסדר העדיפויות. בנט דרש להיות שר התפוצות בממשלות שבהן שירת, ומקורבו דביר כהנא שימש מנכ"ל המשרד עד לאחרונה.

נעמה קלר, סמנכ"לית מכון ראות, אמרה בתגובה כי "ראש ממשלת ישראל נושא תפקיד משמעותי גם אל מול העם היהודי כולו, ולא רק כלפי אזרחי ישראל. הקשר בין ישראל ליהודי התפוצות הוא סוגיה אסטרטגית, שיש לה השלכה על הביטחון הלאומי. לכן יועץ בכיר בגזרת ראש הממשלה חייב להיות אמון על הנושא ולהיות אחראי להביא בפני ראש הממשלה והדרגים הבכירים מידע שוטף על קהילות יהודיות ועל איתנות הקשר איתן בכל רגע נתון".

קלר הוסיפה כי מינוי שר תפוצות אינו פוטר את בנט מלהחזיק יועץ אישי בתחום, כפי שהיה בעבר. "לשר התפוצות יש אחריות תפעולית על מגוון של מחויבויות ושיתופי פעולה בין ממשלת ישראל לקהילות יהודיות בתפוצות, אולם הוא אינו יכול לתכלל את חשיבות הקשר בין ישראל לתפוצות בתוך יתר שיקולי הביטחון הלאומי הכבדים ביותר, שבהם צריך לעצב ראש הממשלה את מדיניותו. הימנעות ממינוי היועץ משמעה להוריד את סוגיית התפוצות מהרדאר של ראש הממשלה ולהפוך אותה לפגיעה ולחשופה יותר להזנחה ולהידרדרות, מה שיוביל בהכרח לפגיעה בביטחון הלאומי של ישראל".

שירה רודרמן, מנכ"לית קרן משפחת רודרמן העוסקת בחיזוק הקשר בין ישראל ליהדות ארה"ב והתפוצות, התייחסה לנושא: "על פניו, זו נראית החלטה לא צפויה, ולא ברור אם העובדה שלא ממנים יועץ לתחום מעידה על כוונותיה של הממשלה בנושא התפוצות. יחסי ישראל ויהדות העולם צריכים להיות נושא קריטי הממוקם גבוה בסדר העדיפויות של הממשלה החדשה. אני מקווה כי על אף העובדה שלא ימונה יועץ, ימצאו את הדרכים היעילות לקידום הקשר - למשל, על ידי חיזוק תפקיד שר התפוצות והקצאת משאבים משמעותיים".

בלשכת בנט לא הגיבו לידיעה.

 ?? צילום: אי. אף. פי ?? הפגנה של הקהילה היהודית בצרפת במרכז פריז
צילום: אי. אף. פי הפגנה של הקהילה היהודית בצרפת במרכז פריז

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel