Israel Hayom

מאחורי הקלעים: אבו מאזן הפציר בארדואן - "תתקשר להרצוג"

באיסטנבול אבו מאזן תקף את ישראל כלפי חוץ, אך בחדרי חדרים פעל להחלשת חמאס וניסה לקרב בין אנקרה לירושלים ● עיתונאית טורקייה ל"ישראל היום": "ארדואן חיכה לממשלה חדשה בישראל"

- דין שמואל אלמס

יו"ר הרשות הפלשתינית, אבו מאזן, הוא שהוביל את נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן, לקיים את השיחה עם מקבילו, נשיא המדינה יצחק )בוז'י( הרצוג. כך נודע ל"ישראל היום" מפי גורם המעורה בפרטים.

מנגד, מעבר לשיחה הזו, אין כרגע שום התפתחות ביחסים בין הצדדים. רק אתמול, למשל, פרסם משרד החוץ הטורקי גינוי להריסת בתים בכפר הפלשתיני חומסה אל־פוקא שבבקעת הירדן.

בשבת האחרונה הגיע יו"ר הרשות הפלשתינית לפגישה עם ארדואן, במסגרת ביקור שנמשך שלושה ימים. המשלחת הפלשתינית כללה, בין השאר, את שר החוץ ברש"פ, ריאד אל־מאלכי, השר לעניינים אזרחיים, חוסיין א־שייח', וראש המודיעין הכללי, מאג'ד פרג'. מן הצד הטורקי השתתפו בפגישות שר החוץ, מבלוט צ'בושאולו, ראש סוכנות הביון הלאומית, הקאן פידאן, וראש מערך התקשורת הלאומי, פאהרטטין אלטון.

כלפי חוץ, ארדואן הצהיר: "השלום באזורנו בלתי אפשרי כל עוד הכיבוש הישראלי נמשך". אבו מאזן טען כי "התוקפנות הישראלית בירושלים ועקירת האזרחים נמשכות". ואולם, מאחורי הקלעים אבו מאזן פעל לטובת התחממות היחסים בין טורקיה לבין ישראל.

מטרת העל של אבו מאזן היא, ככל הנראה, להרחיק ככל הניתן את ארדואן ממקורביו, ארגון הטרור חמאס. "הסכסוך הישראלי־פלשתיני תפס, מאז ומתמיד, מקום מרכזי ביחסים בין ירושלים לבין אנקרה", הסבירה ל"ישראל היום" קארל ולנסי, פרשנית פוליטית באתר T24 ובעיתון היהודי "שלום". "עם זאת, בעשור האחרון במיוחד, הסוגיה תפסה מקום מרכזי בפוליטיקה הפנימית בטורקיה - והיא מהווה פוטנציאל להשגת קולות רבים בבחירות. אפילו הפוטנציאל של שיתוף הפעולה בין המדינות בתחום האנרגיה לא עובר את ה'חומה' הזו".

בטורקיה, בדומה לישראל, נראה כי לא באמת יודעים לעכל עד תום את שיחת הטלפון בין שני הנשיאים. מי שחיפש אזכור לשיחה בשערי עיתוני הבוקר בטורקיה, לא מצא כזה. כלי תקשורת מרכזיים, דוגמת השופר של ארדואן "ייני שאפאק" ואף "הורייט", אמנם לא "העלימו" את האירוע - אך בהחלט דחקו אותו למקום שולי, בלשון המעטה.

עיתוני טורקיה מסתירים

גם כלי התקשורת בטורקיה יודעים שהשיחות "מתחת לפני השטח" הן כבר עובדה מוגמרת. אלה התחילו במסר הפייסני ממקורבו של ארדואן, אדמירל ג'יהאט יאייג'י, בדמות הצעה להסכם גבול ימי עם ישראל, המשיכו במסר מאנקרה, שעליו פורסם לראשונה ב"ישראל היום" כי הם מוכנים להשיב את השגריר לתל אביב - בתמורה להתחייבות דומה מצד ישראל, והגיע לשיא בשיחה עם הנשיא הרצוג.

מעבר לכך, מאז השבוע שעבר פועל בישראל נספח התרבות הטורקי החדש - סלים אוזטורק. מדובר בעמדה שלא היתה מאוישת מאז משבר ה"מאווי מרמרה", אפילו כאשר ב־21 בדצמבר 2016 הוחזר השגריר כמאל אוקם לתל אביב. השגריר הטורקי הושב לישראל, לאחר שב־22 במארס ,2013 בעת ביקורו של נשיא ארה"ב דאז, ברק אובאמה, בישראל, התקשר רה"מ דאז, בנימין נתניהו, לארדואן - והתנצל על תקרית המרמרה. "העוינות האישית בין ארדואן לבין נתניהו לא אפשרה את נרמול היחסים הבילטרליים", קובעת ולנסי בנחרצות, "אנקרה ציפתה לשם חדש לעבוד איתו בישראל, וכעת - אכן יש ממשלה חדשה ואף נשיא חדש".

טורקיה סובלת בתקופה האחרונה מבידוד ברמה האזורית. כך למשל, הליגה הערבית צירפה אתמול את יוון בתור מדינה משקיפה, כשזאת מצויה בסכסוך עם אנקרה על הגבול הימי. נוסף על כך, אנקרה פעלה למען נרמול היחסים עם קהיר, אבל המשא ומתן התפוצץ בשל סירובה להגביל ולהסגיר בכירים באחים המוסלמים. אנקרה גם לא היתה מוכנה להתחייב להסיג כוחות מלוב.

חמור מכך, נשיא מצרים, עבד אל־פתאח א־סיסי, שלח מסר ישיר לארדואן בדמות חניכת בסיס ימי, שהוקם במרחק של 135 ק"מ בלבד מהגבול עם לוב. באותו טקס השתתף גם יורש העצר של אבו דאבי, מוחמד בן זאיד.

לפי ההערכות, בתקופה הקרובה לא צפויה שיחה בין ארדואן לרה"מ. על אחת כמה וכמה, כשלאחר השבעת הממשלה בישראל, נפתלי בנט הוצג בטורקיה בתור ימני קיצוני

"לא מועיל מול ה'בייס'"

לפי ההערכות, בתקופה הקרובה לא צפויה להתקיים שיחה בין ארדואן לבין ראש הממשלה נפתלי בנט. על אחת כמה וכמה, כשלאחר השבעת הממשלה הוא הוצג בטורקיה בתור ימני קיצוני. "הטורקים לא מתגאים בקיום השיחה עם הרצוג", מספר ד"ר חי איתן כהן ינרוג'ק, חוקר טורקיה המודרנית במכון ירושלים לאסטרטגיה ולביטחון, ובמרכז משה דיין באוניברסיט­ת תל אביב. "אירוע כזה לא מזכה את ארדואן בנקודות של ממש ברמה הפנים־טורקית, כלפי קהל הבוחרים שלו. זה נועד לשרת את מדיניות החוץ הטורקית, שבמסגרתה האמריקנים יראו בשיחה הזו צעד בונה אמון".

 ?? צילום: רויטרס ?? נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן
צילום: רויטרס נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן
 ?? צילום: אי.אף.פי ?? יו"ר הרשות הפלשתינית אבו מאזן
צילום: אי.אף.פי יו"ר הרשות הפלשתינית אבו מאזן
 ?? צילום: אורן בן חקון ?? נשיא המדינה יצחק (בוז'י) הרצוג
צילום: אורן בן חקון נשיא המדינה יצחק (בוז'י) הרצוג
 ?? צילום: אי.פי ?? אבו מאזן (משמאל) ומשלחתו עם ארדואן והבכירים הטורקים
צילום: אי.פי אבו מאזן (משמאל) ומשלחתו עם ארדואן והבכירים הטורקים
 ??  ?? שגרירות טורקיה בתל אביב
שגרירות טורקיה בתל אביב
 ??  ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel