Israel Hayom

"למודעות יש כוח"

הערב תעלה בכאן 11 התוכנית "תנו לעבוד", שבה עוזרים לבעלי מוגבלויות למצוא עבודה ● העורכת מיטל בבילה משוכנעת שטלוויזיה יכולה לשנות את המציאות

- מאיה כהן

הערב 21:00־ב תעלה בכאן 11 התוכנית "תנו לעבוד", שמבוססת על פורמט בריטי שבמסגרתו מומחים מנסים למצוא עבודה לתשעה אנשים עם מוגבלויות, חלקם על הספקטרום האוטיסטי, חלקם עם תסמונת טורט, ויש גם כאלה עם שיתוק מוחין.

עורכת הסדרה והבמאית שלה היא מיטל בבילה. "יצאנו לדרך בתחושה שהתוכנית יכולה לשנות תפיסה של אנשים", היא אומרת. "לאנשים עם מגבלה יש 'כותרת'. רק ככה רגילים לראות אותם, וזה משפיע על היכולת שלהם להשתלב בעולם העבודה. בתהליך הליהוק גיליתי כמה קשה להם למצוא עבודה. אדם יכול לשלוח קורות חיים במשך שנים ולא לקבל טלפון אחד, וזה כואב".

לדבריה, "ההיענות לתוכנית היתה גדולה. היה ממש צימאון שמישהו ייגע בנושא הזה. גם שלהם וגם של המשפחות מסביב. הפגשנו כל אחד מהם עם מומחים, ששמו בצד את הכותרת של 'אדם עם מגבלה' והתייחסו לכישורים וליכולות שלהם, שאיש לא מתעניין בהם. אלה אנשים שהתגברו על כל כך הרבה משברים, שהם פיתחו יכולות נפשיות חזקות מאוד".

היה פשוט למצוא מעסיקים שישתתפו בתוכנית?

"לא, היה קשה. עבדנו על זה בתקופת הקורונה, והרבה מהמעסיקים שהגענו אליהם אמרו 'תנו לי קודם להחזיר את העובדים שלי'. אבל אני חושבת שחשפנו הרבה מעסיקים לאפשרות הזאת של העסקת אנשים עם מוגבלויות. הם בכלל לא חשבו על זה".

כמה מבין המשתתפים מצאו בסוף עבודה? "היו תוצאות יפות לפרויקט הזה". את מאמינה בכוחה של תוכנית טלוויזיה לשנות מציאות?

"חד־משמעית כן. החשיפה מעוררת מודעות ומניעה תהליכים. זו פעם ראשונה שרואים את האנשים האלה בפריים טיים, ואני מאמינה שזה יכול לחולל שינוי, כי זה מביא למודעות משהו שהיה נורא בשוליים. למודעות יש כוח".

 ?? צילום: משה נחמוביץ ?? משתתפי "תנו לעבוד"
צילום: משה נחמוביץ משתתפי "תנו לעבוד"

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel