Israel Hayom

מי שמשחק באש השחיתות עלול לקבל כוויות קשות

- חיים שיין

גזר הדין החמור שהושת על פאינה קירשנבאום, אם הוא לא יוקל בערעור שבוודאי יוגש לבית המשפט העליון, מהווה ציון דרך ברמת הענישה על עבירת השוחד.

שופטי ישראל, כולל בערכאות הבכירות, נהגו לאורך שנים בסלחנות יתרה בעברייני צווארון לבן. עבריינים שמתלבשים כמו השופטים, מדברים בנימוס כמוהם ואולי אף מבלים בשעות הפנאי באותם בתי קפה, מסעדות ואתרי תיירות בחו"ל. הדוגמה המובהקת ביותר לסלחנות השיפוטית היתה בעניינו של ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט, עבריין מורשע שנגזרו עליו בבית המשפט המחוזי בתל אביב שש שנות מאסר ובית המשפט העליון הקל משמעותית בעונשו וגזר עליו 27 חודשים בלבד.

השופט ירון לוי הדגיש בגזר הדין כי פאינה קירשנבאום, בהתנהלותה הערמומית והמושחתת בפרשה שכונתה ולא בכדי "פרשת ישראל ביתנו", פגעה אנושות בבני אדם, בעסקים, בעמותות, במפלגתה, ובעיקר גרמה להרס השירות הציבורי. הרס שהוא תוצאה ישירה של אובדן אמון הציבור במערכת הפוליטית. בספרי "באר שחת - המקורות ההיסטוריים של השחיתות הישראלית" הראיתי שלאורך אלפי שנות גלות, תחת שלטון זר של עריצות אנטישמית, נאלצו היהודים להתנהל בעקמומיות על מנת לשרוד. קהילה שלא יכלה לגייס כספי שוחד לפריצים או לכנסייה, דינה נגזר.

מששבנו לישראל ביתנו האמיתי ולא המניפולטיב­י, לאחר גלות ארוכה, היה מקום לתקווה שנתרחק מההתנהלות הגלותית של תחמון ושרדנות, שהיה להם מחיר ערכי כבד. מפעם לפעם מתברר שיש בתוכנו כאלה שיצאו מהגלות, אך הגלות לא יצאה מהם.

לי עצמי, כמו בוודאי לרבים אחרים, יש תחושה של חוסר נחת מהתובנה שיש בכירים נוספים שידעו או שהיו מעורבים בפעילות הרשת שטוותה פאינה קירשנבאום והם כלל לא נחקרו בפרשה. במדינה שבה הפרקליטות והמשטרה אוחזות בגרונם של פוליטיקאים, באמצעות מידע מפליל ותפירת תיקים לכאורה, חשוב מאוד שהפרקליטות תפנים שבהתנהלות שלה יש פגיעה קשה באמון בה, מכיוון שהיא הופכת להיות שחקנית ראשית בשדה הפוליטי. כאשר הציבור מאבד את האמון במערכת אכיפת החוק, הסכנה לסדר החברתי כבדה משמעותית.

מעשים מעוררי סלידה

בישיבה בכלא יהיה לפאינה קירשנבאום זמן רב להרהר במעשיה ובגיבוי שקיבלה מאלה שיצרו סביבה ויחד איתה את אווירת השחיתות, שנתנה לגיטימציה למעשיה מעוררי הסלידה, כפי שכתב השופט באלף עמודי ההרשעה ובגזר הדין.

יש לקוות שאחרי הערעור על העונש קירשנבאום תפנים את חומרת עבירת השוחד שבה הורשעה, וניתן לצפות שבעקבות כך היא תחליט אם כן או לא לשתף את רשויות החקירה במידע שאולי מצוי אצלה, ולא תאפשר לאחרים להתחמק מאחריותם המוסרית, הערכית והמשפטית. לא משום שפגעו בה כמו במקרה של שולה זקן, אלא משום שהיא פגעה בחברה שהעניקה לה מעמד בכיר ועשתה בכספי הציבור בכשלה.

תקוותי ששירות בתי הסוהר ישמור על פאינה קירשנבאום, שלא תגרום נזק לעצמה. אין ספק שעבורה שנים ארוכות בכלא קשות ומייסרות. עם זאת, סוף מעשה במחשבה תחילה. מי שמשחק באש השחיתות עלול לקבל כוויות קשות.

בהתקרב צום תשעה באב, נזכיר את דברי הנביא זכריה כי נחמת ישראל כוללת את הדרישה הבאה "א ֶּ ה ה ְּ ָבִרים ֲאֶש ַּ ע ְּ רוּ ֱאֶמת ִאי שֶׁאתֵרֵעה וֱּאֶמת וִּמְשַּט+ָשל וֹ ם+ִשְפט וּ ְּ+ַשֲעֵריֶכם". דרישה מיוחדת מפוליטיקאי­ם בימים שבהם השקר והכזב נישאים בראש חוצות על ידי בכירי השלטון.

 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel