Israel Hayom

"לא צפינו את עוצמת הפרעות"

בראיון מיוחד מחר ב"ישראל השבוע", דוחה המפכ"ל שבתאי בתוקף את ההאשמות בכישלון בערים המעורבות ● "בהתחלה לא היו מספיק כוחות מול הפוגרום, אבל אז בארבעה ימים חיסלנו אינתיפאדה" ● עקיבא ביגמן, עמ' 11

- עקיבא ביגמן

המשטרה הופתעה מעוצמת המהומות וממהירות התפ שטותן במהלך מבצע שומר החו מות - כך מספר מפכ"ל המשטרה קובי שבתאי בראיון ל"ישראל הש בוע", שיתפרסם מחר.

"להגיד לך שצפינו את זה? אז התשובה היא לא. היה מתח, אבל אף אחד לא צפה אותו ברמות האלה", הוא מודה לראשונה. איפה הכשל? איפה טעיתם? "אני לא יודע להגיד עוד, כי אנ

חנו עדיין בודקים את עצמנו. אני בטוח שהנושא של הניו מדיה עשה את שלו. הטיקטוק והרשתות החברתיות, זה משהו שלא היה בעבר. זה גרם לכך שאירוע אחד הלהיט את השני - מההצקות לחרדים בירושלים זה התגלגל לכל מיני הקפצות, בירושלים, בהר הבית, עולים פה, עולים שם. יש פה מטענים מהעבר, יש פה דברים שאולי טופלו או לא טופלו, מתחים שנוצרו במקומות מסוימים - אבל זה עבר כמו אש בשדה קוצים".

הראיון התקיים במסגרת סדרת ראיונות שהעניק המפכ"ל לכלי התקשורת, ובהם הוא הציג את תוכניות העבודה של המשטרה לקראת דיוני התקציב המתקרבים. "כדי לראות תוצאות צריך לתת משאבים. המשטרה קטנה על מידותיה", הוא מזהיר.

עם זאת, שבתאי עדיין סבור שהמשטרה טיפלה בהתפרצות ביעילות. "העובדות הן שביום הראשון כשהתחילו המהומות, לא היו מספיק כוחות משטרה בלוד לטפל באירוע הפוגרום שהיה שם. ואני בפירוש קורא לזה פוגרום - ההצתה, התקיפה וכל האירועים האלימים שהיו שם. רוב הכוחות שהגיעו מכל הארץ היו מרוכזים בירושלים. עם כל הכבוד, כל הסגל של תחנת לוד וכל התגבור ששלחנו לא יכלו לטפל ב־04 אירועים במקביל. לא יכולנו".

"אני לא מנסה להסתתר"

שבתאי מדגיש: ""אני שם את הדברים על השולחן. אני לא מנסה להסתתר. היו שם אירועים קשים מאוד, אבל מהרגע שהתעשתנו, מהרגע שהבנו מה קורה, מהרגע שהורדנו את הכוחות מכיוון ירושלים בחזרה לכיוון הערים וקיבלנו את כוחות מג"ב מיהודה ושומרון - הגענו למצב שבארבעה ימים חיסלנו אינתיפאדה. זה עוד לא היה במדינת ישראל, שבארבעה ימים מחסלים אינתיפאדה עם אפס הרוגים מהצד השני".

למפכ"ל גם חשוב להדגיש שהוא לא סבור שהיתה סימטריה באירועים. "אי אפשר להשוות את כמות האירועים שהיו משני הצדדים, כמות הנפגעים וכמות ההרוגים. נבוא חשבון עם כל מי שעשה - כל מי שפרע, כל מי שעבר על החוק. בהיבט הזה של האכיפה יש שוויוניות. כשהורגים בן אדם ולוקחים חיים, צריך לטפל בזה".

הראיון המלא מחר ב

 ??  ?? שבתאי
שבתאי
 ?? צילום: קוקו ?? "זה עבר כמו אש בשדה קוצים". שבתאי
צילום: קוקו "זה עבר כמו אש בשדה קוצים". שבתאי

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel