Israel Hayom

העונש החמור של פאינה

10 שנים בכלא: השופטים גזרו על סגנית השר לשעבר קירשנבאום, שהורשעה בשוחד, את מלוא העונש ● פרקליטה: "נערער" ●

- אבי כהן

"יידעו האזרחים שומרי החוק ומשלמי המסים שכספם אינו הפקר". כך סיכם שופט בית המשפט המחוזי בתל אביב, ירון לוי, את גזר הדין של אחת הנשים החזקות ביש ראל ביתנו - פאינה קירשנבאום, הקרובה ליו"ר אביגדור ליברמן.

קירשנבאום ספגה עונש חמור: עשר שנות מאסר ו־009 אלף שקלים קנס. בה בעת, רמי כהן קיבל עונש מאסר של שנתיים וחצי וקנס של 180 אלף שקלים.

קירשנבאום וכהן הורשעו בעבירות של מתן וקבלת שוחד, הפרת אמונים, הלבנת הון, עבירות מס ועבירות נלוות נוספות. קירשנבאום הורשעה בכך שלקחה שוחד באופן שיטתי, ערמומי ומתוחכם, במשך כשש שנים, משמונה גורמים שאינם קשורים זה לזה. הנאשמת נהגה לדרוש תמורה כספית לשימושה האישי, לצורכי המפלגה ולמקורבים, מגורמים שלהם הקצתה כספים קואליציוני­ים. בשיטה זו, נטלה הנאשמת נתח מכספי הציבור שעליהם היתה אמונה בסך מצטבר של כשני מיליון שקלים. כספי השוחד שימשו את הנאשמת ואת בני משפחתה, את המפלגה ואת מקורבי הנאשמת וגורמים שחפצה בטובתם.

בראש המקורבים חברה הטוב של הנאשמת - רמי כהן - שנאשם כי נטל כחצי מיליון שקלים מאותם כספים שבגינם הורשעה קירשנבאום בקבלת שוחד. בד בבד, העבירה קירשנבאום כספים קואליציוני­ים בסך 5.1 מיליון שקלים לאיגוד הכדורסל ולאיגוד הכדוריד, ביודעה, או תוך עצימת עיניה לאפשרות, שמקורביה צפויים לקבל תמורה כספית בעד ההעברה.

השופט לוי ציין בהחלטתו כי קירשנבאום הורשעה ב־51 עבירות לקיחת שוחד, בארבע עבירות בקשת שוחד וב־51 עבירות הלבנת הון. העונש המרבי לכל אחת מעבירות אלה עומד על 10 שנות מאסר, כך שהעונש המרבי בגין עבירות השוחד והלבנת ההון שבהן הורשעה הנאשמת מצטבר לסכום האסטרונומי של 340 שנות מאסר.

לכך יש להוסיף שלוש עבירות מרמה והפרת אמונים ושש עבירות מס, שעונש המאסר המצטבר בגינן הוא כ־05 שנות מאסר נוספות.

"בחינת מתחמי הענישה שנקבעו בעניינה של הנאשמת, לצד הקביעה כי העונש ההולם, בשים לב למאפייניה, יעמוד על מחצית מתחם הענישה - מעלה כי גזירת העונש בכל מתחם ומתחם וצבירת העונשים היו מובילות לעונש מצטבר של 30 שנות מאסר", כתב השופט.

לדבריו, "מעשי השחיתות של הנאשמת משקפים פגיעה ברף הגבוה ביותר בערכים מוגנים, בסיסיים ומוסכמים באופן רחב בחברה הישראלית, של יחס שוויוני ומניעת העדפת מקורבים על פני מי שאינם כאלה".

השופט לוי, שהורה גם לחלט מיליון שקלים מפאינה קירשנבאום ורבע מיליון שקלים מרמי כהן, הוסיף כי "בטווח הארוך, נזקיה של התנהגות כזו הם הרס השירות הציבורי, שחיקת כיבוד שלטון החוק ופגיעה קשה בסולידריות החברתית".

ד"ר מאור אבן חן מהפרקליטות אמר כי "העונש שגזר בית המשפט על פאינה ורמי הולם את המעשים החמורים". ראש המחלקה הכלכלית בפרקליטות, עו"ד דן אלדד: "השאלה היום היא לא רק הענישה, אלא המעשים שבהם הורשעו. לא יעלה על הדעת שכספי משלם המסים ישמשו לשוחד ולא למטרות שלשמן הוקצו".

"גזר דין אכזרי"

עו"ד גיורא אדרת, בא כוחה של קירשנבאום, ועו"ד אבי חימי, בא כוחו של רמי כהן, הודיעו שיערערו על גזר הדין.

"מדובר בגזר דין אכזרי שאין בו טיפה של רחמים. ענישה כזו בעבירות מהסוג הזה לא היתה, היא מוגזמת בצורה חריפה ביותר. איפה הפרופורציו­ת?" אמר עו"ד אדרת. עו"ד חימי הוסיף באשר לכהן: "בהכרעת הדין נפלו פגמים רבים והיא שגויה מבחינה עובדתית ומשפטית".

ממפלגת ישראל ביתנו נמסר כי "אנו סבורים שמדובר בהחלטה מחמירה ומקווים שבית המשפט העליון יתחשב בעובדה שקירשנבאום עברה הליך משפטי ארוך, ויבחר לקצר את העונש".

 ??  ??
 ?? צילום: גדעון מרקוביץ' ?? פאינה קירשנבאום בבית המשפט, אתמול
צילום: גדעון מרקוביץ' פאינה קירשנבאום בבית המשפט, אתמול
 ?? צילום: גדעון מרקוביץ' ?? עו"ד אבי חימי ועו"ד גיורא אדרת
צילום: גדעון מרקוביץ' עו"ד אבי חימי ועו"ד גיורא אדרת
 ?? צילום: אורן בן חקון ?? יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן
צילום: אורן בן חקון יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel