Israel Hayom

התחלואה בבתי הספר עלתה, מספר החוקרים דווקא ירד

קרוב 2,000־ל תלמידים ומורים חולים בקורונה, ויותר מ־22 אלף מבודדים ● למרות זאת, מספר החוקרים האפידמיולו­גיים צומצם מ־052 ל־53 ● משרד החינוך: "מתאימים עצמנו למספר המאומתים"

- נועם )דבול( דביר כתבנו לענייני חינוך

הפקרות בשטח: תלמידים בלי מסיכות, פעילויות קבוצתיות במקומות סגורים וחוסר בקרה על מי שנכנס לבתי הספר, מספר המ בודדים והחולים בעלייה, אבל אף אחד לא טורח לעדכן את ההנחיות למערכת החינוך.

מספר התלמידים והמורים החולים בקורונה מתקרב ,2,000־ל ומספר המבודדים חצה את רף 22 אלף התלמידים והמורים. עם זאת, משרד החינוך חתך דרסטית את העסקתם של עשרות חוקרים אפידמיולוג­יים. בשיא המגיפה עבדו במרכז השליטה של משרד החינוך כ־052 חוקרים אפידמיולוג­יים, והיום נותרו רק 35 חוקרים. מספרם המצומצם עלול להוות בעיה גדולה במצב של התפרצות, וקושי ביכולת להכניס במהרה תלמידים ועובדי הוראה לבידוד.

במשרד החינוך ציינו כי "העסקת החוקרים האפידמיולו­גיים משתנה בהתאם לצורך ובהתאם למספר המאומתים. בתוך כך, ההעסקה שלהם היא גמישה ונעשית על ידי גוף חיצוני - ג'ון ברייס".

זאת, כאמור, אינה הבעיה היחידה. מאז ביטול התו הירוק, מערכת החינוך פועלת כמעט ללא הנחיות למניעת קורונה, ללא בקרה או פיקוח. כל אלה מהווים זרז להתפרצות, שיש אומרים כי מעמידה בספק את פתיחת שנת הלימודים כסדרה.

הכיתות מתערבבות

לאורך שנת הלימודים הקפידו במערכת החינוך על קפסולות. אולם גם עכשיו, כאשר תחלואת הקורונה שוב בתנופה, אין הנחיות חדשות שקובעות כי יש להימנע מלערבב תלמידים יחד, במסגרת תוכנית בתי הספר המלמדים של החופש הגדול.

כזכור, מערכת החינוך לתלמידים בגני הילדים ובבתי הספר היסודיים, ברובה, עדיין פועלת. כ־%06 מקרב התלמידים לומדים במסגרות הקיץ, יותר מ־2.1 מיליון תלמידים, ובשל חוסר בהנחיות - מספר המבודדים והחולים עולה. לדוגמה: אל בית ספר יסודי בפתח תקווה הגיע בשבוע שעבר זמר אורח. במסגרת ההופעה התלמידים מהשכבות השונות התערבבו יחד בחלל סגור, ושלשום כל הורי בית הספר קיבלו הודעה שהתלמידים צריכים להיכנס לבידוד עד 24 ביולי. בעיריית פתח תקווה ציינו כי "נכון לעכשיו, משרד החינוך לא הוציא הנחיות בנוגע לאירועים בבתי הספר, ועל כן הרשות תוציא הנחיה שמבקשת למנוע קיום אירועים בבתי הספר בהשתתפות כמה שכבות".

בה בעת, עם התחלתם של בתי הספר המלמדים, הוציאו במשרד החינוך מספר מצומצם של הנחיות. העיקרית שבהן היא עטיית מסיכה, ולפיה הפעילויות החינוכיות תתקיימנה תוך חובת עטיית מסיכה בחלל סגור. ההנחיה הזו תחול על כל התלמידים וצוותי החינוך. מנגד, ההנחיה לא תחול על תלמידים מתחת לגיל .7

אלא שבפועל, התלמידים יושבים בכיתות ובחללים סגורים בלי מסיכה על הפה ועל האף. גם הצוותים בגני הילדים אינם מקפידים כבעבר. לעיתים, התלמידים והצוות נראים בלי מסיכות בתמונות שהם עצמם מצלמים מאירועי החופש. נראה שגם במשרד החינוך כבר הרימו ידיים, שכן אין במשרד גורם שאחראי לאכיפת ההנחיות האלה, או גוף שמפעיל סנקציות נגד בתי ספר שלא עומדים בהן. "עידוד עטיית המסיכות בחללים סגורים מהווה אתגר", אומר פרופ' חגי לוין, לשעבר יו"ר איגוד רופאי בריאות הציבור. לדבריו, "לא ניתן להשיג זאת רק באכיפה, ויש צורך בדוגמה אישית של נבחרי הציבור ובפעילויות לקידום בריאות".

על פי ההנחיה העדכנית של משרד החינוך, כניסת הורים לבתיה"ס, כמו גם קיום אירועים ומסיבות, מתאפשרים כמו בשגרה, תוך הקפדה על עטיית מסיכות בחללים סגורים.

בד בבד, מפעילים במסגרת תוכנית הקיץ יכולים להיכנס באופן חופשי לבית הספר. "אני הפסקתי לשלוח את שני הילדים שלי ביסודי לבית הספר. יש שם רכבת בלתי נגמרת של מורים, מפעילים ואנשי צוות שיוצאים ובאים, וההרגשה היא שזה לא בטוח", מספרת אורית )שם בדוי(, אמא מחדרה. היא מוסיפה כי "רואים שהתחלואה עולה, ולכן חייבים לתת הנחיה שלכל קבוצה יהיה מדריך קבוע אחד. נכון שהיום כבר לא צריך להציג תעודת מתחסן, אבל לפחות היו צריכים להנהיג את זה בבתי הספר שבהם התלמידים לא מחוסנים, לשמור על היקר לנו".

היעדר הנחיות לטיולים

בתוך כך, בתקופת הקיץ מתקיימים מחנות קיץ של תנועות הנוער. אלו אירועים שבשל תנאי השטח קשה יותר לשמור בהם על היגיינה, והם כוללים גם נסיעה באוטובוסים, שהם חלל קטן, סגור וצפוף. בחלק מתנועות הנוער ביצעו לתלמידים בדיקות מהירות כתנאי להשתתפות. אחרות צמצמו במספר התלמידים. אלא שטעות אחת עלולה, במקרה הטוב - להכניס לבידוד מאות תלמידים, ובמקרה הרע - להביא להתפשטות מסוכנת.

במשרד הבריאות עדיין לא יצרו תקנות בנוגע ללינה בחללים סגורים, כמו אוהלים גדולים, וכן לא התנו השתתפות במחנות קיץ לתלמידים שהתחסנו.

 ?? צילום: מישל דוט קום ?? מתחם בדיקות קורונה בבנימינה
צילום: מישל דוט קום מתחם בדיקות קורונה בבנימינה
 ??  ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel