Israel Hayom

לפיד על היחסים עם בלארוס: "יש סיבות שבגינן ישראל נמנעת מגינויים פומביים"

לראשונה, שר החוץ התייחס בפירוט לעמדת י־ם ביחס לדיקטטורה של לוקשנקו ● "אין בהתנהלות ישראל משום אדישות או גיבוי למה שקורה במינסק", כתב ליוצאי בלארוס ● עם זאת, עדיין נותרו שאלות רבות

- דוד ברון

"גם אם יש לנו ביקורת על הצעדים שנוקטת הממשלה, ללא קשר לזהותה, יש סיבות שב גינן ישראל נמנעת מהצהרות פו מביות ומגינויים.

משרד החוץ מתנהל בזהירות המשקללת את התמונה הכוללת של המציאות במדינה. אין בכך סימן לאדישות ובוודאי לא לגיבוי למה שקורה זה כשנה בבלארוס". כך הגיב שר החוץ יאיר לפיד לאיגרת, ששיגרו אליו יוצאי בלארוס בשלהי יוני. המכתב נחשף אתמול באתר "ישראל היום".

תזכורת: באיגרת מחו אנשי ארגון ,RAZAM המאגד רבים מיוצאי המדינה בישראל, על כך שישראל אמנם שומרת על ניטרליות, אך הלכה למעשה מגבה את המשטר בכך שהשגריר אלכס גולדמן־שיימן משתתף בפעילויות שיוזם המשטר, מתראיין לכלי התקשורת התועמלניים ומדבר על העמקת שיתוף הפעולה בין ישראל לבלארוס.

מחברי המכתב ביקשו משר החוץ הנכנס לבחון את מדיניות ישראל בבלארוס, להביע את עמדתה ביחס להפרת זכויות האדם ולבחון מחדש את שיתופי הפעולה עם המשטר הדיקטטורי בנושאים שאינם קשורים לעלייה ולהגנה על האינטרסים הישראליים בבלארוס.

אתמול התקבלה התשובה, ובה מפרט לפיד את עמדת ישראל. לדבריו, מאז נכנס לתפקיד הוא "בוחן יחד עם גורמי המקצוע במשרד החוץ את קווי המדיניות של ישראל ועוקב אחר מורכבויות מיוחדות ביחס לחלק ממדינות העולם". "לצד שגרירות ישראל, פועלות במינסק עשרות שגרירויות זרות, ובהן של מרבית מדינות המערב", כותב השר, "עלינו לשמר לא רק את נוכחותנו במדינה, אלא גם לקיים ולו באופן מוגבל את הקשר עם גורמי השלטון, שחיוני עבור ישראל ואזרחיה".

על פי לפיד, קשר זה משקף בראש ובראשונה את הדאגה לקהילה היהודית ולמאות אזרחי ישראל הממשיכים לבקר בבלארוס, שלרבים מהם שורשים וקשרי משפחה במקום. על הפנייה של יוצאי בלארוס לשר לפיד דווח לראשונה ב"ישראל היום". בתגובה למכתב אמרה איירין גורביץ', מיוזמות המכתב: "אנו מבינים שצריך לשמור על הקשר עם מינסק, אבל סבורים שישראל יכולה היתה לפחות לגנות את הדיכוי נגד אזרחי בלארוס".

במאמר מוסגר, התשובה של לפיד מותירה סימני שאלה רבים. כך, למשל, אם ישראל צריכה לשמור על נציגות בבלארוס לטובת ביקורי מולדת של אזרחי ישראל, מדוע נדרשת נציגות מעבר לקונסוליה. מה הקשר בין שמירה על האינטרסים של הקהילה היהודית לבין השתתפות השגריר באסיפה שקיים הדיקטטור כדי לעקוף את תוצאות הבחירות שאותן זייף.

 ??  ?? הפגנת יוצאי בלארוס בת"א
הפגנת יוצאי בלארוס בת"א

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel