Israel Hayom

פתוח בשבת - וכשר: השר כהנא הציג את רפורמת הפרטת הכשרות

מתווה הכשרות של השר כהנא: הרבנות תהפוך לגוף רגולטורי, ותאגידים יספקו שירותי השגחה ● במקביל יתאפשר מסלול חלופי, שעשוי לאפשר תעודה לעסקים הפתוחים בשבת ● החרדים תקפו: "יוזמה מסוכנת"

- חנן גרינווד

מערך הכשרות בדרך להפר טה: השר לשירותי דת, מתן כהנא, הציג אתמול את עיקרי רפו רמת הכשרות שצפויה להיכנס לחוק ההסדרים הקרוב, אשר במסגרתה תהפוך הרבנות הראשית לגוף רגו לטורי בכל הנוגע לכשרות.

על פי המתווה, לראשונה צפויה הרבנות להפוך למעין גוף על שיקבע באמצעות מועצת הרבנות הראשית סטנדרטים הלכתיים קבועים. תא גידי כשרות, חלקם מלכ"רים וחלקם עסקים עם כוונת רווח, יוכלו לעמוד בסטנדרט ולקבל רישיון למתן שירו תי כשרות לבתי עסק באמצעות גוף מנהלי, שאינו קשור כלל לנושאים הלכתיים. בראש כל תאגיד יעמוד רב שיאושר על ידי הרבנות הראשית.

במקביל יוקם גוף פיקוח חדש שמ טרתו לפקח על כל התאגידים, ולוודא כי הם עומדים בתנאים הנדרשים. כל גוף שיעמוד בתנאים יוכל לספק כשרות תחת הכותרת "בפיקוח הר בנות הראשית".

לצד הסטנדרט שאותו ינהלו אנשי הרבנות הראשית, יתאפשר לראשונה לספק תעודת כשרות אלנ טרנטיבית. על פי המתווה, שלושה רבנים בעלי כושר רב עיר, בתוכם לפחות אחד שיהיה רב עיר בפועל או בדימוס, יוכלו להפעיל בעצמם גוף פיקוח כש רותי אלטרנטיבי לרבנות, אשר יפעיל תאגידי כשרות פרטיים באישור המדינה. הגוף יסור למהותו של גוף הפיקוח המרכזי, וייאלץ לע מוד בסטנדרטים הבסיסיים, אך יוכל לספק כשרות מקילה יותר.

כך לדוגמה, אם הרב דוד סתיו, יו"ר רבני צהר, שמפעיל היום את כשרות צהר, יאסוף עוד שני רבנים בעלי כושר רב עיר, הוא יוכל לספק שירותים מקי לים יותר, שעדיין עומדים בסטנדרט הלכתי בסיסי.

נושא תעודת הכשרות האלטרנטיבי­ת פותחת בפני התאגידים גם אפשרות דר מטית במיוחד - מתן כשרות לעסקים שפתוחים בשבת. "בתנאים מסוימים תינתן כשרות לעסקים שפ תוחים בשבת בתנאי שיעמדו בתנאים המתאימים", אמר השר כהנא. "טכנית הדבר אפשרי. אם הרבנות לא תאפ שר את זה, ויהיו שלושה רבני ערים שהם בני סמכא ושיודעים לתת כש רות למסעדה שיש לה את כל תנאי הכשרות - הדבר יקרה".

"נעמוד בפרץ"

בפועל יהיו שני סוגים שונים של תעודות כשרות: האחת בפיקוח של הרבנות, והאחרת תחת הכותרת "תעודת הכשר" ותהיה מעין תחרות לרבנות. "אנחנו מקווים שהסטנדר טים יהיו שווים לכל נפש ושלא יש תמשו בשיטה העוקפת", הודה שר הדתות. "אנחנו רואים שיש בשנים האחרונות יותר ויותר חומרות מצד הרבנות, ולכן אנחנו רוצים לאפשר פתרון נוסף".

ברבנות הראשית לישראל ביק רו בחריפות את הרפורמה הצפויה. "משמעות ה'תוכנית' - ביטול הכש רות במדינת ישראל", נמסר בהודעה מטעם הרבנות. "מדובר בפתיחת בזאר של גופים בעלי אינטרסים עסקיים שיעניקו כשרות ומתן אפ שרות לכל מאכער להעניק כשרות, כשהתוצאה היא אחת - הרס וחורבן הכשרות".

בהודעה הודגש כי "הרבנות הראשית וכלל רבני ישראל יעמדו בפרץ ויפעלו לבלימת היוזמה המ

סוכנת. עם ישראל, המקפיד ברובו על כשרות כהלכה, מצביע ברגליים ונותן אמון מלא ברבנות הראשית, לפיכך יוזמות מסוכנות אלה דינן להתבטל".

גם יו"ר שס, אריה דרעי, תקף את הרפורמה ומסר: "היום הוסרה המסי כה מעל ממשלת בנט, כהנא וקריב. רפורמת הכשרות של כהנא חותרת לקידום מדינת כל אזרחיה ולריסוק הזהות היהודית של המדינה".

יו"ר יהדות התורה, ח"כ משה גפני, תקף אף הוא: "בהמשך למ דיניות האנטי דתית של הממשלה הרעה הזאת, הם רוצים לחסל את מערך הכשרות בישראל".

 ??  ?? השר כהנא
השר כהנא

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel