Israel Hayom

תביעה נגד אסותא באשדוד: הרופאים התבלבלו במטופלת - והשתילו לה עדשה של חולה אחר

תביעה על רשלנות רפואית קשה נגד ביה"ח אסותא אשדוד ● רינה פחימה בת ה 73 הגיעה לעבור הליך שגרתי, אך בגלל טעות הוכנסה לניתוח בזק נוסף ● "הלוואי שאוכל לחזור לחיים שהיו לי לפני המקרה"

- רן רזניק

הסיוט של כל חולה שמגיע לניתוח בבית חולים הוא שיטפלו בו בטעות לפי נתונים של חולה אחר, וזה בדיוק מה שקרה בספטמבר 2019 לרינה פחימה בת ה 73 מאשדוד. פחימה הגיעה לבית החולים הציבורי אסותא אשדוד לעבור ניתוח קטרקט, אך בגלל טעות מצערת הושתלה לה עדשה של חולה אחר.

הטעות הקשה התגלתה לפחימה לאחר הניתוח, כאשר אחת האחיות פנתה אליה בשם אחר לגמרי משמה האמיתי, והיא נשאלה אם היא באמת בטוחה שזה לא שמה. לאחר מכן הת ברר שהשם שפנתה אליה האחות הוא שמו של מטופל אחר אשר גם אמור היה לעבור את אותו ניתוח בבית החולים, והעדשה שהוכנה לו הוש תלה בטעות בעינה של פחימה.

פחימה הגישה בחודש יוני 2021 תביעת רשלנות רפואית לבית משפט השלום בירושלים נגד בית החולים, וגם נגד הרופא המנתח ד"ר יובל פסח ואחות חדר הניתוח איל נה שקולניקוב. הטענות בתביעה מסתמכות על חוות דעת רפואית, וכן על התיק הרפואי של פחימה שבו נכתב בדו"ח הניתוח כי "לאחר השתלת העדשה התברר שהעדשה אינה הנכונה", ונמצא תיעוד מלא של פרטי המטופל שהעדשה שלו הושתלה אצל רינה בטעות. את הת ביעה הגישו עורכי הדין אסף ונת נאל פוזנר.

קטרקט )ירוד( הוא אחד הגור מים השכיחים להפרעה בראייה אצל מבוגרים. הוא נגרם מכך שעדשת העין מאבדת את השקיפות שלה. בניתוח לטיפול בבעיה מוצאת הע דשה העכורה, ומושתלת לרוב במ קומה עדשה מלאכותית המותא מת לנתוני העין של המטופל. כך קרה אצל רינה - היא סבלה מירידה בראייה, אובחנה כסובלת מקטר

קט בעין שמאל, והוזמנה לניתוח באסותא אשדוד בתאריך 8 בספ טמבר .2019

ואולם, לפי כתב התביעה, "במה לך הניתוח התרשלו הנתבעים כל פיה בצורה בוטה, בכך שהשתי לו בעינה עדשה שיועדה למטופל אחר. לאחר מכן היא הוכנסה באופן היסטרי, חפוז, תוך איבוד עשתו נות וללא שיקול דעת לניתוח נוסף - רשלני אף הוא - שלא זו בלבד שלא היה דרך ההתנהלות הסבירה והנכונה, אלא בניתוח הנוסף הורחב החתך הניתוחי, והדבר הוביל לפגי עה קשה נוספת בעינה של פחימה, תוך גרימת נזק כבד ובלתי הפיך לעינה ולמצבה הנפשי".

"הוסיפו חטא על פשע"

לפי כתב התביעה, "לאחר הר שלנות בניתוח הוסיף בית החולים חטא על פשע, ולאחר שנודעו תו צאותיו הקשות, הופנתה פחימה לני תוח נוסף בקרנית העין, אשר הת ברר בסופו של דבר שלא היה מקום לעשותו. אלא שבשלב זה, ועל אף חובתו למימון עלות הניתוח, פעל בית החולים ב'שיטת מצליח' פסו לה, וניסה להתנות את מימון הני תוח בוויתור של התובעת על כלל זכויותיה, ובפרט על זכותה החוקתית לגשת לערכאות ולקבלת פיצוי בגין הפגיעות שנ גרמו לה, ומבלי להודיע לה שהיא זכאית לניתוח ללא מימון כלשהו".

כלפי ד"ר פסח, שניתח את פחימה, נטען בכתב התביעה כי הוא "הוסיף חטא על פשע בכך שני סה ליצור אצל פחימה מצג שווא - המנוגד לעובדות - כאילו לא נגרם נזק כלשהו, והכל, כמסתבר, בניסיון להימנע מחוב

תו ומחובת הנתבעים כולם לפצו תה בגין פגיעותיה". על אחות חדר הניתוח שקולניקוב נטען בכתב הת ביעה כי היא "היתה האחות בניתוח, ובין היתר הוחתמה על טופס בקרת מוכנות לפני הניתוח, שבמסגרתו אישרה כי ביצעה זיהוי לתובעת, הן בהכנה והן בבקרה לפני הניתוח".

"אמרו לי לא לדאוג"

רינה פחימה שיתפה את "יש ראל היום" בתחושותיה לאחר המ קרה המצער: "כבר לפני הניתוח הייתי עדה לוויכוחים ולמתח בין אנשי הצוות הרפואי והסיעודי. שכ בתי על שולחן הניתוחים בביטחון מלא שנותנים לי טיפול נכון, ומובן שיודעים מי אני ומה שמי ומשתי לים לי את העדשה הנכונה. אחרי הניתוח חבשו לי את העין, ואמרו לי שהניתוח עבר בהצלחה. לפתע נדהמתי לשמוע את האחות אומרת לרופא שהניתוח נעשה עם עדשה של חולה אחר, שהיה מיועד לניתוח באותו יום".

פחימה המשיכה וסיפרה את מה שאירע לאחר שהתגלתה הטעות: "הם השכיבו אותי חזרה על שולחן הניתוחים, ואמרו לי 'אל תדאגי, זה יכול לקרות. צ'יק צ'אק נתקן לך את זה', אבל הניתוח התארך מאוד והרגשתי שרק אלוהים יכול להציל אותי. בזמן הזה לא עדכנו גם את בני המשפ חה, שחיכו לי מחוץ לחדר הניתוח".

לבסוף סיפרה כיצד הניתוח הכושל השפיע על אורח חייה: "עד היום יש לי טראומה בגלל מה שקרה. אני סובלת מהתקפי מתח וחרדה, לא מצליחה להירדם בלילות, וכל זה חוץ מהפ רעות קשות מאוד בראייה. אחרי הניתוח רצו לשחרר אותי הביתה ואמרו לי ש'זה שום דבר', אבל התחננתי להישאר שם ללילה אחד להשגחה כי עברתי ממש סיוט. מאז המקרה החיים שלי השתנו לגמרי, ויש לי פחד מכל טיפול וב דיקה רפואית. הלוואי שאוכל לחזור לראייה טובה ולחיים שהיו לי לפני הניתוח, והלוואי שזה לא יקרה לעוד מטופלים".

בכתב התביעה עולה עוד כי לא מדובר בכשל נקודתי, אלא בכשל כללי הטמון בסדרי העבודה ובה תנהלות של בית החולים. בחוות הדעת הרפואית עליה נסמכת הת ביעה נקבע עוד כי "היתה קריסה מוחלטת של מנגנוני ההגנה והזיהוי של המטופל שהיו או שהיו צריכים להיות, ושנועדו למנוע מצב כזה". עוד נטען כי הרישום בדו"ח הני תוח היה שגוי ומסולף "באופן הנ ראה מכוון". על פי התביעה, כתו צאה מכל זאת נגרמו לפחימה "נזקים קשים בעין שמאל שהביאו לראייה ירודה", ולנזקים נפשיים כאשר "כתוצאה מרשלנות הנתבעים היא סובלת מתסמונת פוסט טראומטית ."(PTSD)

נגרם נזק כבד

בכתב התביעה דורשים עורכי הדין מבית המשפט פיצויים על הנזקים הרבים שנגרמו לפחימה, וכן דורשים גם "פיצויים עונשיים ומוגברים לאור מהותה של הרשלנות, אשר היתה ני תנת למניעה באמצעים פשוטים שע לותם מינורית, ואשר היו מונעים את הנזק הכבד שנגרם למטופלת". ביה"ח אסותא והנתבעים טרם הגישו כתב הגנה.

עורכי הדין אסף פוזנר ונתנאל פו זנר, המייצגים את התובעת, אמרו ל"ישראל היום": "מסתבר שאין זה משנה שיש נהלים שאמורים לוודא זיהוי של המטופל ושהניתוח או הטי פול שניתנו לו, הם הטיפולים שיועדו עבורו. אין די בנהלים תיאורטיים שלא פועלים לפיהם, וקיומו של נוהל אינו מהווה מילת קסם המונעת רש לנות קשה".

עורכי הדין הוסיפו: "קיים חשש ששיטת הסרט הנע בניתוחים בכלל, ובניתוחי עיניים בפרט, מסירה את כל ההגנות מהמטופלים והופכת אותם מאנשים עם שם וזהות למוצ

כתב התביעה: "לאחר שנודע על תוצאותיו הקשות של ההליך, הופנתה פחימה לניתוח נוסף, שבסופו של דבר התברר שלא היה מקום לעשותו"

רינה פחימה: "אמרו לי שהניתוח עבר בהצלחה, ולפתע שמעתי את האחות אומרת לרופא שהניתוח נעשה עם עדשה של מטופל אחר"

רים. ידוע כי במקומות שונים מטו פלים אף כותבים על האיברים שלא אמורים להינתח שאין לנתחם, אך דומה שציפייה שכזו מהמטופל מש קפת קריסת מערכות טוטאלית מצד בית החולים. ולך תוכיח שאין לך שם ומגדר אחרים".

"ישראל היום" ביקש את תגובת ביה"ח אסותא והנתבעים לטענות התביעה, וכן נשאל בית החולים אם ואיך נחקר המקרה, ואם הוא דווח למ שרד הבריאות. מבית החולים נמסר בתגובה: "הרופא המנתח הינו מנתח מקצועי מסור ומנוסה, מהמובילים בארץ. הוא מבצע מדי שנה מאות ניתוחי קטרקט מורכבים לצד צוות מיומן במרכז הרפואי אסותא אש דוד, ניתוחים אשר הביאו מאור עי ניים לאלפי מטופלים.

"בנוגע לתביעה שעל הפרק, הרי שהיא התקבלה בימים אלו בבית החו לים באמצעות העיתון. בית החולים אסותא ילמד את הדברים, ויפרוס בבית המשפט כמקובל את מלוא טע נותיו, מגובות במומחים המתאימים".

 ?? צילום: דני מרון ?? בית החולים אסותא אשדוד
צילום: דני מרון בית החולים אסותא אשדוד
 ?? צילום: לירון מולדובן ?? "הרגשתי שרק אלוהים יכול להציל אותי". רינה פחימה
צילום: לירון מולדובן "הרגשתי שרק אלוהים יכול להציל אותי". רינה פחימה
 ??  ?? נתנאל פוזנר
נתנאל פוזנר
 ??  ?? אסף פוזנר
אסף פוזנר

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel