Israel Hayom

"יהיה קשה לשכנע אנשים להתחסן לשפעת"

- מיטל יסעור בית אור

במערכת

הבריאות מתחילים להיערך לאתגר הבא - תחילת מבצע חיסוני השפעת בספטמבר, לצד ההתמודדות עם הקורונה.

השנה קופות החולים הזמינו רק 2.6 מיליון חיסוני שפעת, לאחר שאשתקד נרכש מספר שיא של 4.1 מיליון חיסונים. בשנה שעברה היתה שנת שיא של ביקוש לחיסונים - חוסנו 3.2 מיליון איש, אך כ 900 אלף מנות נשארו ללא דרישה והושמדו.

במשרד הבריאות נערכו בשנה שעברה לחורף שבו תהיה תחלואה משולבת של שפעת וקורונה )שזכתה לכינוי "פלורונה"(. בדיעבד, מנתוני המרכז לבקרת מחלות במשרד הבריאות עולה כי לא התגלה בבדיקות מעבדה אף לא מקרה אחד של שפעת. אך השנה לא מונה "פרויקטור" לנושא, והתחושה, גם בקופות החולים, היא שהמשרד לא ממוקד בהיערכות לעונת שפעת, אף שגם השנה שילוב של חולי שפעת וקורונה עשוי להעמיס מאוד על מערכת הבריאות. גם במשרד עצמו מודים שהם עסוקים בטיפול בהתפרצויות אחרות, אולם בקרוב ייצא חוזר המפרט את ההיערכות הנדרשת לחורף.

בכללית הוזמנו כ 1.4 מיליון חיסוני שפעת נגד ארבעה זנים. במכבי הזמינו 700 אלף חיסונים, יותר מסך המתחסנים בשנה שעברה שעמד על כ 670 אלף. בלאומית הוזמנו 150 אלף חיסונים נגד ארבעה זנים, בדומה לשנה שעברה, וכן במאוחדת הוזמנו 350 אלף מנות חיסון. "בשנה שעברה הכפלנו את כמות החיסונים שהזמנו בגלל הפלורונה, ובסוף לא סיימנו את המנות שהזמנו ונשארנו עם עודפים", אומרת מלי קושא, אחות ראשית ומנהלת אגף הסיעוד במאוחדת, המובילה את מבצע החיסונים בקופה. לדבריה, "בעבר היה צורך להמתין שבוע בין חיסון קורונה לחיסונים אחרים, וכעת אפשר לחסן יחד. זה אומר שנוכל לתת חיסון שפעת יחד עם מנה שלישית של חיסון קורונה".

ד"ר אורן קובילר, וירולוג מבית הספר לרפואה של אוניברסיטת תל אביב וחבר עמותת "מדעת": "כל שנה יש אתגר לחסן אנשים לשפעת. זה לא פשוט לשכנע אנשים להתחסן. השנה על אחת כמה וכמה יהיה יותר קשה, גם מפני שהקורונה עדיין כאן ויש התלבטות אם לתת חיסון שלישי לקורונה".

ד"ר קובילר מציין כי "בעיקרון יש פחות שפעת השנה. החשש הוא שלא נדע מי חולה קורונה ומי חולה שפעת כי הסימפטומים דומים, וזה יגביר עומס על קופות החולים".

 ??  ?? מתחסנת נגד שפעת
מתחסנת נגד שפעת

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel