Israel Hayom

"מרגש לצנוח לזכר חנה סנש"

שחזור היסטורי: 107 צנחנים וצנחניות בסלובניה ציינו את יום השנה ה 100 להולדת הצנחנית ● סמ"ר )מיל'( נועה חליוה: "גאה להיות פה כאישה"

- לילך שובל בשחזור הצניחה בסלובניה

77 שנים לאחר שחנה סנש וח בריה צנחו באדמת סלובניה, בשבוע שבו מציינים את יום השנה ה 100 להולדתה, צנחו 107 צנחנים ישראלים, בסדיר ובמילואים, מעל אדמת סלובניה - כמה עשרות קילו מטרים מנקודת הצניחה המקורית של 37 צנחני היישוב העברי.

הצנחנים הישראלים חשו כי הם מתח ברים לגבורתם של 37 הצנחנים שנשל חו לפני 77 שנים על ידי היישוב העברי ומטעם הצבא הבריטי, כדי לנסות ליצור קשר עם הפרטיזנים המקומיים במאבקם נגד השלטון הנאצי. הצניחה אז התבצעה בלילה חשוך, בשטח סבוך ורווי סכנה. הצניחה אמנם הצליחה, אך סוף הסיפור העגום ידוע: 12 מהצנחנים נתפסו לאחר כמה שבועות, ושבעה מהם - ובהם חנה סנש - הוצאו להורג.

הצנחנים הגיעו בשני בבוקר לב סיס צבאי בסלובניה. בתום הטקס החלה ההתארגנות לצניחה עצמה. המצנחים הארוזים נתלו על גבם, ההנחיות האח רונות ניתנו, והצונחים הסתדרו בשורות לקול צעקותיהן של מדריכות הצניחה, כשההתרגשות ניכרת על פניהם.

רגע לפני העלייה למטוסי הסופר הרקולס, המריאו המטוסים הישראליים עם "גלמים", ג'ריקנים ממולאים במים במשקל אדם המחוברים למצנחים ומוט לים מהמטוסים. המטרה היתה לבדוק את עוצמת הרוח וכיוונה, כדי לוודא שהצ נחנים ייפלו במיקומים שנקבעו מראש.

למרבה הצער, הרוח לא בישרה טו בות. מפקד חטיבת הצנחנים, אל"מ יובל גז, נאלץ לבשר את הבשורה הלא מש מחת לצנחנים המאוכזבים. "אנחנו לא עוזבים את סלובניה לפני שאנחנו צונ חים. עשינו הערכת מצב - בחצי השעה האחרונה נכנסה חזית ורוחות עלו, מב חינתנו זה לא טווח ביטחון", אמר.

לאחר כמה הוראות בטיחות של המ דריכות, הורידו הצנחנים את המצנחים מגבם והתכוננו להמשך. מדריכות הצ ניחה ייצגו את הצנחניות באירוע אך למרבה הצער, מתוך 107 הצונחים רק שש היו נשים, וגם הן, בחלקן, במילואים.

למסע הצה"לי הצטרפו, בין השאר, שני בכירי הצנחנים לשעבר, אלוף )מיל'( ישראל זיו ואלוף )מיל'( דורון אלמוג, וכן שני בני משפחתו של סרן הדר גולדין ז"ל: אביו, סא"ל )מיל'( פרופ' שמחה גולדין, ואחיו, צור גולדין.

מועד הצניחה המיוחלת הגיע אתמול בבוקר. בזה אחר זה קפצו 107 הצנח נים ממטוסי ההרקולס. הקפיצה היתה במתווה מבצעי, בגובה נמוך יחסית - 1,000 רגל, שהם כ 300 מטרים מעל פני הקרקע. למרבה השמחה, הצניחה עברה בשלום, ללא רגליים שבורות.

"היה מרגש בטירוף. גאה ושמחה להיות פה, צנחנית ישראלית, כאישה", ציינה סמ"ר )מיל'( נועה חליוה, בתו של אלוף אהרון חליוה שימונה בימים הקרובים לראש אגף המודיעין. מיכל מרטינוטי, מדריכה נוספת בבית הספר לצניחה, סיכמה: "זו זכות. אנחנו קבוצה של בנות שעושות יעף לזכרה של צנ חנית. זאת תחושת שליחות".

 ??  ??
 ?? צילום: דובר צה"ל ?? הצנחנים והצנחניות בסלובניה
צילום: דובר צה"ל הצנחנים והצנחניות בסלובניה
 ?? צילום: דובר צה"ל ?? מטוס הסופר הרקולס
צילום: דובר צה"ל מטוס הסופר הרקולס
 ??  ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel