Israel Hayom

"המדינה - האחראית הישירה למחירי הדיור ולפער בין יכולות הרכישה"

חוקרים וכלכלנים בכירים: עלות הקרקע בארץ מהווה 38% ממחיר הדירה ● "רשות מקרקעי ישראל גובה מחיר קרקע גבוה, שמחלחל למחירי הדיור ומוזן מהם בחזרה" ● "הדבר משחק רק לטובת מי שקיבל נכס בירושה, ומכר אותו למדינה"

- ערן בר טל

אם היו חסרות הוכחות עד כה, בא דו"ח "המכון לחקר הכלכלה והמדיניות הכלכלית בי שראל" של מכללת הגליל המערבי, ומציג את המציאות העגומה בת חום הנדל"ן בישראל.

במחקר התברר שעלות הקרקע מהווה כ 38% מעלות דירה ממוצעת, בהסתמך על נתוני השינוי במחירי הדיור ובמחירי התשומות לבנייה, שמפורסמים על ידי הלשכה המר כזית לסטטיסטיקה.

לפי ממצאי הדו"ח, ב 13 השנים האחרונות המריאו מחירי הדיור בארץ ב 124% - התייקרות שהובילה לעול כבד ביותר על ציבור מחפשי הדיור, שמבקשים לרכוש דירה.

מחירי הדירות הגבוהים מושפ עים בראש ובראשונה מפעולותיה האקטיביות של הממשלה, שמחזיקה בבעלותה - באמצעות רשות מקרק עי ישראל )רמ"י( - בכ 93% מקרק עות המדינה, ומוכרת את הקרקעות כמונופול שממקסם את הכנסותיו.

נטל רב על צעירים

"לפי נתוני הצעת התקציב ל ,2019 רמ"י, הנשלטת על ידי הממשלה, מוכרת ומחכירה קרקעות וגובה דמי חכירה והכנסות אחרות מן הקרקע, בסכום שנתי כולל של כ 10 מיליארד שקלים. מהם מוע בר רק חלק זעום לממשלה, ומאידך, מחיר הקרקע הגבוה מזין את העלייה במחירי הדיור, ובהמשך מוזן מהם", כותבים החוקרים.

לתפיסתם, "מדיניות הממשלה היא מגורמי ההשפעה המכריעים על נסיקת מחירי הנדל"ן, והיא גורמת במו ידיה לעלייה גדולה באי השוויון בחלוקת העושר. היא מהווה גורם מרכזי להטלת נטל כבד על צעי רים שאינם נתמכים על ידי הוריהם

ושאינם זוכים לירושה משמעותית. עליית מחירי הדיור מובילה לה עברת משאבים ניכרת ממשפחות גדולות ועניות, ומצעירים שרוכשים דירות, לידי משפחות קטנות ומבו ססות שמוכרות דירות שאינן מת גוררות בהן. העושר של מוכרי די רות ונדל"ן שהתקבלו בירושה אינו נובע בהכרח מהשכלתם או מכי שוריהם, אלא מכך שזכו לירושות נכבדות ששוויין גדל עקב עליית מחירי הנדל"ן, וקשור באופן ישיר למעורבותה של הממשלה בשוק".

השיטה מונעת תחרות

עוד מדגישים החוקרים כי שיטת השיווק המונופוליס­טית של הקר קעות משבשת את יתרונותיה של כלכלת השוק התחרותי הקיימת בי שראל, וגורמת לנטל רב על רוכשי הדירות. זאת מבלי ליצור לממשלה הכנסות תקציביות משמעותיות ממכירת קרקעות המדינה.

במכון המחקר חברים תשעה אנשי אקדמיה וכלכלנים בכירים. הם סבו רים ש"הממשלה חייבת למצוא מודל הפעלה שונה שיוביל לירידת מחירי הדיור, ולעודד הקמת מנגנוני סיוע להכוונת מחוסרי דיור, לשם הקמת קבוצות רכישה. כך ייחסכו לרוכ שים עשרות אחוזים ממחיר הדירה".

נשיא המכללה האקדמית גליל מערבי וראש המכון, פרופ' נסים בן דוד: "בעשורים האחרונים, נעשו על ידי הממשלה ניסיונות לשנות את מגמת העלייה הנמשכת של המחי רים, אולם אלה הסתיימו בכישלון צורם, ולא בכדי".

 ?? צילום: יח"צ ?? פרופ' נסים בן דוד
צילום: יח"צ פרופ' נסים בן דוד

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel