Israel Hayom

הכותל הוא מדרגה בדרך להר

- נדב שרגאי

הכותל המערבי הוא פתרון של בדיעבד, ולא מלכתחילה. הוא הת חליף הזמני, כך מאמינים רבים, להר הבית; מדרגה - יש שיאמרו הכרחית - בדרך אל ההר.

המקום הקדוש ביותר לעם היהודי הוא הר הבית, ולא הכותל המערבי, כגרסתו המטעה של שר החוץ ורה"מ החליפי יאיר לפיד בישיבת סיעת יש עתיד שלשום.

"דבר החוכמה" של לפיד מקומם לא רק בגלל הטעות, אלא כיוון שהמוסלמים כבר קופצים על המציאה הזאת כמוצאי שלל רב. הם משתמשים בה כדי לחזק את השקרים שהם מפיצים בעניין הר הבית לאורך שנים כה רבות.

חייבים, אפוא, להעמיד דברים על דיוקם: הסיבה היחידה שבעטייה יהודים מתפללים כבר יותר מאלף שנה לאורכו של הכותל המערבי, היא המחסומים שהוצבו בפניהם )הלכתיים או מדיניים( להתפלל על הר הבית עצמו. הסיבה היחידה שבעטייה יהודים מת פללים ליד הכותל כיום היא היעדרו של המקדש ששכן על הר הבית.

הכותל המערבי הוא אולי "מקדש מעט" - החשוב והקדוש ביותר מכל בתי הכנסת האח רים, "מקדשי מעט" אף הם - אבל הוא אינו מקום המקדש. הוא אפילו לא כותלו המערבי של בית המקדש, כפי שסברו בטעות במשך מאות בשנים, אלא כותלו המערבי של מתחם הר הבית. יש בו קדושה משל עצמו, אבל הוא בוודאי אינו המקום הקדוש ביותר לעם היהודי.

הר הבית, שעליו הקימו המוסלמים שני בתי תפילה לפני כ 1,350 שנה, הוא המקום הקדוש ביותר לעם היהודי, ורק השלישי בקדושתו לדת המוסלמית )אחרי מכה ומדינה(.

הכותל המערבי הוא פתרון של בדיעבד, ולא מלכתחילה. הכותל הוא התחליף הזמני, כך מאמינים רבים, להר הבית; מדרגה - יש שיאמרו הכרחית - בדרך אל ההר.

התפילה ליד הכותל היום היא כעמידה בפ רוזדור, בעוד שהר הבית הוא הטרקלין. הפסיקה ההלכתית לאורך דורות רבים - שכיום הש תנתה על ידי מאות רבנים - מנעה מיהודים לעלות להר והותירה אותם בחוץ.

כך קנה לעצמו הכותל מעמד כה מרכזי. הוא הקרוב ביותר מבין הכתלים למקומו המשוער של קודש הקודשים - כיפת הסלע, והוא )או כותלו המערבי של בית המקדש עצמו - הדבר שנוי במחלוקת( הכותל שעליו דרשו חז"ל במאה החמישית והשישית - "לעולם לא זזה שכינה מכותל מערבי".

פרופ' בוריס שץ, מייסדו של בית הספר לא מנות בצלאל, הגדיר פעם את היחס בין הכותל לבין הר הבית כהבדל שבין אבא לבגד. שץ, שהופיע בפני ועדת החקירה הבריטית בעקבות סכסוך הכותל ומאורעות תרפ"ט, סיפר לחברי הוועדה כי בגדי אביו לא היו נחשבים בעיניו בחייו, אך לאחר שמת, כל מזכרת שנשארה ממנו - ובכלל זה בגדיו - היתה קדושה בעי ניו. באופן דומה תיאר שץ גם את יחסו לכותל המערבי כשריד בית המקדש.

הכותל, הסביר לימים את דבריו של שץ גם הרב אביגדור נבנצאל, ששימש שנים רבות רב העיר העתיקה, "אינו האבא. הוא הבגד, הזיכרון, וכבודו במקומו מונח, אבל הוא אינו תחליף לאבא, וצריכים להיזהר שלא להתבלבל ולהחליף בין השניים".

הכותל, אפוא, הוא התחליף. גדול ומכו בד, ואנו קשורים אליו בעבותות של דמעות וקדושה, אבל התחליף בלבד. המקור, שאותו הכותל מחליף, בינתיים, עד שתינתן ליהודים האפשרות להתפלל על הר הבית ותוסדר תפי לתם שם - הוא ההר.

הסיבה היחידה שבעטייה יהודים מתפללים כבר יותר מאלף שנה בכותל, היא המחסומים שהוצבו בפניהם להתפלל על הר הבית עצמו

 ??  ??
 ??  ??
 ?? צילום: אורן בן חקון ?? מתפללים בכותל בערב ט' באב
צילום: אורן בן חקון מתפללים בכותל בערב ט' באב
 ??  ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel