Israel Hayom

הפחתת מכסים ורגולציה: משרדי האוצר והחקלאות הציגו רפורמה בענף המזון

שרי האוצר והחקלאות פרסמו את עיקרי הרפורמה, שתיכלל בחוק ההסדרים ותביא לחיסכון של 3 מיליארד שקלים בשנה למשק ● הסרת החסמים צפויה לחסוך 840 שקלים בשנה למשק בית ● החקלאים יפוצו במאות מיליוני שקלים במסגרת המעבר לתמיכות ישירות ● שר החקלאות פורר: "דואגים לחדשנות"

- גלעד צוויק

באיחור של יותר מעשור, יש ראל מצטרפת לעולם המערבי עם רפורמה יסודית בתחום המזון, שעל פי התחזית תוביל לחיסכון של קרוב ל 3 מיליארד שקלים בשנה, 840 שקלים למשק בית.

במסגרת הרפורמה, בין השאר, מחי רי הביצים צפויים להיחתך ב .25% התוכנית כוללת הפחתה דרסטית במ כסים וצמצום רגולציה, וכן תמיכה ישירה ועקיפה בחקלאים, אולם היא לא מבטלת את מועצת הצמחים, הנח שבת לחסם לפתיחה מלאה של השוק.

ארגוני החקלאים והמועצות האזו ריות זועמים ומאיימים בשביתה. מנגד, ארגון "האינטרס שלנו", שפועל לפתיחת שוק המזון לתחרות, מברך על הרפורמה ומוסר כי "רפורמת הח קלאות של ליברמן ופורר היא צעד גדול קדימה בפתיחת הכלכלה המ קומית לשוק חופשי, בהורדת מחי רים, בהגדלת מגוון המוצרים ובצמ צום רגולציה". הם סייגו כי "הרפורמה חסרה רכיב מרכזי - טיפול ברשות להגנת הצומח. החסם המרכזי ביותר על יבוא מוצרים לישראל הוא הרשות להגנת הצומח, שמונעת יבוא של פי רות וירקות לארץ".

התוכנית, שמוצעת במסגרת השי נויים המבניים הנלווים לחוק הת קציב לשנים ,2022-2021 מיישמת את המלצות ה OECD ושמה לעצמה יעד להגביר את התחרות בענף הח

קלאות דרך הפחתת מכסים רוחבית עבור כלל מוצרי הפירות והירקות לפי מתווה הדרגתי. באופן מיידי יופחת המכס, בין השאר, על ביצים, אבו קדו, שום, אפונה, שעועית, תאנים, אננס וארטישוק. המכס על ענבים, אבטיח, מלון, פירות הדר, אפרסקים ועוד יופחת בשיעור נמוך יותר, וכן על עגבניות, מלפפונים, בננות, בצל ותפוחים. המכס על ירקות קפואים, תערובות מיץ ומיץ ענבים יירד בקצב איטי יותר.

התמיכה הישירה בחקלאים תסת כם ב 420 מיליון שקלים לשנה, על פי מפתח של תמיכה ישירה בסך 100 שקלים לדונם קרקע מעובדת. עד כון התמיכה יהיה כתלות בהפחתת המכס - למשל, מגדלי ביצים ואבו

קדו, שהמכס עליהם יופחת מיידית, יתוגמלו מהר יותר ממגדלי אפרסקים או תפוחים.

באשר לענף הטלת הביצים, יינ תן פטור מיידי מכל מכס על יבוא, ובד בבד תינתן תמיכה ישירה לחק לאים על כל ביצה )עד 40 אלף שקלים בשנה לכל בעל מכסה(, עם עדיפות לחקלאים בגליל, כדי לחזק את הפ ריפריה. בה בעת, יינתנו מענקי חד שנות והשקעות למגדלים על מעבר ללולים מודרניים. סך התמיכה במ גדלי הביצים כ 1.1 מיליארד שקלים עד לסוף חוק הגליל.

כמו כן, התוכנית כוללת צמצום רגולציה ליבוא פירות וירקות באמצ עות אימוץ תקינה אירופית. כתוצאה מכך צפויה הגדלה משמעותית של

מגוון המוצרים, כך שיהיה ניתן לצ רוך נקטרינות ומשמשים בכל השנה, ולא רק בחודשי הקיץ. מעבר לכך, ייכנסו לישראל מוצרים שכיום אינם

נגישים לצרכן הישראלי, כגון פירות יער ודוריאן.

"יוצאים למהפכה חקלאית"

התוכנית כוללת תוספת תקציב של 2 מיליארד שקלים על פני חמש שנים למשרד החקלאות. בתוכנית חבילת תמיכה רחבה לענף החקלאות, הכו ללת תמיכה תקציבית ישירה לכל חקלאי פר דונם מעובד, תמיכה ייעו דית לענף הביצים, הרחבת הטבות מס דרך חוק לעידוד השקעות הון, תמיכה בסימון תוצרת מקומית, הוזלת הת שומות לחקלאי )חומרי הדברה וכו'( והשקעה של יותר מ 2 מיליארד שק לים עבור חדשנות והעלאת פריון בענף החקלאות.

שר האוצר, אביגדור ליברמן, מסר כי "הרפורמה בחקלאות היא מהחשו בות בחוק ההסדרים ובאה לחזק את החקלאי הישראלי, תוך טיפול ביוקר המחיה והטבה עם הצרכנים".

שר החקלאות, עודד פורר, הוסיף: "אנחנו מציגים את הרפורמה הגדו לה ביותר שנעשתה בחקלאות ב 30 השנים האחרונות. אחרי שהחקלאות דרכה במקום שנים ארוכות, אנחנו מנערים אותה ויוצאים למהפכה חק לאית, למען הצרכן, לטובת חדשנות וצמיחה ישירה לחקלאי".

אבשלום )אבו( וילן, מזכ"ל התא חדות חקלאי ישראל, מתנגד בחרי פות לתוכנית: "מדובר במהלך שיש מיד את החקלאות הישראלית. בכל העולם, בכל פעם שהלכו על מהלך שכזה, שלא תמיד הוכיח את עצמו,

נתנו ארכה של כמה שנים להתארג נות, הן של המדינה והן של החקלאים. רק אצלנו ממציאים את הגלגל בכל יום מחדש ומנחיתים רפורמה מהיום למחר. העלות של המהלך מוערכת בכ 3 מיליארד שקלים בשנה, והסכום שעליו מדבר משרד האוצר כ'תמיכה בחקלאים' הוא לעג לרש ויריקה בפ ניהם של החקלאים".

מזכ"ל התאחדות חקלאי ישראל: "המהלך משמיד את החקלאות הישראלית, מנחיתים רפורמה מהיום למחר"

 ??  ??
 ??  ??
 ?? צילום: גדעון מרקוביץ' ?? השר עודד פורר
צילום: גדעון מרקוביץ' השר עודד פורר

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel