Israel Hayom

כן, מרצ מבחינה בין ההתנחלויות לישראל

- מוסי רז | תגובה

איתן אורקיבי טוען שתמיכת מרצ בחרם על ההתנ חלויות מחלישה את הקואליציה )"הלגיטימציה לחרם באה מתוך הממשלה", .(21.07.21 אכן. מרצ הגישה כבר ב 2015 הצעת חוק לסימון מוצרי ההתנחלויות. בשנת 2020 אמרתי כי "מרצ תומכת בהחרמת מוצרים שמיוצרים בהתנחלויות". וכך אמרו ראשי מרצ בעבר. כך אמרה תמר זנדברג: "אני לא מוכנה לתת את הכסף שלי לעוול ולהפרת זכויות אדם של הכיבוש וההתנחלויו­ת"; וכך זהבה גלאון: "אני מחרימה מוצרים מההתנחלויו­ת".

עמדתנו היא שההתנחלויו­ת אינן מוסריות, אינן חו קיות וגורמות נזק אדיר לביטחון המדינה. כל עוד הנזק נגרם לביטחון, לכלכלה ולדמוקרטיה - התעלמו מכך בימין. אבל אז הגיעו בן אנד ג'ריס, והגלידה שברה את גבה של בת היענה. זה שנים שחיילי ישראל נקראים לסכן את חייהם להגן על ההתנחלויות. לעומת כל אלה, הגלידה היא רק פגיעה קטנה בכנף.

אולם, קשה להלין כלפי מדיניות ההבחנה בין יש ראל לשטחים, כשגם מדינת ישראל בעצמה משתמשת בה, ומעולם לא החילה שם את החוק. בדומה לכך, כל מדינות העולם מבדילות בין השטחים הכבושים לבין ישראל הריבונית.

כל הסיפור הוא שעכשיו מבקשת חברה מסחרית לעשות את אותו הדבר, ודורשת מבעל רישיון השיווק של מוצריה לא למכור אותה מחוץ לישראל, ובעיקר לא להתנחלויות בלתי חוקיות בשטחים הכבושים. המהלך הזה הגיוני וברור - בעל הרישיון בישראל ימכור רק בישראל, כמו שבעל רישיון בצרפת ימכור רק בצרפת. איך היה צריך להגיב בעל הרישיון? כשהאירופאי­ם דרשו במסגרת פרויקט השותפות ,Horizon202­0 כמו גם בפרויקטים רבים אחרים, שלא יועברו כספים להתנחלויות, ממשלת ישראל ברא שות בנימין נתניהו בסופו של דבר "התקפלה". אפי לו ממשלת נתניהו לא העלתה בדעתה לפגוע במדע המפואר של ישראל בגלל המקל בגלגלים שתקעו לה ההתנחלויות.

בדיוק כך היה צריך להגיב בעל הרישיון בישראל: להביע את דעתו הפוליטית, למחות, אולי לנסות לה פוך את ההחלטה, אבל בסופו של דבר - להסכים לכך שהרישיון תקף רק בשטח ישראל ולהגן על עובדיו. הרי לו לא היו התנחלויות, לא היה חרם. העובדים היו מוגנים, ולאזרחי ישראל היתה גלידה.

מדינת ישראל שולטת בשטחים ממניעים אידיאולוגי­ים 54 שנים, תוך ניצול כלכלי של משאבי הטבע וכוח העבודה הזול של הפלשתינים.

בן אנד ג'ריס, חברה בבעלות יהודית, שבחרה לה קים את אחד המפעלים הבודדים שלה מחוץ לארצות הברית דווקא בישראל, אינה חשודה באנטישמיות. אם כבר - ההיפך. ההבחנה בין ישראל הריבונית להתנח לויות היא הבעת תמיכה בישראל הריבונית ובאינטרס הישראלי. זו התפיסה של מרצ, והקואליציה הנוכחית אינה נחלשת מקיומן של אי הסכמות על הדרך להשגת המטרה המשותפת: ישראל טובה יותר.

מקרה הגלידה הוא רק סימן לבאות: בן אנד ג'ריס לא מחרימים את ישראל, אלא את ההתנחלויות. המשך הבנייה בהתנחלויות וטשטוש הקו הירוק יאלצו אותנו להכריע שוב ושוב: לפעול למען ההתנחלויות, או לפ עול למען כלל אזרחיות ואזרחי ישראל.

המשך הבנייה בהתנחלויות וטשטוש הקו הירוק יאלצו אותנו להכריע שוב ושוב: לפעול למען ההתנחלויות, או לפעול למען כלל אזרחיות ואזרחי ישראל

 ??  ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel