Israel Hayom

החרדים נותרו לבדם בהתנגדות תני פרנק

- תני פרנק | בעד הכותב הוא מומחה למדיניות דת ומדינה, מכון הרטמן ונאמני תורה ועבודה

מהפכת הכשרות של השר לשירותי דת מתן כהנא הוצגה וכצפוי, באופן כמעט פבלובי, הותקפה על ידי הפוליטיקאי­ם החרדים. אך בניגוד ליוזמות ולמקרים אחרים של הממשלה הנוכחית, האופוזיציה לא דיברה בקול אחד. במפלגה החרדית־לאומית בראשות בצלאל סמוטריץ' פרסמו בעיכוב ניכר הודעה רפה אשר הביעה הסתייגות מחוסר התיאום עם הרבנות הראשית, תוך התחייבות "לגבש דרכי פעולה" בנושא.

בלטה עוד יותר שתיקתם של כמעט כל חברי הליכוד, שבניגוד למנהגם, לא פצו פה כלפי היוזמה המתגבשת לתיקון מערך הכשרות.

הסיבה לכך היא בראש ובראשונה מכיוון שהציבור הישראלי מאס ברבנות בכלל ובאופן ספציפי במערך הכשרות שבאחריותה. סקרים ומחקרים שנערכו בנושא מראים כי בעוד רוב הציבור היהודי בישראל שומר כשרות באופן כזה או אחר, רוב מובהק תומך בפירוק מונופול הכשרות.

חדשות לבקרים מתפרסמים תחקירים, דו"חות מבקר המדינה ומבקרי פנים של רשויות מקומיות וכתבות שונות, שחושפים יחד את תמונת המצב העגומה של מערך כשרות מסורבל, לא שקוף, המתנהל באופן חובבני במקרה הטוב ופוגעני במקרה הרע. אין ספק שגם גדולי התומכים של הרבנות הראשית יודו שחייב להתבצע שידוד מערכות דחוף.

ויש לכך צדדים נוספים. העובדה שרבים מהסובלים מפגעי מונופול הכשרות הם בעלי עסקים קטנים ובינוניים, אנשי עמל שרובם מעוניינים לספק שירות טוב ללקוחותיהם תוך שמירה על כללי ההלכה, לא נעלמת מעיניהם של חברי כנסת מכל צידי המפה הפוליטית. אותם בעלי מסעדות, בתי קפה ודוכני מזון מהיר לא יכולים לבחור את ספק הכשרות שלהם, ובכך נאלצים לספוג עלויות ישירות ועקיפות מיותרות לחלוטין. דוגמה אחת לכך היא החובה לשלם כפל תשלומים על אותה השגחה לרבנות המקומית ובמקביל לבד"ץ.

ההצעה החדשה תאפשר לבטל פרקטיקה זו, אשר אין לה דבר וחצי דבר עם כשרות, ואת זה מבינים היטב נבחרי הציבור.

כך נותרו להם הפוליטיקאי­ם החרדים לבד בשוחות ההתנגדות. כעת יש לוודא שהתמיכה המובהקת בציבור הישראלי בתיקון מערך הכשרות תהיה מתורגמת לשינוי מדיניות משמעותי בחודשים הקרובים, ומהפכת הכשרות תתחיל.

 ??  ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel