Israel Hayom

"סרבני החיסונים מסכנים את החופש של כולנו"

הקבינט החליט על החזרת התו הירוק, ורה"מ תקף בחריפות את מתנגדי החיסונים ● נתונים: ירידה דרמטית ביעילות החיסון במניעת הדבקה ●

- אריאל כהנא, אסף גולן והיאלי יעקבי הנדלסמן

ישראל מתקרבת ל 10,000 חולים פעילים, וצפויה לעבור את הרף הזה כבר היום.

נכון לאמש, אובחנו בארץ 901 נדבקים חדשים בקורונה - ירידה גדולה בהשוואה למספרים של שלשום, אז זוהו 1,344 נשאים חדשים.

מקדם ההדבקה עומד על ,1.41 ומספר הנשאים הפעילים על פי משרד הבריאות עומד כעת על 9,742 בני אדם. בבתי החולים מאושפזים 158 נדבקים, כש־57 מתוכם מוגדרים במצב קשה. מאז תחילת השבוע נפטרו בישראל 11 אנשים מקורונה, והתמותה הכוללת מאז תחילת המגיפה עלתה 6,457־ל בני אדם.

על רקע הנתונים החליט אתמול קבינט הקורונה על חזרתו של "התו הירוק" החל מיום חמישי הבא.

במהלך הישיבה פרס ראש הממשלה נפתלי בנט אסטרטגיה להתמודדות עם זן דלתא, שבנויה על חיסונים, מסיכות והגנה על אוכלוסייה בסיכון.

בערב נשא בנט דברים, ותקף ישירות את מתנגדי החיסונים. "אני מכבד דעות שונות, אבל יש גבול שבו זה נוגע לחיים שלנו", אמר.

"יש מדינות שבהן אין מספיק חיסונים עבור האוכלוסייה, וכאן ממשלת ישראל משקיעה מיליארדים כדי שיהיו חיסונים בכל מקום, ועדיין יש רבים שבוחרים לא לעשות זאת.

"המדע הוא חד ומדויק. סרבני החיסונים מסכנים את החופש של אזרחי ישראל. את החופש לעבוד, ללמוד. סרבני החיסונים פוגעים בכולנו".

עוד ביקש רה"מ: "המבוגרים צריכים לשמור על עצמם, לפגוש את הנכדים אבל באוויר הפתוח עם מסיכות. המסיכה הוכחה מדעית ככלי יעיל במיוחד: כששני אנשים עוטים מסיכה, הסבירות להדבקה יורדת ב־89 אחוזים".

המתווה שסוכם בקבינט, ויעלה לאישור הממשלה ביום א', מכליל תחת התו הירוק אירועי תרבות וס־ פורט, חדרי כושר, מסעדות וחדרי אוכל, כנסים, אטרקציות תיירות ובתי תפילה.

בכל אירוע מעל 100 משתתפים, במקומות פתוחים או סגורים, תתאפשר הכניסה רק למחוסנים, למחלימים ולבעלי בדיקת קורונה שלילית. ילדים עד גיל 12 הוחרגו בינתיים מהמתווה, והם יוכלו להיכנס לאירועים המוניים )כמו גם להצגות ילדים( ללא כל הגבלות.

לעומת זאת, אירועי ה"תו השמח", הכוללים חתונות ומסיבות, מחייבים הצגת אישור לכל הגילים, גם למי שגילו פחות מ־21.

יעילות החיסון יורדת

נוסף על כך החליטו חברי הקבינט כי החל מ־8 באוגוסט התשלום על בדיקות קורונה ללא מחוסנים יהיה על חשבון הנבדק, למעט מנועי חיסון, ואלה יתנהלו במתחמי בדיקה ייעודיים ברחבי הארץ. "אין שום סיבה שמי שהתחסן ישלם על מי שלא מוכן לכך", קבע בנט.

לקבינט הוצע להתבסס על בדיקות מהירות בכניסה לאירועים. כמו כן, ניתן אישור רגולטורי לבדיקות ביתיות לחברה אחת, שאמורות להגיע כבר בשבוע הבא אל בתי המרקחת. "עוד אחת בדרך, והשלישית בסימן שאלה", ציינו נציגי משרד הבריאות בישיבה.

יו"ר התאחדות בעלי האולמות, נועם לוי, מקווה שההחלטות ירימו מחדש את הענף. "בשבועיים האחרונים המון חברות ביטלו אירועים עתידיים, וזה נזק של יותר ממיליארד שקלים. אנשים חוששים, ואני מקווה שהתו הירוק יעזור לכולם להרגיש בטוחים לחזור לפעילות".

הקבינט קבע כי ארבע מדינות - בריטניה, טורקיה, קפריסין וגאורגיה - ייכנסו מיום שישי הבא לרשימת המדינות האדומות, וייאסר על ישראלים לטוס אליהן ללא אישור מוועדת חריגים. כל מי שיחזור מהן ארצה יחויב בבידוד.

ועדת המעקב של משרד הבריאות אחרי מחוסני הקורונה חשפה אמש נתונים של

פיהם החיסון בישראל מגן בעיקר מפני אשפוז ומחלה קשה. אלו שחוסנו בינואר כבר פחות מוגנים ומחזיקים רק ב־%61 הגנה. בשקלול המתחסנים מינואר - העמידות להידבקות בכלל

עומדת על .41% הדבר נכון גם להדבקת אחרים.

במסגרת הבדיקות, התברר שיעילות החיסון גבוהה מאוד במניעת אשפוז בבתי החולים, גם אם המת

חסן נדבק בנגיף שוב. למעשה 91% מכל המתחסנים בישראלים מוגנים ממחלה קשה בזכות החיסון. מבחינת אשפוז בבתי החולים, החיסון מספק הגנה של .88%

 ?? צילום: אורן בן חקון ?? בדיקת קורונה
צילום: אורן בן חקון בדיקת קורונה
 ?? צילום: חיים צח, לע מ ?? רה"מ בנט, אתמול
צילום: חיים צח, לע מ רה"מ בנט, אתמול
 ??  ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel