Israel Hayom

השקט בטוקיו נשמע למרחקים

העולם כולו מסתכל - אבל מעטים דמיינו שביום החגיגי ישרור כזה שקט עגמומי ● התחלואה פושה ברחבי יפן - ואיתה סלידת הציבור מהמשחקים ● מיטיב לתאר תושב טוקיו: "האיסור על נוכחות קהל פגע בי אישית, איני מסוגל לדבר על האירוע" ● טקס הפתיחה היום צריך לסמן שינוי אווירה

- קוקי הראדה

מאוד שקט בטוקיו כרגע. העונה הגשומה בדיוק הס תיימה לפני שבוע. כל שנותר איתנו הוא החום הכבד - מעל שלושים מעלות, וגם הלחות הרבה. והרבה שקט כמובן.

אף אחד לא שיווה בנפשו שיהיה שקט עגמומי בימים שלקראת פתיחת המשחקים האולימפיים. המדינה כולה היתה אמורה להיות עכשיו בחגיגה אחת גדולה, בהתלהבות אדירה לכבוד כל האתלטים שמגיעים אלינו, ועם חיבוק חם לתיירים מכל העולם ולמנהיגים שהיו אמורים לבוא יחד עם המשלחות.

מי האמין שזה אחד הקייצים השקטים ביותר שידענו? כפי שוודאי דווח גם בישראל, יותר ממחצית מהיפנים מתנגדים לקיום המשחקים. למרות זאת, יש לי תחושה שהנתונים לא מדויקים, לפחות לפי מה שאני שומע בקרב חבריי. להערכתי, אנשים חשים רתיעה כללית מהענקת אור ירוק לקיום המשחקים, אך אין פה התנגדות נחרצת.

ידידתי הטובה שיזוקה יושידה עובדת בחברת תעופה. "זה לא רק בטוקיו, זה בכל יפן", היא מספרת על התחושה ברחוב היפני. "ההרגשה היא שלא ראוי שאנחנו ניהנה מהאולימפיא­דה. זה בגלל האופי היפני שמקדש את ההרמוניה עם הסביבה ועם החברה".

לפני שנה, היינו עדיין במצב רוח מעודד, אף על פי שהודיעו על דחיית המשחקים בגלל המגיפה. אבל החיסונים בוששו מלהגיע ליפן - והתחלואה התפשטה ברחבי המדינה עד למצב שבחודשים האחרונים הלכו וגברו הקולות שביקשו לדחות או לבטל את המשחקים. ב־8 ביולי 2002 הודיעו הרשויות שרוב האירועים יתקיימו ללא קהל, וכך האולימפיאד­ה הפכה להיות אכזבה בקרב רבים. קאזויה אוטסוקה, מנהל מסעדה בטוקיו, מספר שהוא בין אלו שחיכו בכיליון עיניים לקראת החוויה הייחודית. "זכיתי בכרטיסים למשחקי כדורגל וכדורסל, והתרגשתי לקראת האפשרות שאוכל להיות באצטדיון. אבל כשהודיעו על ההחלטה למנוע מצופים להגיע - הרגשתי שדחו אותי אישית. עכשיו אני בקושי מסוגל לדבר על האולימפיאד­ה". כאילו כדי להוסיף שמן למדורה, במהלך שלושת הימים האחרונים צצו שתי פרשיות סביב המשחקים: המלחין קייגו אויאמאדה, שהיה אמון על המוזיקה בטקסי הפתיחה והסיום, הודיע על התפטרותו מאחר שהתנהג בבריונות כלפי אנשים בעלי מוגבלויות בצעירותו; ועכשיו, גם קנטרו קוביאשי, במאי טקס פתיחת האולימפיאד­ה, הודח מפני שהתבדח על השואה בדברים שאמר בשנות ה־09.

כאמור, הדכדוך מורגש בכל יפן. אף על פי שכבר הגיעו אלינו 32 אלף אתלטים, עיתונאים ועוד אנשים חשובים, הנסיבות המיוחדות של המשחקים יצרו מצב שרבים הגיעו לשווא, וגם עשרות אלפי המתנדבים - שהיו אמורים להסתובב ליד מתחמי המשחקים בבגדים הכחולים החגיגיים ולסייע לעוברים ולשבים - ייוותרו חסרי מעש. מחזה בלתי שגרתי באולימפיאד­ה.

היום ב 14:00 )שעון ישראל( ית קיים טקס הפתיחה בטוקיו השקטה. אני מאמין שיש בכוחו של ספורט לשנות את הכל. המשחקים האולימפיים יכולים להיות שובר השוויון, ואני מקווה שהם אכן יצליחו לגרום לשינוי אווירה. אחרי השקת המשחקים השינוי הזה יורגש לאט־לאט. אחרת, טוקיו 2020 תיזכר כאסון.

הדכדוך מורגש בכל יפן, אבל אני מאמין שיש בכוחו של ספורט לשנות את הכל. אחרת, טוקיו 2020 תיזכר כאסון

 ?? צילום: רויטרס ?? אחד הקייצים השקטים שידעה טוקיו
צילום: רויטרס אחד הקייצים השקטים שידעה טוקיו
 ?? צילום: רויטרס ?? היציעים יישארו ריקים. מחזה בלתי שגרתי
צילום: רויטרס היציעים יישארו ריקים. מחזה בלתי שגרתי
 ??  ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel