Israel Hayom

"יחיד מסוגו": תרגיל בינ"ל של מערך הכטמ"מ

חיל האוויר קיים תרגיל יוצא דופן בהשתתפות נציגי ארה"ב, איטליה, צרפת, גרמניה ובריטניה ● "מבצעים יחד משימות מורכבות"

- לילך שובל

צה"ל קיים בימים האחרונים תרגיל בינלאומי ראשון מסו גו של מערך כלי הטיס המאוישים מרחוק, בהשתתפות ארה"ב, איט ליה, צרפת, גרמניה ובריטניה. במהלך התרגיל, שנקרא "בלו גר דיאן", הוטס מטוס ה"זיק" )הרמס (450 במגוון מתארי משימה.

בצבא מסבירים כי מטרות התרגיל הן מיצוב חיל האוויר כמוביל מקצו עי עולמי להפעלת כלי טיס בלתי מאוישים, למידה משותפת וחיזוק שיתוף הפעולה בין חילות האוויר. השבוע הראשון של התרגיל מתמקד באימון בסיסי הכולל הטסה, היכרות מערכת המשימה, תפעול קרון המשי מה ויסודות מבצעיים. השבוע השני מתמקד באימון מתקדם ובמתארי טיסה מורכבים, הכוללים גם שיתוף פעולה עם מערכים נוספים בחיל, כמו מטוסי הצופית, ה"ברק", מסוקי ינ שוף, יחידה 669 וכמובן כלי טיס בלתי מאוישים - זיק, כוכב, שובל ואיתן.

"תרגיל 'בלו גארדיאן' הוא רא שון מסוגו בעולם", אמר מפקד בסיס פלמחים, תא"ל יואב עמירם. לדבריו, "זו פעם ראשונה שאנחנו נפגשים עם מפעילי כטמ"מ מכל העולם, מבצ עים משימות ביחד - משימות מור כבות של סיוע לכוחות, איתור אויב

וסיכולו, ערכות אוויריות משותפות של כלים מאוישים ומאוישים מרחוק. המגמה של התפתחות עולם הכטמ"מ היא מגמה שרק הולכת להאיץ".

חיל האוויר ידוע כמוביל לא מעט תרגילים בינלאומיים. בחודש אוק טובר הקרוב מתוכנן תרגיל ה"בלו פלאג" הגדול ביותר שהיה בזרוע האוויר עד כה, וישתתפו בו יוון, צרפת, ארה"ב, והודו, שלראשונה תגיע עם מטוס קרב לתרגיל. בשנה הבאה מתוכננים מטוסי ה"אדיר" להשתתף בתרגיל ה"רד פלאג" באלסקה, ובחיל האוויר שואפים לקיים בעתיד לראשונה תרגיל בי נלאומי ראשון וירטואלי במאמנים )סימולטורים(.

אין זה סוד כי בשנים האחרונות גוברת חשיבותם של כלי הטיס הבלתי מאוישים, ומרבית שעות הטיסה המב צעיות של חיל האוויר הן של כלי טיס בלתי מאוישים. בעתיד מתכנן החיל לפתוח שתי טייסות כטמ"מ נוספות, של "שובל" או "כוכב".

במהלך מבצע שומר החומות הפעיל מערך כלי הטיס הבלתי מאוישים 20 כלים בו בזמן מעל רצועת עזה, ובסך הכל רשם המ ערך כ 643 גיחות ויותר מ 6,000 שעות טיסה מעל רצועת עזה. עובדה זו אפשרה לצה"ל לסגור מעגלי אש על מחבלים ומטרות בצורה מהירה וטובה יותר.

 ?? צילום: דו"צ ?? תרגיל הכטמ"מ
צילום: דו"צ תרגיל הכטמ"מ
 ?? צילום: דו"צ ?? מפעילי הכטמ"מ
צילום: דו"צ מפעילי הכטמ"מ

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel