Israel Hayom

עורכי דין: תוכנית ליברמן ל"מלחמה במזומן" - עלולה לסייע להון השחור

תוכנית שר האוצר: החל משנת 2022 יצומצם השימוש במזומן 6,000־ל שקלים ● החשש: המהלך עלול לשרת עבריינים ● עו"ד אורי גולדמן: "העיתוי תמוה - חוק המזומן נחל כישלון"

- גלעד צוויק

ה"מלחמה על המזומן" של שר האוצר עלולה להסתיים דווקא בהגדלת ההון השחור ולשרת עבריינים על חשבון האזרחים - כך מזהירים עורכי דין בכירים.

על פי תוכנית ליברמן, החל משנת 2022 יצומצם השימוש בממ זומן לעסקאות של 6,000 שקלים בלבד בין עסקים, ומ51 אלף בין אנמ שים פרטיים, לעומת המצב הנוכחי שלפיו מאושרות עסקאות מזומן של 11 אלף בין עסקים ומ05 אלף בין אנשים. עסקאות רכישת מכוניות יוחרגו ויישארו על 50 אלף שקלים.

כניסת התיקון לתוקף מותנית בשורת אישורים של בכירים, לרבות שר המשפטים גדעון סער, שר הרמ ווחה, נגיד בנק ישראל וועדת החוקה.

שר האוצר מעוניין לצמצם את ההון השחור ולהגדיל את הכנסות המדינה, אך עו"ד אייל בסרגליק, יו"ר הפורום הפלילי הארצי בלשכת עורכי הדין, סבור כי התוצאה הסופית תהיה הפומ כה: "מניסיון באינספור תיקי הלבנת הון ועבירות מאז כניסת חוק המזומ מן, והמון תיקי פשיעה כלכלית, חוק המזומן הגביר את העבריינות הכלכמ לית, יצר הרבה יותר מקרים שבהם לא דווחו הכנסות במזומן - בניגוד מוחלט לתכליתו", אומר בסרגליק ל"ישראל היום". לדבריו, "הגרוע מכל הוא שהמ מדינה מדברת בשני קולות, וכולאת את האזרחים בתוך לימבו: מצד אחד, ממסה הכנסות במזומן, נותנת קנסות ופוסלת ספרים; ומצד שני, המדינה אוסרת על הבנקים לקבל במזומן יותר מעשרת אלפים שקלים - כשהחוק מאפשר 11 אלף שקלים או 10% מסמ כום העסקה, הנמוך מביניהם".

כעת, כשמבקש שר האוצר להמ חמיר את ההגבלה 6,000מל שקלים, "הדבר היחיד שאליו נגיע הוא הגברה תלולה וקיצונית של העבריינות ושימ מוש בכסף שחור שאינו מדווח לממ דינה בניגוד למטרות האוצר והמשק. העבריינים יחגגו ומי שייפגעו הם האזרחים".

עו"ד אורי גולדמן, מומחה למיסוי ולאיסור הלבנת הון המשמש גם כיו"ר (משותף) של ועדת איסור הלבנת הון בלשכת עורכי הדין, שליווה את החמ קיקה מתחילתה, מציין כי ההצעה הנוכחית של ליברמן היא אמנם בהמ תאם לחוק המקורי, אך עם זאת תמה על עיתוי ההחלטה. "לא ברור מהיכן הגיע הרצון של שר האוצר לעשות זאת דווקא עכשיו, שהרי אף אחד עדיין לא הוכיח שחוק המזומן עובד ושהוא אכן השיג מטרתו - צמצום כמות המזומן בשוק". לטענת גולמ דמן, חוק המזומן במתכונתו הנוכמ חית נוחל דווקא כישלון: "חוק המזומ מן בסה"כ הסיט את השימוש במזומן מעסקאות גדולות במזומן (כגון מקמ ניית רכבי יוקרה), לתחום של משקי הבית ו'בזבוזים' קטנים יותר כמו קניות בסופר, בילויים, חופשות, מוצמ רי חשמל וכיו"ב. כך שבדיקה אמיתית צריכה להגיע לוועדת החוקה, ושם ניתן יהיה לבחון אם המהלך מוצדק".

 ?? צילום: עמית שעל ?? עו"ד גולדמן
צילום: עמית שעל עו"ד גולדמן
 ?? צילום: אורן בן חקון ?? אביגדור ליברמן
צילום: אורן בן חקון אביגדור ליברמן

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel