Israel Hayom

קופצים למים העמוקים

שתי שחייניות שנחשבות כמועמדות עיקריות להגיע לגמר אחד או יותר, ודור חדש בגברים שמצופה ממנו להראות את ההתקדמות של הענף ● 21 שנה לאחר שהשתתפה במשחקים בסידני, עדי ביכמן מסמנת את המטרות של משלחת השחייה

- עדי ביכמן הכותבת הינה שחיינית אולימפית לשעבר, אחראית תחום הספורט בקרייה האקדמית אונו

"שכשסיפרתי לאמא שלי שנבחרתי להיות נושא הדגל, היא מאוד התרגשה וישר סיפרה לי איך עלינו לארץ ואיך באנו. זאת גאווה גדולה לכל המשפחה שלנו", הוסיף טומרקין, שעלה לישראל מרוסיה כשהיה בן שנתיים. קנייזבהמ מיננקו, שסוגרת שמונה שנים בישראל מאז הגיעה מאוקראינה, סיכמה: "אני מאוד אוהבת את ישראל. לא היה לי קשה להתחבר כי האנשים מאוד חמים. קיבלמ תי המון תמיכה. אני מרגישה בכל דבר ישראלית, ואני גאה להיות ישראלית". בעוד כמה ימים תקפוץ למי הבריכה האולימפית ביפן נבחרת השחייה הגדולה ביותר שייצגה את מדינת ישראל בתול דות המשחקים האולימפיים. הנב חרת מונה 12 שחייני בריכה 3) נשים ו 9 גברים(, ובהם שתי שחייניות שחייה צורנית, ובפעם הראשונה במשחקים - גם שחיין מים פתוחים. הקבוצה תהיה בין הנבחרות הצעירות על שפת הב ריכה, אבל דחיית המשחקים בשנה נתנה לכמה שחיינים שנה נוספת של אימונים ותחרויות, שבהן קבעו קריטריונים במשחים אישיים או תוצאות מספקות שהביאו אותם לטוקיו.

הנבחרת המגוונת מונה אמנם רק שלוש שחייניות, אבל ללא ספק המומ עמדות העיקריות לגמר ולחצאי גמר במשחקים אלו הן נציגות המין הנשי: אנסטסיה (נסטיה), גורבנקו ואנדראה (אנדי) מורז.

כבר כמה שנים שנסטיה נמצאת בחוד השחייה הישראלית והאירומ פית עם מדליות באליפויות אירופה לנוער ושיאי ישראל במרבית המשמ חים הקיימים. החותמת הסופית לכך שגורבנקו נמצאת היום בטופ העולמי הגיעה דווקא רק לפני כחודשיים, כאשר זכתה במדליית הזהב באלימ פות אירופה לבוגרים במשחה למ002 מ.א, תוך כדי שהיא עוקפת את אחת השחייניות הטובות בעולם במשחה זה, אלופה אולימפית ושיאנית עולם קטינקה הוסו.

כמה חודשים לאחר מכן גורבנקו הגיעה למבחנים בבריכה בווינגייט, והוכיחה שהיא יודעת להתעלות ברגע האמת ולנצח כל מתמודדת שתתייצב במקפצה לידה. כך גמר אולימפי זה לא מילה גסה. למרות הניצחון באמ ליפות אירופה, התוצאה של גורבנמ קו מדרגת אותה מחוץ למ8 התוצאות המובילות בעולם. גורבנקו יכולה לעמ לות לחצי גמר בכל משחה שבו תקפוץ למים. היא רשומה להרבה משחים, ותחליט לבטח במהלך התחרות לאילו משחים תזנק, מלבד המ002 מ.א שהוא בטוח והשליחים מיקס.

אנדי מורז עלתה מארה"ב אחרי שהתחרתה ולמדה באוניברסיט­ת סטנפורד (מדורגת בין הטובות בארה"ב), ולה זו השתתפות שנייה במשחקים האולימפיים. היא מיצבה את עצמה כחותרת למרחקים הבימ

נוניים הטובה ביותר בארץ. מורז מגיעה לאולימפיאד­ה אחרי שנה מדהימה מבחינתה, כאשר ניפצה את כל שיאיה האישיים. במספר הפעמים המועטות שהתחרתה עם גורבנקו, דחפה את שתיהן לנפץ את השיאים הישראליים פעם אחר פעם. מורז מגיעה לאולימפיאד­ה עם מטרה אחת ברורה לעלות לחצי גמר באחד מהמשחים הכי פופולריים בתוכנית האולימפית, ‪100 ,50‬ או 200 חתירה, וכמובן לסייע לשליחי מיקס להתברג הכי גבוה שהם יכולים.

אביב ברזלי - השחיינית השלישית בנבחרת והאחרונה לעלות על המטוס לטוקיו - שיפרה את שיאה האישי בכמה עשיריות בכל תחרות שהתמ חרתה השנה, תוך כדי שבירת שיאה הישראלי של גורבנקו בתחרות האחמ רונה. אם תמשיך במגמה זו היא צפויה לקזז עוד במשחקים האולימפיים, וזה אולי יכול לקרב אותה לחצי הגמר.

מבחן הצוות הזר

אצל הגברים המשחקים האלו מתאפיינים בכניסה של הדור החדש, כאשר רק יעקב טומרקין - שזו לו אולימפיאדה שלישית - מגיע עם נימ סיון. כל שאר השחיינים ישחו בפעם הראשונה בחייהם במעמד זה. במהלך השנה היתה תחרות גדולה בין השמ חיינים מי יוכל לייצג את המדינה, והתחרות נסגרה רק בתחרות הקרימ טריון האחרונה.

במקצים המרכזיים שלהם כל אחד יכול להגיע לחצי הגמר, השאלה הגמ דולה אם יצליחו לשבור את השיאים שלהם בתחרות המטרה. רון פולונסקי, גל כהן גרומי, מירון חרותי, תומר פרמ נקל, דניס לוקטב ומיכאל ליטרובסקי שברו שיאים אישיים בתקופה האחמ רונה, וצריכים להתקרב לחצי הגמר ואולי אף נוכל לראות חלק מהם מתמ ברגים לשלב הבא. חלקם יובילו את השחייה הישראלית בשנים הבאות, ונוכל כבר במשחקים אלה לראות מי יודע להתעלות ברגעים החשובים.

החלטת האיגוד להשקיע בפרויקט ייעודי לקבוצת שליחים הוכיחה את עצמה ונחלה הצלחה, כאשר שתי קבוצות שליחים קבעו את הקריטריון, 200X4 חופשי לגברים 100X4מו מעורב בשליחים מיקס 2( נשים ומ2 גברים). הקריטריוני­ם זיכו את דניאל נמיר ואיתי גולדפדן במסע לטוקיו, והם אינם יכולים לשחות משחים אישיים אלא רק משחי שליחים. בממ שחים אלו ישנו רק גמר, ולנבחרות יהיה מאתגר מאוד להתברג בו.

יו"ר האיגוד אמר לא פעם כי תם העידן שבו השחיינים הישראלים באים לאולימפיאד­ה רק כדי להמ שתתף. לפני כארבע שנים החליט האיגוד להעסיק את המאמן האממ ריקני דייב מארש, אשר אימן תחמ תיו שחיינים אולימפיים רבים כיועץ העל של נבחרת ישראל ומאמן זר כמאמן הנבחרת. לפי המטרה שאותה הציג יו"ר האיגוד וחבר הכנסת, מר סימון דוידסון, הצלחת הנבחרת תהיה בשבירת שיאים אישיים בתחרות וכמה חצאי גמר, ואולי אפילו גמר של השחיינים שלנו.

ובנימה אישית: חלפו כמעט 21 שנים מאז עמדתי על האדנים על שפת הבריכה הענקית 17( אלף צופים) באולימפיאד­ת סידני. נערה צעירה ומפוחדת מול כל העולם. אז לדור הצמ עיר - תנשמו עמוק, תנו את המיטב, ותיהנו מהחוויה המדהימה. בהצלחה!

 ?? צילומים: אלן שיבר ?? קנייזבה מיננקו בפעולה. רגע השיא בקריירה
צילומים: אלן שיבר קנייזבה מיננקו בפעולה. רגע השיא בקריירה
 ?? צילום: אלן שיבר ?? משלחת השחייה. לא באים רק כדי להשתתף
צילום: אלן שיבר משלחת השחייה. לא באים רק כדי להשתתף

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel