Israel Hayom

אין מוצא: התשת הקואליציה של הליכוד הגיעה לתקרת זכוכית

- מתי טוכפלד

התשת הקואליציה היא חלק מהמשחק, ניצחונות בכנסת זה יפה, אבל נתניהו לא מצליח למצוא את הפרצה שתאפשר לו מהלך אמיתי להפלת הממשלה ● יו"ר האופוזיציה יודע שהמפתח הוא צירופו של גנץ אליו, אבל שר הביטחון לא ייכנס לשותפות הזו ● הוא יעדיף להמשיך לשבת מתוסכל לצד שותפים שלא ממש סופרים אותו

להמועצה לתכנון ביו"ש היא רק השער ליתר פרוצדורות הבנייה המייגעות שבדרך, אולם הממשלה מחזיקה כבר שבועות ארוכים את השער הזה סגור. אם מצב זה יישאר, מדובר בהקפאת בנייה בפועל

הממשלה מרות הכישלונות הרבים שכבר הספיקה

הצעירה לצבור, למרות הקרטועים בקואליציה והקרדיט הציבורי שהולך ואוזל - בעיקר בשל מעגל המאוכזבים מימין, אלה שנתנו צ'אנס בתחילת הדרך, שגדל ומתרחב - לאופוזיציה בראשות נתניהו אין אסטרטגיה ברורה להשגת המטרה של הפלת הממשלה.

כבר מיומה הראשון סימן לעצמו נתניהו את הממ תווה שנדמה היה כאפשרי ביותר מבחינתו - אופמ ציית בני גנץ. המתווה מבוסס על כך שהליכוד, ש"ס, יהדות התורה, הציונות הדתית וכחול לבן מונות יחד 60 ח"כים. מצרפים את עמיחי שקלי והרי קואליציה של .61 הדרך לעשות זאת עוברת דרך הצעת אי אמון קונסטרוקטי­בית, כאשר ראש הממשלה המוצע הוא גנץ. על פי המתווה, גנץ יכהן ראשון ולאחר מכן יחמ ליף אותו נתניהו בהסכם רוטציה.

אלא שכדי להוציא לפועל את התוכנית צריך לגייס אליה את גנץ. ופה העסק נתקע. נכון לעכשיו, אף שממ דובר באינטרס ברור של שר הביטחון שיוכל להתמנות ברגע אחד לתפקיד חלומותיו, גנץ לא יתגייס למהלך שיחזיר את נתניהו לעמדה שלטונית. כמו בתחילת דרכו הפוליטית, כך עכשיו, גנץ שבוי בקונספציה. לכוד ברצונו של בייס מדומיין המעוניין בהרחקת נתניהו כאינטרס ראשון במעלה.

גנץ יודע שאם יעשה את הצעד, לצד מינויו לראש הממשלה, ייאלץ לספוג מתקפות צולבות מהתקשורת, מהשמאל, אולי אפילו מכיוון מערכת המשפט ואכיפת החוק, והוא פשוט לא בנוי לזה.

כדי לפרוש מהממשלה בעוד כמה שבועות או חומ דשים ולצאת להרפתקה חדשה עם נתניהו, צריכים השניים היו לבנות את הסיפור כבר מעכשיו. להעצים את הביקורת של גנץ על הממשלה, להכשיר את הקרמ קע לפרישה. כל זה לא קורה. גנץ יכול להיות מאוכזב וממורמר כשהוא רואה כל מה שמתרחש סביבו, להביע תסכול בקרב מקורביו, להתאונן על כך שלא סופרים אותו למרות מעמדו הרם בקואליציה, כראש המפלגה השנייה בגודלה - יותר ממפלגתו של ראש הממשלה. אולם בלי לבטא זאת בקול, לגייס תמיכה בקרב אנשיו לאפשרות שיחליף צד, לתקוף כבר עכשיו את אלה המתנשאים עליו ומתייחסים אליו כאל מובן מאליו, דבר לא יזוז והמציאות לא תשתנה. הממשלה הנוכמ חית תשרוד וגנץ יוכל להמשיך לרטון כאוות נפשו. ממילא איש לא שומע.

כמה אבסורד זה יהיה כשבמ51 בנובמבר, היום שבו היה אמור להתמנות לראשות הממשלה אם מפלגתו לא היתה מאלצת אותו לפרק את השותפות עם נתניהו, יצמ ביע גנץ בעד התקציב בקריאה שנייה ושלישית ויאריך במו ידיו את חיי הממשלה שבה אין לו שום אופק.

מעבר לאופציית גנץ הדחוקה בפני עצמה, נראה כי אין לנתניהו ולאופוזיצי­ה אלטרנטיבות רציניות נוסמ פות. הקרבות בכנסת, שיצאו השבוע לאתנחתה בשל החגים המוסלמיים אבל יחזרו בשבועיים האחרונים שנותרו עד לפגרה, אמנם קוצרים הצלחות ומתישים את הקואליציה, אבל לא נראה שמובילים למקום כלשהו. ניצחונות בכנסת זה חשוב, אבל לא ברור עד כמה הם מקדמים את היעד המרכזי - הפלת הממשלה.

באופוזיציה סימנו שני תאריכים אסטרטגיים שאמומ רים להביא לשיא את קרבות ההתשה בכנסת. הראשון - בספטמבר, ההצבעה על תקציב המדינה בקריאה ראמ שונה. השני - בנובמבר, ההצבעה על התקציב בקריאה סופית. אולם גם כאן אין עדיין תוכנית מגובשת כיצד להפיל את הממשלה באמצעות אי העברתו. מילא אם מדובר היה בממשלה של 60 או ,61 היה אפשר לנסות לזנב בחוליות החלשות בקואליציה, אלא שכבר מזמן ברור שהקואליציה למעשה מונה הרבה יותר. הרשימה המשותפת היא חלק בלתי נפרד ממנה ותהיה חלק בלתי נפרד מאישור התקציב. רשת הביטחון שהיא מעניקה לממשלה אינה נתונה עוד בשום ספק, ולא חשוב כמה ינסו בממשלה להסתיר אותה.

מפקד המוני, הפגנת כוח

לא מעט מבכירי הליכוד הופתעו מאוד השבוע כשראו את הסרטון שהוציא נתניהו ובו קרא להמונים להתפקד לליכוד. מבחינת ראש הממשלה לשעבר, מדובר במהלך מתבקש. לאור ריבוי המקרים שבהם בכירי הליכוד מנמ סים לאתגר את מנהיגותו, לארגן כנסים להצגת כוחם ואף להתראיין נגדו בתקשורת, מהלך המפקד ההמוני שעליו הכריז אמור להכניס את כולם לפרופורציו­ת. אם יביא כמה עשרות אלפי מתפקדים חדשים עד לסוף אוגוסט כפי שהוא מתכנן, יעביר הדבר מסר ברור לניר ברקת, לישראל כץ ולאחרים, להצטמצם חזרה למיממ דיהם הטבעיים.

המפקד החדש הוא מפקד של ביביסטים. לא רק מבצע חזרה הביתה של כאלה שנטשו לתקווה חדשה ולימינה, אלא גם מפקד של קהל חדש שמעולם לא היה חבר ליכוד. אלה שלמדו להעריך את נתניהו, שלא לומר להעריץ אותו. אלה שיוצאים להגנתו בכל פורום - אם בתקשורת ואם בשיחות סלון - כאלה שנתניהו עבורם הוא לא רק מנהיג אלא ממש סמל, ונפילתו בעיניהם היא עוול שיש לתקן, מהלך שאותו הם תופסים כפמ גיעה אישית בהם.

מאז הקמת הממשלה החדשה הם עם הראש באדמה. פגועים. מאוכזבים. עזובים. מלאי זעם. ההכרזה הכניסה את הליכוד לסחרור. מאז הוציא נתניהו את הקריאה המצולמת שלו להתפקד לליכוד, הצטרפו בתוך שעות 1,400 מתפקדים חדשים. הטלפונים במצודת זאב בקמ ריסה. בקצב הזה, אם כך זה יימשך, יגיע נתניהו ליעד במועד שהוגדר.

המהלך הפתיע רבים, כי כבר שנים רבות שנתניהו לא משקיע זמן ומרץ במהלכים פניםממפלגת­יים. הפעם הזאת שונה. ברור לכולם כי לפני הבחירות הכלליות יהיו פריימריז הן לראשות המפלגה והן להרכב הרשימ מה לכנסת. מי שיתפקד עד סוף אוגוסט, יוכל להשתתף בבחירות למוסדות התנועה: הוועידה, המזכירות והלשמ כה, שיתקיימו לקראת סוף .2022 נתניהו רוצה שליטה מלאה במוסדות אלו. הם אלה שיקבעו את כללי המשחק להתמודדות האמיתית.

ראש האופוזיציה, אגב, לא מתכנן לשבת בלשכת יו"ר הליכוד במצודת זאב אלא בלשכת ראש הממשלה לשעבר בבית אמפא בהרצליה. רחוק מההמולה, קרוב יותר לבית.

אחרים ראו בכך מהלך תמוה דווקא, כיוון שבניגוד לתוכניות, צעד כזה עשוי לפעול נגד נתניהו. מי שמנע עד כה את פתיחת המפקד באינטרנט היה נתניהו עצמו. המהלך נועד להפריע לקבוצת "הליכודניקי­ם החדשים" לבצע מפקד המוני, כאשר כל מטרתם היתה למעשה להחליף אותו. בעוד מרבית יריביו ראו בהרחקתו מטרה, הליכודניקי­ם החדשים לא מסתפקים בכך, ופועלים כעת להדיחו גם מראשות המפלגה.

תומכי נתניהו רבים חוששים כי פתיחת המפקד באינטרנט תגביר גם את פעילות הקבוצה. שעות ספומ רות אחרי הודעתו של נתניהו על המפקד, כתב מומ ביל הליכודניקי­ם החדשים, ליאור מאירי: "הליכוד, עד צוואר בחובות, מתגבר על הפחד מהליכודניק­ים

החדשים ופותח מחדש את ההתפקדות. אם לא נפקוד עכשיו 40 אלף כדי להציל את המפלגה מוכת השחיתות והריקבון, ויחד איתה את המדינה, אז מה אנחנו שווים?"

כאן לא בונים

המועצה העליונה לתכנון ובנייה ביו"ש לא התכנסה כבר כמה חודשים. זה התחיל בתקופת הממשלה הפמ ריטטית הקודמת של נתניהו וגנץ, ונמשך כבר יותר מחודש בממשלה הנוכחית. בממשלה מתעקשים שאין שום מניעה לכנס את המועצה. לא שר הביטחון גנץ ולא ראש הממשלה בנט מתנגדים להמשך התכנון והבנייה ביו"ש. להפך, הם תומכים. לטענתם, גם האמריקנים לא לוחצים בכיוון.

אז מדוע המועצה בפועל לא מתכנסת? אחת הטענות היא שבימים אלה פועלים בנט וגנץ למציאת מנגנון תיאום להתכנסות המועצה, אולי על ידי הודעה מראש מה יהיה סדר יומה עוד בטרם תתכנס, וכל זאת כדי לא להפתיע את האמריקנים.

הטענה מעט מוזרה לנוכח העובדה שבתגובה הרשמ מית שנמסרה על ידי לשכת ראש הממשלה נאמר כי לחצים אמריקניים שהופעלו בנושא מכיוון הבית הלבן הם "פייק ניוז". אם לאמריקנים לא אכפת, למה עמלים כל כך קשה לרצותם?

מי שמשלם את המחיר הם המתיישבים. המועצה לתמ כנון ובנייה, הנקראת בקיצור מת"ע, חייבת להתכנס אחת לפרק זמן מסוים כדי לאשר תוכניות בנייה הנמצאות על שולחנה. זה אחד השלבים בדרך החתחתים שצריכים לעבור כל ראש מועצה או מתיישב כדי לאשר בנייה ביהודה ושומרון, כולל סגירת מרפסות או הרחבת דירה קיימת. בניגוד לפרוצדורות מקבילות בבנייה בתוך הקו הירוק, בכל מה שקשור לבנייה ביישובים היהודיים מהמ עבר השני שלו, יש צורך בארבע-חמש חתימות נוספות של "הדרג המדיני," אחרת לא ניתן להתקדם.

תכליתן של החתימות היא לאפשר לממשלה לפקח מקרוב על כל תהליכי הבנייה, לא להפתיע את העולם ולא להיות מופתעים בעצמם. המועצה לתכנון היא רק השער ליתר הפרוצדורות המייגעות שיגיעו בהמשך הדרך, אולם הממשלה מחזיקה כבר שבועות ארוכים את השער הזה סגור. אם לא ייפתח, אין משמעות אחרת לכך מלבד הקפאת בנייה דהמפקטו של ההתנחלויות. וכל זה בממשלה שכינתה את עצמה כעשר מעלות ימינה מהמ ממשלה הקודמת.

מה הפלא שאפילו מועצת יש"ע, שקשרה את עצמה בעבותות לממשלה הנוכחית, נאלצה להוציא הודעה הממ גנה את ההקפאה ותובעת את כינוס המועצה באופן מיידי.

של מי הכשרות הזאת?

על פי החוק, אסור לבעל עסק מזון לכתוב כי מדובר בעסק כשר, מבלי שקיבל את אישור הרבנות. על פי היוזמה החדשה של השר לענייני דת מתן כהנא, יוכלו כמה תאגידים להחליף את הרבנות ולהעניק תעודות כשרות מטעמם למסעדות ולעסקים. היות שלציבור אין באמת כלים לבחון אם תאגיד כשרות זה או אחר אכן שומר בקפידה על הכללים הרבים, מחמיר בהם או דווקא מחפף, יהפכו תעודות הכשרות למסמכים שסימן שאלה גדול ירחף מעליהם.

בעיני תומכי הרפורמה, מערך הכשרות בישראל דווקא יתחזק. התחרות תביא לכך שיותר עסקים המוותרים על התעודה הרבנית, יבקשו להרחיב את קהל היעד גם לציבור שומר המסורת ולפנות לאחד מתאגידי הכשמ רות, שיהיו נגישים בהרבה מהרבנות, כדי לקבל תעודת כשרות בזול ובקלות. ומה לגבי רמת הכשרות? תומכי היוזמה לא חוששים. כל תאגיד כשרות, לשיטתם, ייאלץ לעמוד תחת פיקוח של הרבנות הראשית. אם לא יעמוד בסטנדרט שייקבע, תוכל הרבנות להסיר מאותו תאגיד את הסמכות להעניק תעודות כשרות.

אלא שמהלך כזה, המעניק לרבנות את הסמכות לקבוע איזה תאגיד יוכל לפקח על הכשרות ואיזה לא, ידרוש תיאום מלא עם הרבנות עצמה, שתהפוך לגוף רגולטורי רב השפעה. תיאום כזה לא רק שלא נעשה, אלא שגומ רמים במועצת הרבנות כבר הודיעו כי בכל מקרה לא ישתפו פעולה עם המהלך.

למעשה, מרגע ההכרזה על המהלך נפתח מרוץ בין כהנא ואנשיו לבין המתנגדים, ובהם הרבנים הראשיים, מי ישיג את הרוב במועצת הרבנות. לפי שעה נראה כי סיכוייו של השר החדש לנצח קלושים. אם כך יהיה, היוזמה החדשה תישאר על הנייר, כמו עשרות, אולי מאות יוזמות לפניה, שנועדו לשפר את מערך הכשרות בישראל. וככל שעובר הזמן כך נראה כי השיטה הקיימת, על מגרעותיה, היא הרע במיעוטו. ●

 ??  ??
 ??  ?? התושבים מחכים. יו"ש
התושבים מחכים. יו"ש
 ??  ??
 ??  ?? אף שמדובר באינטרס של גנץ, הוא לא ייתן יד להחזרתו של נתניהו לעמדה שלטונית. גנץ ונתניהו
אף שמדובר באינטרס של גנץ, הוא לא ייתן יד להחזרתו של נתניהו לעמדה שלטונית. גנץ ונתניהו

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel