Israel Hayom

חיזור גורלי טורקי

מידת רצינותו של ארדואן, שפתח ב"מתקפת" נחמדות, תיבחן בסגירה מיידית של מפקדת חמאס בטורקיה, שממנה הוכוון טרור רב נגד ישראל השיפור ביחסים צריך לבוא אחר כך, ולא רגע לפני

-

הנה על רגל אחת תמצית הפקפוק והספק הישראליים מול מתקפת הנחמדות שמנהל מולנו בחודשים האח רונים נשיא טורקיה ארדואן, ובכלל זה שיחתו המלבבת עם הנשיא הרצוג. היא מגולמת בכמה משפטים קצרים, בבחינת מעט המכיל מרובה. שב"כ שזר אותה בהודעה חריגה וכמעט נשכחת שפרסם לפני כשנתיים:

"טורקיה", נכתב שם, "תורמת להתעצמות הצבאית של חמאס... הפעילות הצבאית והכלכלית הענפה של חמאס בטורקיה מת קיימת ללא כל הפרעה, תוך העלמת עין ולעיתים אף בעידוד גורמי הממשל הטורקיים, ובסיוע אזרחים טורקים שחלקם מקו רבים לממשל..."

הדברים הללו, שחמקו אז מהרדאר הציבורי, ראו אור רגע אחרי שישראל גירשה מהארץ את המשפטן הטורקי ג'מיל טקלי. הסיפור על פרופ' טקלי שגויס בטורקיה על ידי בכיר חמאס זאהר ג'בארין, כבר מוצה, אבל על רקע המשחק הכפול של ארדואן, הוא שוב רלוונטי. הוא מלמד, גם היום, עד כמה שזורים אלה באלה גורמי ממשל טורקיים ובכירי חמאס שמתארחים על אדמת טורקיה.

חלפו כעשר שנים מאז נחנכו רשמית משרדי ארגון הטרור חמאס באיסטנבול, ובניגוד למצג הטורקי הרשמי, אין מדובר רק בפעילות פוליטית של חמאס. מהמטה באיסטנבול, משלוחותיו, או באמצעות פעיליו, הוכוונו על פי שב"כ, לאורך השנים, מאות פיגועים וניסיונות פיגוע, בתחומי מדינת ישראל בכלל ובתחו מי יו"ש בפרט. ההפרדה בין "הזרוע הפוליטית" של חמאס לבין "הזרוע הצבאית" שלו, היתה ועודנה מופרכת.

הנה על קצה המזלג העובדות: מאז ימי סלאח ערורי, שהכווין מאדמת טורקיה פעילות טרור נגדנו, ובינתיים הורחק משם ונדד ללבנון - התקבצו בחממה הטורקית עשרות פעילי חמאס, רבים מהם מגורשי עסקת שליט, שלא משכו את ידיהם מטרור. חאסם בדראן למשל, "הדובר" הרשמי של חמאס בחו"ל, שישב בכלא הישראלי אחרי שהיה מעורב בתכנון פיגועי התאבדות, העביר מטורקיה מאות אלפי דולרים להתארגנות טרור בשכם; מוסא אל עכארי, שהיה חבר בחוליה שחטפה ורצחה את שוטר מג"ב ניסים טולדאנו ב ,1992 עדיין מוגדר פעיל מבצעי של הארגון בטורקיה; זאהד ג'בארין משמש ראש לשכת הכספים של חמאס טורקיה, וגם הוא עסק משם, על פי שב"כ, בהכוונה ובמימון של פעילות טרור ביו"ש. ג'האד יע'מור, שהיה מעורב בחטיפת החייל נחשון וקסמן, הוא כיום נשיא אגודת תרבות טורקית בשם "אגודת ירושלים וההיסטוריה שלה", אך לפי הערכת גורמי ביטחון, הוא מעורב גם בפעילות מבצעית חשאית שעיקרה הפעלת חוליות ביו"ש.

הפיכה ברש"פ ופיגוע בקניון

יע'מור, בדראן וחבריהם אינם לבד. יש רבים אחרים, וה"תפוקה" שלהם לאורך השנים אינה מבוטלת: תכנון פיגועים שסוכלו בק ניון מלחה, בתחנה המרכזית בירושלים, בבאר שבע, בבסיס תל השומר, באצטדיון טדי וברכבת הקלה בירושלים; תכנון ניסיון הפיכה נגד הרש"פ; תכנון התנקשויות שסוכלו בניר ברקת, ברו ני אלשיך וביהודה גליק; סיוע לתשתיות טרור בשומרון ובאזור חברון; הכשרות למשימות שונות, ובהן פיגועים, חטיפות, תקיפת יישובים והנחת מטענים, וכן תוכניות לתקיפת צירי תנועה בירי, פיגועי חדירה לתחום ישראל מירדן והכשרת סטודנטים פלשתי נים במלזיה לפעילות טרור בגדה, וכן רצח בני הזוג הנקין. הכל "מתוצרת טורקיה" או קשור לשם.

בחקירתו חשף טקלי שחמאס פועל בטורקיה בזיקה הדוקה לצמרת השלטון שם, וכי בכירי הממשל בטורקיה תורמים להתע צמות הצבאית של חמאס באמצעות חברה בשם "סאדת". "סאדת" הוקמה כדי לסייע בכספים ובאמל"ח להקמת "צבא פלשתין", שייעודו: מלחמה בישראל. אחד מעובדי החברה אף סייע לבכירי חמאס לבקר בתערוכת נשק בטורקיה, שבמהלכה הביעו עניין ביכולות המזל"טים.

הבעיה עם ההכחשה הטורקית למסכת העובדות הללו, היא שטורקיה של ארדואן מסרבת להגדיר את חמאס כארגון טרור, ומתעקשת כי מדובר ב"אנשים שמגינים על אדמתם". תקוותה של ישראל לשים סוף לפעילות החמאסית על אדמת טורקיה מתנפצת אל קרקע המציאות הארדואנית פעם אחר פעם.

גם כאשר טורקיה הבטיחה ב ,2016 בהסכם הפיוס שנחתם עימה בעקבות פרשת משט המרמרה, "למנוע שימוש בשטחה לשם ביצוע פעולות טרור נגד ישראל" )מדברי רה"מ לשעבר נתניהו(, היא לא היתה מסוגלת לעמוד בכך, ממש כפי שאינה עומדת בימים אלה בהבטחתה למצרים להתנער מ"האחים המוסלמים".

יתרה מזאת: המשך הכוונת הטרור מאדמת טורקיה מלווה לאורך השנים בצלילים צורמים. הנשיא ארדואן הגדיר את ישראל כ"ברברית יותר מהיטלר" והאשים אותה ב"טרור מדינתי". הוא גם ציטט כמה פעמים את "חדית העץ והאבן", שעוסק במלחמת יום הדין של המוסלמים ביהודים: "אז יאמרו האבנים והעצים: 'הו מוסלמי, הו עבד אללה. יש יהודי שמתחבא מאחוריי, בוא והרגהו'".

הדנ"א הארדואני

ארדואן, שרואה עצמו כמנהיג האחים המוסלמים במזרח התיכון, אינו מסוגל להתאפק. בעיניו שלו, הוא ממשיכם של צלאח א דין וסולימאן המפואר, והטורקים הם נכדיהם של השניים הללו. מנקודת מבטו, טורקיה היא נציגת הציביליזצי­ה המוסלמית עלי אדמות, והוא עצמו פטרון ומגן האחים המוסלמים בכל רחבי העו לם. גם מפלגתו קרובה בהשקפותיה לאלה של האחים המוסלמים, והיא מבקשת לרכוש, הלכה למעשה, השפעה טורקית באזורים שהיו בעבר חלק מהאימפריה הטורקית, בבחינת "השבת עטרה ליושנה". ירושלים ומסגד אל אקצא הם אבן הראשה בסיפור הטורקי המגלומני הזה.

בנובמבר בשנה שעברה טען "פורום חברי הדת של טורקיה למען ירושלים" שארדואן אירח בטורקיה, כי "לפלשתין יש זהות עות'מאנית" וש"לעם הטורקי יש זכות בירושלים שאינה נופלת מזו של העם הפלשתיני". ארדואן עצמו שיגר ברכה למשתתפים בכינוס, שבה הדגיש את תמיכתו ב"התנגדות המפוארת של האחים הפלשתינים". הוא גם הזכיר שטורקיה "שירתה את ירושלים במשך 400 שנה". באירוע, שבו השתתפו גורמים שמזוהים עם האחים המוסלמים, בלטו בעיקר הקריאות לתמוך "בכסף ובנשק" בג'יהאד של הפלשתינים ובמאבק המזוין שלהם נגד ישראל, במיוחד לנוכח "סכנת הנורמליזצי­ה" של מדינות ערביות עם ישראל.

אחרי כל כך הרבה שנים, הזדהות ארדואן עם האחים המוסל מים וחמאס הפכה לחלק מהדנ"א שלו, וספק אם יהפוך את עורו. למרות זאת, החיזור הטורקי הנמרץ אחרי ישראל, בניסיון לשפר את הקשרים עימה, מעניק למדינת ישראל הזדמנות פז לפעול אפקטיבית ולקטוע את שיתוף הפעולה בין טורקיה לחמאס. נקודת החולשה שבה מצויה כיום טורקיה - ביטחונית, בינלאומית וכלכ לית - מציבה את ישראל בעמדת מיקוח טובה יותר מולה, מאשר זו שבה עמדה כאשר חתמה עימה על הסכם הפיוס ב .2016 נייר הלקמוס שעליו תיבחן מידת רצינותו של ארדואן, תהיה סגירה מיידית של מפקדת חמאס בטורקיה והפסקת כל סיוע לארגון. שיפור ביחסים עם טורקיה יוכל לבוא רק אחר כך. לא רגע לפני.

לפי שב"כ, הפעילות הצבאית והכלכלית הענפה של חמאס בטורקיה מתקיימת ללא הפרעה, תוך העלמת עין ולעיתים אף בעידוד גורמי הממשל הטורקיים, ובסיוע אזרחים שחלקם מקורבים לממשל

 ?? צילום: אי.פי ?? הזדמנות פז לפעול ולקטוע את שיתוף הפעולה של טורקיה עם חמאס. ארדואן עם איסמעיל הנייה
צילום: אי.פי הזדמנות פז לפעול ולקטוע את שיתוף הפעולה של טורקיה עם חמאס. ארדואן עם איסמעיל הנייה
 ??  ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel