Israel Hayom

מהפך בצלחת

הרבנות הראשית זועקת, אבל הרפורמה של השר כהנא תציל אותה מעצמה

- ד"ר שוקי פרידמן הוא סגן נשיא המכון למדיניות העם היהודי ומרצה למשפטים במרכז האקדמי פרס

מערך הכשרות של הרבנות בישראל נע בין אפשרות שהאוכל כשר במקרה הטוב, לאחיזת עיניים במקרים רבים. בין חוסר ארגון בלשון המ עטה, לכאוס נפוץ. לצידו פועל ג'ונגל של בד"צים פרטיים שהם "כפל מס כשרות" שכולנו משלמים. כך שרפורמת הכשרות שמקדם השר לשירותי דת מתן כהנא היא מהפכה בקנה מידה היסטורי בשוק הכשרות, ואם תמו מש באופן מושכל, תציע לצרכני הכשרות מזון כשר יותר, במחיר זול יותר.

שוק הכשרות בישראל מגלגל כ 3.5 מיליארד שקלים בשנה. רוב היהודים בישראל )כ 70 אחוז( צורכים אוכל כשר וכ 80 אחוז מבתי העסק בתחום המזון מחזיקים בתעודת כשרות. כיום, לרבנות הראשית יש מונופול מכוח החוק על הכשרות. לצידה פועלים כ 20 בד"צים, שלרוב נותנים כשרות נוספת על זו של הרבנות, לעיתים תוך שימוש במשגיחים של הרבנות, כלומר בסבסוד הציבור, וכן ארגון "צהר" שמעניק כשרות עצמאית. מי שקובע את סטנדרט הכשרות, מפעיל את המשגיחים ומפקח על פעולתם - אלה מחלקות הכשרות במועצות הדתיות והרבנים המקומיים.

התוצאה של המבנה המבוזר הזה היא כשרות ברמה נמוכה ובלאגן תפ עולי, כפי שמשתקף בדו"חות מבקר המדינה, בפסקי דין של בג"ץ, בכתבות תחקיר קשות ובכמה חקירות פליליות. סטנדרט הכשרות משתנה מעיר לעיר, המשגיחים מועסקים על ידי המושגחים, הפיקוח של המשגיחים דל, והפיקוח על המשגיחים רופף. מערך הכשרות הקיים מספק בקושי את מה שחשוב כמעט לרוב הישראלים - אוכל כשר במחיר כלכלי משמעותי.

הרפורמה שמקדם השר כהנא היא היסטורית ומגלמת הבטחה לכשרות טובה ואמינה יותר. אבני היסוד שלה הן יצירת סטנדרט כשרות אחיד, והעברת מתן הכשרות לגופים פרטיים שיפוקחו על ידי הרבנות הראשית.

לפי ההצעה, הרבנות הראשית, או שלושה רבני עיר, יקבעו את הס טנדרט ההלכתי של הכשרות. מי שייתן את הכשרות בפועל יהיו גופים פרטיים שיקבלו רישיון לכך מהרבנות הראשית. המבנה המוצע פותר את רוב חולייו של מערך הכשרות: ראשית, הוא יעשה סדר - בכל סניפי רשת מזון התפריט יהיה אחיד ולא כפוף לשיגיונות הרב המקומי; שנית, סטנדרט הכשרות של כל גוף יהיה שקוף לצרכנים; שלישית, הפיקוח על נותני הכשרות יהיה משמעותי יותר ויעלה את רמת הכשרות; רביעית, התחרות בין הגופים תביא להורדת מחירי הכשרות; חמישית, המשגיחים לא יועסקו על ידי המושגחים )כפי שדרש בג"ץ מזמן( ותנאי העסקתם ישתפרו; ולבסוף - המצב הביזארי של שלוש ואף ארבע חותמות כשרות על מוצרים מסוימים, שבצידן מחיר גבוה לצרכנים, ייעלם.

זעקות החמס שמשמיעים הח"כים החרדים והרבנות הראשית - לא צריכות להטעות. את הרבנות מדאיג אובדן השליטה של רבניה ועסקניה, ואת הח"כים החרדים - ההפסד הכלכלי הצפוי לבד"צים שתחת חסותם.

האמת היא, שמלבד התועלת הכשרותית והכלכלית, הרפורמה רק תחזק את הרבנות ואף תציל אותה מפני עצמה. במקום שרבנים מקומיים יעסקו בניהול מערכי כשרות, הם יתפנו להנהיג רוחנית את תושביהם. ברמה הארצית, הרבנות תתחזק משמעותית כי היא תהיה זו שתפקח על הכשרות.

הרפורמה חשובה בעוד היבט: אחרי שנים של קיפאון בשירותי הדת ושליטה חרדית שמגמתה היתה כוח, ממון וג'ובים, את שירותי הדת בי שראל מנהיג שר שלנגד עיניו טובת העניין. כהנא נכון להילחם מול ממסד דתי שקידש את הקיים ולא ממניעים טהורים. נותר לקוות שזו רק סנונית משמעותית ראשונה, לתיקונים רבים שעוד צריכים להיעשות.

 ?? צילום: יהושע יוסף ?? לעשות סדר בכאוס. תעודת כשרות במסעדה
צילום: יהושע יוסף לעשות סדר בכאוס. תעודת כשרות במסעדה
 ??  ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel