Israel Hayom

אורחים לא רצויים

יריית הפתיחה של המשחקים האולימפיים לא תעלה חיוך על פני היפנים, אף שהם כל כך קיוו לארח אותם שלא כמו ,1964־ב הפעם טוקיו תישאר חבוטה מהאירוע הנחשק

- ערן בר־טל

השאלה המעניינת ביותר בחודשים האחרונים, בהקשר לאולימפיאד­ה שתיפתח השבוע, היתה למה לא מבטלים אותה? השאלה הזו נשאלה בעיקר בהתרסה נגד הוועד האולימפי העולמי, .IOC־ה מבחינתו, עשרות המיליארדים שהושקעו בהקמת האצטדיונים והמתקנים ובאירוח 40 מיליון התיירים, הן לא ההשקעה שלו. מנגד, הוועד האולימפי ייהנה גם כך מזכויות שידור בהיקף של מיליארדי דולרים. לפי נתוני NBC בלבד, זכויות השידור לערוץ הזה בלבד עלו לו 4.4 מיליארד דולר בין השנים .2020-2014

יפן ספגה מכה קשה מאוד מדחיית האולימפיאד­ה של .2020 לפי ההערכות מדובר בהפסד של יותר מ־4 מיליארד דולר מהדחייה בשנה, ו־7.2 מיליארד מתוכם ככל הנראה ימומנו על ידי שתי החברות המבטחות הגדולות בעולם - מינכן רה וסוויס רה. אבל כדרכו של ביטוח, הוא מכסה עלויות ישירות ובוודאי לא את הרווחים המופסדים. חברות, עסקים מקומיים ומשקי בית ביפן, השקיעו בהיערכות לקליטת עשרות מיליוני התיירים בטוקיו. יותר מ־621 מיליון תושבים שמו יהבם על האירוע שהשתוקקו לארח - אירוע שהפך להיות מועקה גדולה שלפי תסריט קיצוני של מכון מחקר מקומי עלול לעלות לה 1.7% מהתוצר - מדובר ביותר מ־08 מיליארד דולר, במונחי תוצר.

קשה לחשוב על ענפים שלא נערכו בהשקעות גדולות לאירוע ההיסטורי, שאליו אמורים היו להגיע תיירים במספר הגדול כמעט פי שלושה ממספר התושבים בעיר. אחרי שנים של קיפאון בצמיחה ועשור אחרי האסון בפוקושימה, יפן החליטה לקפוץ על ההזדמנות הזו כדי לשקם את תדמיתה בעולם וגם כדי לעלות סוף־סוף למסלול של צמיחה, אבל עכשיו כבר ברור שהאולימפיא­דה הזו לא רק שלא תספק לה את הסחורה, היא גם עלולה להשאיר אותה עם פגיעה אנושה מאוד, יחד עם הקורונה.

חרדת מוניטין

יפן החלה למעשה לשלם את המחיר עם פרוץ המגיפה, כשמהעולם החלו לשדר דאגה לקיום המשחקים גם אחרי דחייה של שנה. יפן, ובמיוחד טוקיו, נכנסה למגננה והציגה מצב טוב מאוד מבחינת המגיפה. גם כעת מספר המתים מקורונה ביפן הוא 15,000 קוד־ השלישיהקטן בעולם, במונחים של מתים למיליון איש. מות לה בהישג הזה הן רק אוסטרליה וניו זילנד. ובכל זאת, מספר הנדבקים - 800 אלף, ובמיוחד קצב ההדבקה בחודשים האחרונים, הביאו להחלטה לסגור את המשחקים גם בפני צופים מקומיים.

הפעם הראשונה שטוקיו אירחה את המשחקים האולימפיים היתה הרבה יותר מוצלחת. גם אז, ,1964־ב יפן היתה צריכה את האירוע הזה כדי לשקם את תדמיתה הירודה אחרי המפלה של מלחמת העולם השנייה. יפן ניצלה אז את האירוע לבניית תשתיות שמשרתות אותה עד היום, כמו הרכבת המהירה מטוקיו לאוסקה, כבישים מהירים מסביב ובתוך הכרך, גשרים ומנהרות.

היפנים רואים את הנתונים כעת, וברחובות טוקיו מתקיימות לא מעט הפגנות נגד קיום המשחקים, גם כעת, כשהפור נפל והמשחקים ייפתחו ללא קהל מקומי וללא תיירים. לפי סקרים שנערכים כבר מחודש יוני האחרון, כ־%07 מהיפנים תומכים בביטול האולימפיאד­ה אצלם, או בדחייתה למועד שבו קהל יוכל להשתתף בהם. בינתיים 205 משלחות הספורטאים כבר התמקמו באזור, אך המשלחות שלהם הצטמצמו 78,000־מ בסך הכל לחצי מזה, 11,000־ו מתוכם הם המתחרים עצמם.

אחת האנקדוטות מהאירוע הזה היא שהיפנים נערכו לגיוס של 10,000 רופאים למתקני האולימפיאד­ה ולקליטת נפגעים, וכעת הוחלט להסתפק בגיוס 7,000 רופאים, אך רק 5,600 גויסו בפועל, בשל מחסור בכוח אדם.

הוועד האולימפי, אחרי התייעצויות עם קבוצות השידור ועם חברות הביטוח, החליט שלא לוותר על קיומה של האולימפיאד­ה.

ב־SBC אפילו מעריכים שדחיית האולימפיאד­ה מהשנה שעברה רק תעלה את מספר הצופים במשחקים השנה. במארס ,2020 ערב התפרצות הקורונה, NBC הודיעה שמכרה פרסום לאולימפיאד­ה בהיקף של 1.1 מיליארד דולר. החוזים הללו בוטלו וחברת הביטוח של הקבוצה פיצתה אותה על הנזקים הישירים מכך.

להגנת הוועד האולימפי ניתן לומר שלא לחינם הוא חרד למוניטין שלו מביטול האירוע: ב־721 השנים האחרונות, מאז חודשו המשחקים האולימפיים ,1894־ב רק שלוש פעמים הם בוטלו. שלושת הביטולים, 1916־ב וכן 1940־ב ,1944־ו היו בשל שתי מלחמות העולם.

מותר האדם מהמכונה

השבוע הושקו המכולות האוטומטיות "Q" של רמי לוי ואבי כץ. מדובר במכולות ללא קופה, שאחרי רישום אליהן, שכולל רישום טביעות אצבע, ניתן להיכנס לחנות, לפתוח מכסה מדף ולקחת מוצרים שנרשמים אוטומטית. עם היציאה מהחנות תישלח ללקוח הודעה עם חשבון חיוב מפורט של המוצרים שלקח. את הטכנולוגיה של החנויות הללו פיתח סטארט־אפ ישראלי בשם CYB

‪.ORG AUTO SHOP‬ גם מרכולים מסורתיים עשו את הקפיצה הטכנולוגית המתבקשת כשהצטיידו בעגלות חכמות הרושמות את המוצרים המוכנסים אליהן ויוצרות חיוב ללא צורך בהתחשבנות ארוכה בקופה. גם הטכנולוגיה של העגלות בארץ היא פרי פיתוח ישראלי - חברת A2Z המוחזקת על ידי רשת יוחננוף וכלל ביטוח היא חברה ציבורית, אחרי שהונפקה בקנדה .2019־ב

השבוע גם מובילאיי הישראלית, של פרופ' אמנון שעשוע, רשמה הישג יוצא דופן כשהמכוניות האוטונומיו­ת שפיתחה נסעו בכבישי מנהטן בשעות העומס, ללא נהג. החברה שב־7102 נמכרה לאינטל תמורת סכום אסטרונומי של 15.3 מיליארד דולר, מצליחה בינתיים לעמוד ביעדים ובכל מקרה מקדימה מאוד את הרגולציה. אם קצב אימוץ הטכנולוגיה היה מהיר כמו קצב פיתוחה, סביר להניח שכבר כעת אסור היה לנהגים להיכנס לערים הגדולות, אלא לנוסעים בלבד, בכלי רכב אוטונומיים.

מאז המאה ה־81 אנשים מאוימים מאימוץ טכנולוגיות חדשות, שעל פניו נראה שהן מתחרות בעובד האנושי. למעשה, תחרות היא זו שמאיימת עלינו וברוב המקרים לגמרי לא בצדק. העולם הצליח להדביר את הרעב רק אחרי המהפכה התעשייתית, במדינות שאימצו אותה. במהפכת הטכנולוגיה שיעורי ההשתתפות בעבודה זינקו באופן חסר תקדים, כולל תעסוקת נשים, שכמעט לא עבדו עד אמצע המאה שעברה. גם שיעורי האבטלה הגיעו לאפס, או ל"אבטלה חיכוכית" (אבטלה זמנית של עובדים בתקופת מעבר בין עבודות).

לא רק שכל העובדים שנפלטו מעבודות שהתייתרו בעקבות טכנולוגיה חדשה מצאו עבודה חדשה, גם אופי העבודות החדשות שנוצרו בשוק הפך להיות מתוחכם יותר ומכבד יותר. רבות מעבודות הכרייה, המשא, עבודות הכפיים עברו תהליך מיכון.

בעולם החדש שנוצר עובדים נדרשים יותר ויותר ליתרון היחסי של האדם על המכונה - חשיבה, יצירתיות ושירות אנושי, שלהם ככל הנראה לא יימצא תחליף.

במארס ,2020 ערב התפרצות הקורונה, NBC הודיעה שמכרה פרסום לאולימפיאד­ה בהיקף של 1.1 מיליארד דולר. החוזים בוטלו וחברת הביטוח של הקבוצה פיצתה אותה על הנזקים הישירים מכך

 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel