Israel Hayom

מילון העיצוב

-

המראה החלוד הוא מהמראות העכשוויים, חלק מהמגמה שמחברת אותנו אל הטבעי

ב

בוטני - צמחייה חיה או מוטיבים מתחום החי והצומח, שבאים לידי ביטוי בהדפסים ובאלמנטים מעוצבים נוספים. הכמיהה שלנו להיות במגע עם ירוק וטבע הולידה את המו גמה הבוטנית, שנכנסת יותר ויותר אל חללי הפנים.

בוהמייני - סגנון העיצוב הבוהמייני הוא סגנון שמאופיין בצבעוניות עזה, שילוב אלו מנטים אמנותיים, שימוש ניכר בטקסטורות ובאלמנטים קלועים. הבוהמייני הוא מקורי, פחות הולך עם הזרם ויותר מתמקד בהבאת טעמו האישי והמיוחד לידי ביטוי.

בלגי - הפרופיל הבלגי הוא פרופיל דק שמאפשר לבצע מגוון חלוקות על זכוכית החלון. במקור ייצרו אותו מברזל, ויש עד היום חברות שמקפידות על שיטת הייצור המסורתית. הפיתוחים הטכנולוגיי­ם אפשרו גם לחברות האלומיניום הגדולות ליצור פרוו פיל במראה הפרופיל הבלגי המקורי, עשוי אלומיניום, ובכך מתאפשרת שמירה על מרקם אקלים נוח ואיכותי יותר בחלל.

ברזל מושרחר - ברזל בעל פני שטח שחוו רים. הברזל המושחר משלב היטב את סגו נון העיצוב האורבני והסגנון המינימליסט­י. השימוש הנפוץ בו הוא באמצעות יחידות מידוף, ספריות ופריטי ריהוט כמו כיסאות, שולחנות אוכל ושידות.

בטון רחשוף - משטח בטון או קיר בטון במו צבם הראשוני, לפני שחיפו או ציפו אותם בחומר נוסף.

ג

גופי תאורה - קיימים ארבעה סוגים עיקו ריים של גופי תאורה: גוף תאורה עומד, גוף תאורה מונח, גוף תאורה צמוד תקרה וגוף תאורה תלוי. גופי תאורה עומדים או מונחים הם גופים שניתן לשנע בקלות ממקום למקום. גופי תאורה צמודי תקרה ותלויים הם גופים שמקובעים לתקרה. גופי תאורה תלויים יהיו לרוב מעל פינת האוכל או במרכז הסלון, ומעבר לתאורה, יהוו גם אלמנט דקורטיבי.

גופי התאורה הצמודים ישולבו במטרה להו ציף את החלל באור.

גרניט פורצלן - אריח חזק מאוד, לא סופג ואינו רגיש לשריטות. הטכנולוגיה המתקדו מת מאפשרת לייצר כיום אריחי גרניט פורו צלן במראה אותנטי של חומרים טבעיים כמו עץ, ברזל ובטון.

גינה ארץ־ישראלית - גינה שמשלבת צמו חיית פרא מקומית, בדומה לזאת שמציע הטבע. ניתן דגש על פרחי בר ועושר של שיו חים ועשב.

ד

דו־שירח בין רחוץ לפנים - היכולת ליצור קשר ולהתחשב במה שקורה בסביבת הבית ובמה שקורה בחלליו הפנימיים. בריכת השחייה ממוקמת בחוץ, אך גם כשיושבים בפנים ניתן ליהנות ממנה. ככל שמעמיקים את הדוו שיח, כך הקשר בין חוץ לפנים מתהדק, והגבולות בין השניים מיטשטשים.

ה

הרמוניה - שילוב מדויק בין חפצים, צוו רות ו/או צבעים, כך שלעין יהיה נעים להתבונן, והתחושה תהיה של מקום שנעים לשהות בתוכו לאורך זמן. הגדרת רחללים באמצעות פריטים

וצבע - לפעמים במקום לקבוע מחיצה, ניתן להציב רהיט בחלל ולייצר באמעותו את ההפרדה בין שני תתיוחללים - למשל בין הסלון לפינת האוכל. את הגדרת הגו בולות ניתן לעשות גם באמצעות צבע. למשל, את המשרד הביתי ניתן להגדיר באמצעות צביעת הקיר של שולחן הכו תיבה בגוון אחר, או באמצעות טפט. הלבשת הבית - כל מה שקשור ליצירת אווירה בבית באמצעות פריטי ריהוט, תאורה, טקסטיל, טפטים ואלמנטים דקורטיביים. הלבשת הבית היא קוסמטית, אינה דורו שת להיכנס לשיפוץ מסיבי ומאו פשרת שינוי מהיר. הוגה - ,Hygge תרבות סקנדיו נבית שפותחה על רקע הקור הכבד. זוהי תרבות שיוצרת אווירה חמימה, שמרבה לעשות שימוש בנרות, טקסטיל רך, עץ בצורתו הטבעית, גוני פסטל ונו גיעות של גוני חמרה. ההוגה משרה חמימות, אך התחושה הכללית היא תחושה מאווררת, אסתו טית ובעלת מאפיינים קלילים ורעננים.

ו

וינטג' - פריטי יד שנייה בני 30 שנה ויותר, שמסייעים ביצירת אווירה נוסטלגית בחלל שבו הם מוצבים. וילונות האפלה - וילונות שנועדו לייצר החו

שכה בחלל.

וילונות מעבירי אור - וילונות בעלי מידה גבוהה של שקיפות. האור שעובר דרכם עוטף את החלל ברכות עדינה, ומסייע ביצירת אווירה.

ז

זכוכית סבתא - זכוכית מעוטרת בדרך כלל בעיטורי פרחים קטנים, שמעניקה למראה הכללי מראה נוו סטלגי שמזכיר את הזכוכיות בבית סבתא. הזכוכית המעוטרת מאפשרת לראות דרכה צללים או דמויות מטושו טשות, ולכן תיטיב להשתלב בתוך דלתות כניסה או פנים ובחלונות הבית, במקומות שמבקשים לשמור על פרטיות.

ח

רחומרים טבעיים - חומרים במצבם הגולמי, שלא עורבו בהם חומרים אחרים, כמו עץ, ברזל ואבן. המודעות המתפתחת לסביבה ירוקה וידידותית האיצה את המגמה שמציבה את החומרים הטבעיים במרכז.

רחזאי טרנדים (טרנדולוג( - אדם שיודע לצו פות את הגעתו של טרנד מסוים בהתבסס על ניתוחים סטטיסטיים, התנהגותיים, פוליטיים, סביבתיים ואינטואיטי­ביים.

רחלוד - המראה החלוד הוא מהמראות העו כשוויים, חלק מהמגמה שמחברת אותנו אל הטבעי, אל המקום שמאמץ בחום את החוו מר הטבעי שניכרים עליו סימני הזמן.

ט

טרנד - מגמה. קיימים טרנדים שהם בגדר גחמה, שיהיו אפיזודה חולפת, ולעומתם קיימים טרנדים שילוו את השוק במשך כמה

לוח השראה הוא סוג של מצפן. ניתן ליצור אותו בפינטרסט, או באופן פיזי על גבי נייר או קרטון ביצוע

שנים, ולעיתים אף יהיו על־זמניים.

טקסטורה (מרקם) - פני השטח של חומר מסוים. יש טקסטורות מחוספסות, כמו לדוגמה בד פיקה, שטיח קש וטפט מגורען, וטקסטורות חלקות כמו כיסאות פלסטיק, שולחן זכוכית ועוד. משחק בין כמה טקסטורות שונות יוצר עניין עיצובי, ולכן לעיתים נוהגים המעצבים לשחק בין טקסטורות ולאו דווקא בין צבעים.

טכניקות ייצור מסורתיות - מפעלים ותיקים רבים בעולם מייצרים על פי מסורת שעוברת מאב לבן. ברוב המקרים, חלק מהמסורת מתבסס על טכניקות ייצור שמשלבות את מגע היד. בשנים האחרונות, דווקא לצד הטכנולוגיה המתקדמת, נרשמת זיקה מחודשת לשימוש בטכניקות ייצור מסורתיות, בקרב חברות ומעצבים צעירים. לצד ייצור תעשייתי, ניתן לראות יותר ויותר את אלו שמקפידים על ייצור בכלים מסורתיים כמו אובניים, נול, יציקות קרמיקה ונוספים.

י ים־תיכוני

- הסגנון הים־תיכוני הוא סגנון ששם במרכז את האווירה המאווררת, הלך רוח חופשי ולא רשמי. צמחיית פרא טבעי, עצי זית ולימון, שימוש בחומרים שמתכתבים עם הסביבה, כמו עץ ואבן, ובמוטיבים של קשתות, פרופיל חלונות כחול ואריחים מצוירים.

כ

כפרי - סגנון העיצוב הכפרי הוא סגנון ביתי, חם ומזמין. החומרים המרכזיים שמאפיינים אותו הם עץ בעיבוד גס, לא מהוקצע, ברזל, אריחי בטון, טרה קוטה וטקסטיל בגוונים חמים. זהו סגנון חף מרשמיות, לא מהודק, כזה שעושה שימוש בחומרים טבעיים שרואים עליהם את סימני הזמן.

כתמי צבע - כתמי צבע הם אלמנטים קטנים באופן יחסי, שמשלבים צבע במנות מדודות אך משמעותיות בחלל. את כתמי הצבע אפשר לשלב באמצעות כריות נוי, פריטים דקורטיביים שיונחו בין מדפי הספרייה, על אחת השידות בחלל או על שולחן הקפה. התרומה שלהם ליצירת אווירה ולהדגשת סגנון מסוים היא גדולה.

ל

לוח השראה - לוח השראה הוא סוג של מצפן. ניתן ליצור אותו בפינטרסט, או באופן פיזי על גבי נייר או קרטון ביצוע. על לוח ההשראה נועצים כל מה שאנחנו אוהבים ומתחברים אליו - חומרים, טקסטורות, גוונים, פריטי ריהוט, בתים יפים, חללים מעוצבים ועוד. באופן הזה נצליח לזקק ולהגדיר את הטעם האישי שלנו, ויהיה קל יותר לבחור את הפרטים והפריטים לבית. את לוח ההשראה אפשר לעשות על הבית כולו, אבל גם אם אתם מתכננים לשפץ רק חלק מסוים כמו חדר הרחצה או המטבח. מ מינימליזם - ‪Less is More‬ הוא הביטוי שמיטיב לתאר את הסגנון המינימליסט­י. קווים ישרים, בחירה מדויקת של פריטים בצבעוניות שלרוב תהיה מונוכרומטי­ת, תאורת ספוטים או תאורה נסתרת, פסי ניתוק שיוצרים אשליה של רצפה מנותקת מהקיר. בסגנון הזה אין כל מקום לקישוטיות או להצטעצעות.

משקלים - משקלים בעיצוב יוצרים את שיווי המשקל בחלל. מראה מוגזם, אלא אם זה במתכוון, הוא סוג של "תפסת מרובה לא תפסת", לכן לעיתים מספיקה רמיזה קלה בלבד. המשחק הוא עדין, ונדרשת בחינה שוטפת של הדברים. לפעמים כרית נוי בגוון עז תהווה כתם צבע מספיק כדי ליצור אפקט, בעוד שקיר שלם באותו הגוון יעמיס מדי ויחבל במסר. מולטי־פונקציונלי/מיקרו־ליבינג

להש־ מגמה שמבקשת ליצור ניצול מקסימלי של החלל בכלל, ובדירות קטנות בפרט - תמש באותו החלל לפונקציות שונות. חלל הסלון יכול להפוך במשיכה קלה לחדר אורחים, שולחן האוכל יהווה ביום־יום את פינת המשרד הביתי, הספה תהפוך ברגע למיטה זוגית ועוד. באופן הזה מתקיים, וזה בא לידי ביטוי ככל שהחלל קטן יותר.

מונוכרומטי - פלטת גוונים שכוללת: לבן, שחור, אפור וחום. מעונן - המראה המעונן מתקבל משילוב של כמה טונים מאותו הגוון, באופן שיוצר מראה שמזכיר עננים. פני השטח במראה שאינו אחיד, אך המראה השלם המתקבל הוא שקט ואינו יוצר רעש מיותר. מראה חומר טבעי - חומרים טבעיים הם חומרים שרואים עליהם את סימני הזמן - שריטות, כתמים ושחיקה. יש מי שאוהב את המראה, אך יש מי שמחפש מידה גבוהה של פרקטיקה ועדיין מבקש את מראה החומר הטבעי. הטכנולוגיה המתקדמת מאפשרת היום לקבל מראה עץ טבעי, מראה בטון או מראה שיש ומתכת, באמצעות שימוש במדפסות תלת־ממד שיוצרות קולקציות של חיפויים ואריחי גרניט פורצלן, שמדמים את המראה של החומר הטבעי. מרבצים - מערכות ישיבה קרובות אל הקרקע שמאפשרות לרבוץ עליהן בכיף ובנוחות. מלונאות - מגמת המלונאות מיקמה את הלך הרוח המלונאי בלב חלל המגורים. הדרישה של לקוחות רבים כיום היא ליצור עבורם חלל שמתכתב עם הקווים העיצוביים של סוויטה בבית מלון.

נ

נונשלנטי - סגנון עיצוב שמבקש להיראות לא מוקפד במתכוון, יומיומי, כזה שגורם להרגיש בבית - בורח ככל הניתן מחווייה מוזיאלית. הסגנון הנונשלנטי מזמין מגע, ולא מפחד משריטה או מתפר פרום.

נאיבי - סגנון שמדגיש פשטות, תמימות ובמידה מסוימת ילדותיות, מהמקום הטוב ביותר של כל אלו. החן הרב שעולה מהסגנון הוא בעיקר הגוונים השמיימיים - תכלת, ורדרד וצהוב לימוני.

ס

סקנידינבי/נורידי - סגנון שמהווה חלק מתרבות ההוגה הסקנדינבית. הסגנון הסקנדינבי משלב חומריות טבעית של עץ בהיר, טקסטיל רך ובהיר, גווני פסטל וכתמי צבע בגוונים חמים בעיקר של חום. מדובר במראה שמייצר חמימות ואוורור בעת ובעונה אחת. מראה מזמין וביתי, ששומר על עדינות אסתטית ורעננה.

ספריות - הספריות מגיעות כיום במנעד רחב של סגנונות, צורות וחומרים. בין מדפי הספרייה אין חובה לשלב רק ספרים. ניתן לשלב כלי אוכל יפים, פריטים דקורטיביים או אפילו להקדיש ספרייה שלמה לעציצים, שיכניסו מידה רבה של רעננות ושיק לחלל.

סצנת העיצוב המקומית - כל מה שמתת רחש בתחום העיצוב של מקום מסוים. בין שמדובר במגמות שמאפיינות אותו, בין שבת מעצבים ובאדריכלים שפועלים בו, או בתי העסק שמאפיינים אותו.

ע

עיצוב בר־קיימא /קיימות - קיימות היא מגמת העל של העשור האחת רון. היא באה לידי ביטוי בכל תחום מתחומי חיינו. כשמדובר בעיצוב, היא מטיפה לייצור הוגן שמתחת שב בעובדים על פס הייצור, מזעור הפגיעה במשאבי הטבע, מיחזור ורכישות מושכלות של פריטים שית חזיקו במשך שנים ארוכות, וימנעו השת לכת פסולת לעיתים קרובות. עיצוב ברת קיימא הוא עיצוב שיתרום תרומה משת מעותית להקטנת החור באוזון וליצירת עולם טוב, ערכי ואיכותי יותר.

עיצוב נגיש - עיצוב שמאפשר לית צור חללים במראה מוקפד ומושקע מבלי להיכנס להוצאות גדולות. רשתות השיווק המתקדמות מציעות כיום מגת וון רחב מאוד של אבזור מעוצב לבית, לצד חברות ריהוט, שפועלות תחת אותו הקונספט של ייצור במחירים נגישים. התפתחות המגמה הזאת מאפשרת כיום גם לסטודנטים בראשית דרכם, או לזוג צעיר, לרהט ולאבזר את הבית בחן רב ולא ביוקר.

פ

פרסונליזצי­ה - המגמה הפרסונלית היא אחת המגמות הבולטות כיום. המגמה מאת פשרת עיצוב בהתאמה אישית של צבעים, צורות או חומרים. חברות הדלתות, למשל, מאפשרות ללקוח לבנות את הדלת שלו - לבת חור את הידית, את צורת החלון, את הגוון ואת הגימור. חברות הארונות והמטבחים מאפשת רות ללקוח לבחור הדפסה על גבי הארונות בהתאמה אישית, מתוך גלריה או קובץ של תמונה אישית שלו ועוד. פלטת גוונים - קבוצה של צבעים בעלת מכנה משותף.

פודרה - גוון ורוד ניוד, בטון שמזכיר את הפודרה מעולמות האיפור.

פסטל - צבעי פסטל הם צבעים בטון רך מאוד ומעודן. כל גוון יכול להגיע כגוון רגיל ובגרסת הפסטל שלו. המראה מזכיר שכבת פודרה שפוזרה על הגוון המקורי וריככה אותו.

צ

צמחייה דקורטיבית - היום, כשהמגת מה הבוטנית בנסיקה, מגיע במקביל עושר של צמחייה, עם דגש על צמחים מעוצת בים בעלי צורות מעניינות ופריחות מרהיבות, שמטרתם להשתלב בחת ללי הפנים ולהוות אלמנט דקורטית בי, בדיוק כמו פסלון או תמונה. צנרת חשופה - צנרת חשופה תדגיש סגנון תעשייתי, אורבני. צינורות אדומים או שחורים שרצים לאורך התקרה מעצימים את הסגנון ומדייקים אותו.

ק

קיר כוח - קיר או חלק ממנו שצבועים או מחופים בצבע עז או בחומר מיוחד. קיר הכוח הוא נקודה שמושכת תשומת לב רבה, אך משום שמדובר בקיר מוגדר בתוך החלל, הוא אינו משתלט על המראה הכללי של החלל.

קונטרסט - ניגודיות. כשמדובר בעיצוב, קצת כמו באפייה, יצירת קונטרסטים מחזקת את סך החלקים. כמו שקורט מלח מחזק את הטעם המתוק בעוגה - כך גם שחור מחזק את הלבן, מחוספס מחזק את החלק ועוד.

ר

רצפה עד תקרה - רצפה ותקרה הם שני הגבולות של החלל. כדי ליצור תחושת גודל משתמשים לעיתים בחלונות או בווילונות מרצפה עד תקרה. באופן הזה נוצר מראה רחב שמעניק לעיתים אשליה של חלל כפול. ראף - עיבוד גס, לא מהוקצע. רשת במראה תעשייתי - רשת שחורה בדרך כלל, תשתלב כמחיצה או כמעקה גרם מדרגות בתוך חללי הפנים, ותדגיש מראה אורבני תעשייתי.

ש

שיפוץ ללא שבירת קירות - חידוש של הבית באמצעות פריטי ריהוט, צביעת קית רות ושילוב אלמנטים משלימים כמו תאורה, צמחייה, ברזים, הנחת פרקט או לינוליאום על ריצוף קיים, וכל אלמנט נוסף שאינו כולל שבירת קירות או עקירת פריטים ממקומם (כמו ריצוף למשל).

שיש חברון - מקורו במחצב שבהרי חברון. שיש בגוון שמנתי עם גידים עדינים בגוון חמרה ואפור, משמש למשטחים במטבח ובאמבט. מדובר בשיש אהוב על הישראלים. חשוב להביא בחשבון שמדובר באבן סופגת שעלולה לצבור כתמים.

שולחנות אבירים - שולחנות עץ מסיביים ומאורכים, בגימור ראף, שואבים השראתם מסעודות אבירים באירופה בעבר.

ת

תאורה - התאורה בבית נחלקת לשני סוגים עיקריים - תאורת אווירה ותאורה טכנית. גופי תאורה מעוצבים הם גופים שיוסיפו לאווירה וידגישו את הסגנון העיצובי. גופי תאורה טכניים יהיו פעמים רבות גופים נסת תרים מהעין, או מינוריים מבחינת הנראות שלהם, זאת משום שתפקידם הוא לשטוף את החלל באור. הנכון הוא לשלב בין שני הסוגים כדי ליצור את מרקם התאורה המת תאים לחלל הספציפי.

#

10-20-70 - עיקרון עיצובי שיסייע לחלל להיות הרמוני מבחינה צבעונית - 70% מהת שטח יוקדש לגוון המרכזי. לרוב מדובר יהיה בגוון ניטרלי. 20% לגוון נוסף, בעל טונים קרובים לגוון המרכזי, והת%01 הנותרים יהיו בבחינת כתמי צבע של גוונים נועזים יותר.

DIYY - תחום התDIY בעיצוב הוא מהתחות מים החמים שקיימים. יש אינסוף אלמנת טים דקורטיביים שניתן להכין לבד בבית ועוד. עציצים מעוצבים, מקרמה, גופי תאורה, תמונות אמנותיות, כרזות מעוצבות מעבר לחיסכון הכספי, מדובר בחוויה כיפית שמביאה איתה ערכים מוספים רבים. ●

קיר כוח הוא קיר או חלק ממנו שצבועים או מחופים בצבע עז או בחומר מיוחד

 ??  ?? ,RENBY צילום: יח"צ
,RENBY צילום: יח"צ
 ??  ?? ,Prat Living צילום: יח"צ
,Prat Living צילום: יח"צ
 ??  ?? פרוצ'יו לביאני, ,KARTELL הביטאט
פרוצ'יו לביאני, ,KARTELL הביטאט
 ??  ?? באדיבות רוחמה שרון
באדיבות רוחמה שרון
 ??  ?? קונסטנטין גרציצ, טולמנ'ס
קונסטנטין גרציצ, טולמנ'ס
 ??  ?? עיצוב: עדי אדליס, צילום: טל ניסים
עיצוב: עדי אדליס, צילום: טל ניסים

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel