Israel Hayom

"מחיר התובלה הימית זינק - והמכס גובה מס גם על העלות הזו"

מחיר שינוע ימי של מכולה מהמזרח הרחוק לישראל זינק מ 2000 ל 18 אלף דולר ● איגוד לשכות המסחר פנה לשר האוצר ולרשות המסים בבקשה לא לגבות מכס על עלות זו, אך נענה בשלילה

- היאלי יעקבי הנדלסמן

אמיר שני, סגן נשיא איגוד לשכות המסחר, פנה בדחי פות אל שר האוצר, אביגדור ליב רמן, בדרישה שלא לכלול את עלויות ההובלה הימית בשווי הס חורות לחישוב עלות המכס.

בהתאם לפקודת המכס כיום, את מסי היבוא מחשבים לפי הערך הכולל של הסחורות, כולל עלות ההובלה. אלא שמניתוח איגוד לשכות המס חר, עולה כי כתוצאה מההתייקרות הדרמטית במחירי ההובלה הימית - מדובר בעלות שנתית של כמיליארד שקלים, המשפיעה על יוקר המחיה ומחירי המוצרים המיובאים.

שני ציין במכתבו כי "אחד הנו שאים המשפיעים באופן ישיר ומש מעותי על יוקר המחיה הוא עלויות ההובלה, שזינקו בשיעורים של מאות אחוזים. במהלך השנים ,2019-2017 עלות ממוצעת של הובלת מכולה 40 רגל מהמזרח הרחוק נעה בין 1,100 ל 2,000 דולר. מאז, מחירי ההובלה האמירו ל 18 אלף דולר למכולה. מבדיקת לשכות המסחר עולה כי מדי חודש מיובאות מהמזרח כ 34 אלף מכולות בגודל זה.

"לפיכך, רכיב ההובלה מסך היבוא מתקרב ל 2 מיליארד שקלים. בהפח תת הסחורות הפטורות ממכס, חישבו בלשכות המסחר כי המכס המשולם על התובלה בלבד מתקרב ל 79 מי ליון שקלים בחודש, שהם 945 מיליון שקלים בשנה. מרבית הסכום הזה מתגלגל, כמובן, לצרכנים".

שני ציין עוד כי לשכות המסחר פנו בנושא זה לראש מנהל המכס כבר בחודש דצמבר, אך הבקשה נד חתה. בתשובת מנהל המכס, הוא ציין כי "המצב מחייב בחינה מחדש של עמדת משרד האוצר, רשות המסים והמכס, ומציאת פתרון שימנע את תוספת עלות זו, המשפיעה בצורה ישירה וקשה על יוקר המחיה. בנוסף, ניתן בהזדמנות זו לבחון ביצוע הפ חתות מכסים רוחביות, אשר ימתנו את ההשפעה של העלייה במחירי ההובלה".

מרשות המסים נמסר בתגובה כי "אכן קיימת מגמה כלל עול מית של עליית מחירי ההובלה בי בוא ממדינות מהמזרח הרחוק. לאחר בחינה מקיפה ומעמיקה של הבקשות שהופנו למכס, לאפשר הפחתת הע לויות הנוספות של ההובלה מהמ חיר הקבוע לצורכי מכס, נמצא כי לא ניתן לעשות זאת כלל במסגרת הדין הקיים".

 ?? צילום: לירון מולדובן ?? אוניית מכולות
צילום: לירון מולדובן אוניית מכולות

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel