Israel Hayom

מערכת הבחירות כבר החלה

- יעקב ברדוגו

1

זה היה שבוע מוצלח לקואליציה. במצב הפוליטי הנוכחי, כל שבוע שבו הכנסת אינה פעילה הוא שבוע מוצלח. אך ייתכן שזה היה השבוע המוצלח האחרון. ביום שני ייצא לדרך כנס הקיץ של הכנסת - כנס שיהיה חם מהרגיל, ויכריע את גורל הממשלה הנוכחית ואת השאלה איזה ח"כ ייעלם עם הגשם הראשון. קשה לכנות את הזמן שחלף בין נעילת מושב החורף לתחילתו הצפויה של כנס הקיץ "פגרה". ההבנה שימי הממשלה ספורים, ופרישת ח"כ סילמן, הכניסו את כלל השחקנים לפעלתנות יתר פוליטית. הצבעות וועדות אולי לא התקיימו, אך פגישות חשאיות היו גם היו, וזמזום של עבודת נמלים פוליטית מלווה את המערכת.

2

הנמלה החרוצה ביותר ומי שנמצאת במצב הבעייתי ביותר היא שרת הפנים איילת שקד. היעד המרכזי שלה הוא חבירה לגוף פוליטי בתור סיעה ולא בתור משוריינת כשהיא עומדת לבדה. כבר ביום פרישת סילמן, חברה שקד לח"כ ניר אורבך וביקשה להשתלט על מפלגת הבית היהודי ול עשות בה שימוש כדי להגיע לסיכום עם הליכוד. רה"מ בנט, שהיה בסכנה לאבד את כל מפלגתו ביום אחד, נאלץ לעצור את הדימום והבטיח לשקד כי ביום שאחרי נפילת הממשלה תקבל לידיה את מפ לגת ימינה ואת כספי מימון המפלגות, נדוניה שתסייע לה לחבור כסיעה עצמאית למפלגה קיימת ולא תפגע בסיכויי בנט להשתלב כמספר שתיים ביש עתיד. המהלך צלח והדימום החיצוני נפסק, אך בנט עשוי לגלות שדימום פנימי הוא מסוכן יותר ועשוי לתפוס אותך לא מוכן כשאתה מתעו רר מהשנ"צ. בנט גם עלול לגלות שלפיד התקרר עם הצעתו לשילוב בנט וכהנא ביש עתיד. בדיקות שנעשו לאחר הסיכום גילו שבנט הופך נטל גם על יש עתיד. כך או כך, לא בטוח ששקד שומרת בלעדיות לבנט. בשבת האחרונה נפגשה בחשאי עם השר גנץ בביתו בראש העין. הממשלה הזו כבר מתה, אמרה לו שם שקד, והציעה להקים ממשלה אלטרנטיבית עוד בכנסת הנוכחית. גנץ, שאמונו בטוהר כוונותיה של שקד גבולי, דחה בנימוס את ההצעה והבהיר לשקד שאין לו צורך בה כמתווכת.

3

לא רק שקד מנסה להנדס מציאות של ממשלה חדשה ללא בחירות. במחנה ההימנעות מהליכה לקלפי נמצאת גם יהדות התורה. במפלגה החרדית חוששים מאוד מתוצאות קשות בקלפי. מי שמכרסם בקולותיהם הוא ח"כ בצלאל סמוטריץ'. ביהדות התורה לא חוסכים חיצים ממנו. יו"ר המפלגה משה גפני מאשים אותו שוב ושוב בכך שלא קמה ממשלה בראשות נתניהו ובירי בנגמ"ש. במפלגת הציונות הדתית מעדיפים להיצמד למדיניות של נעלבים שאינם עולבים ומגיבים במתינות למתקפות החרדיות, אך המתח הפנימי בגוש הימין והדעות היוניות מלכתחילה של יהדות התורה כבר גורמים כאב ראש לראשי האופוזיציה.

4

נעלם גדול בכל הנוגע לאופציית הקמת ממשלה חדשה הוא גדעון סער. שר המשפטים נעדר מהשיח הציבורי כמעט לחלוטין, וייתכן שלאור מצבו העגום בסקרים ראוי יותר לכנות אותו נעלם קטן. תוכנית סער, כפי שפרסמנו כאן בשבוע שעבר, כללה יציאה של נתניהו מהחיים הפו ליטיים בעסקת טיעון או בדרך אחרת - אך הפרסום שיבש את התוכנית והוביל לידיעה של הח"מ, שלפיה נתניהו גמר אומר להוריד מעל הפרק כל עיסוק בעסקת טיעון ולהתרכז בהקמת ממשלה לאומית בראשותו בכנסת זו. באין ממשלה שכזו, נתניהו מביע בשיחות פני מיות דאגה אל מול ההתנהלות מול איראן ומהמצב הלאומי ביטחוני המידרדר, וזו הסיבה המרכזית שבגינה החליט לה עדיף את הלאומי על כל עיסוק בענייניו האישיים. סער נתקע בין פטיש איבתו לנתניהו לסדן החרב המתהפכת של הכחדה פוליטית במקרה של בחירות. מוצא אפשרי של סער הוא העברת חוקים שיגבילו את נת ניהו. מי שמקדם את החוקים הללו בלהט הוא השר ומתנגד החיסונים לשעבר, אלי אבידר. בערב יום השואה נפגש יאיר לפיד עם אבידר, ואופציית הטלת פצצת האטום החוקתית נגד נתניהו יותר מעומדת על הפרק. היא נדונה גם עם בנט, שייאלץ לשכנע גם את רע"מ לתמוך בהם - משימה שכלל לא ברורים סיכוייה. על רקע ההתרחשויות הללו, נמשכות גם ההכנות למקרה של הכרזת בחירות, בעיקר מצד לפיד. ביש עתיד סימ נו כיריב את גנץ. ואם אכן תפוזר הכנסת, קמפיין אכזרי כבר מכוון לכיוון כחול לבן, בתקווה למקסם את כוחה של יש עתיד ולהבטיח את הצבת לפיד כמנהיג השמאל. זאת בהנחה שבמרצ, ברע"מ, בעבודה וגם בישראל ביתנו ילכו אחר לפיד לכל ממשלה שיקים - ייתכן שגם בת מיכת המשותפת.

5

בשני ייצאו כל המגעים והמהלכים שהתנהלו מאחורי הקלעים למרכז הבמה. העיניים הפוליטיות יופנו לכל הצבעה, לכל דיון, לכל פגישה ושיחה. המציאות הפנים קואליציוני­ת היא של אל תכבדהו וחשדהו, וכל מהלך שגרתי עשוי להתפרש לא נכונה ולהוליד כדור שלג פו ליטי שיקבור תחתיו את הממשלה בטרם יגיע החורף. כל זאת מבלי להתייחס למצב הביטחוני ולקשיים המדיניים שמעמיסים על הממשלה. גורלה של הממשלה הזו כבר נגזר. משחקי הכוח רק קונים זמן. מערכת הבחירות החלה. בהצלחה לכולנו.

סער נתקע בין פטיש איבתו לנתניהו לסדן החרב המתהפכת של הכחדה פוליטית במקרה של בחירות

 ?? צילום: אורן בן חקון ?? השרים נכנסו לפעלתנות יתר פוליטית
צילום: אורן בן חקון השרים נכנסו לפעלתנות יתר פוליטית
 ?? ??
 ?? ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel