Israel Hayom

לאחר העלאת הריבית בארה"ב: ירידות חדות בוול סטריט

שוקי המניות בארה"ב נפלו בחדות, בין היתר בשל מגמת העלייה החדה בתשואות האג"ח ● הבנק האמריקני: "המלחמה באוקראינה והסגרים בסין מוסיפים ללחצים אינפלציוני­ים" ● השקל נחלש מול הדולר ל 3.42

- סוניה גורודיסקי

בזמן שהישראלים חגגו את יום העצמאות, הבנק הפדרלי של ארה"ב העלה את הריבית על הדולר ב ,0.5% וגם הבנק המרכזי של אנגליה העלה את הריבית על הפאונד ב 0.25% - שניהם במטרה להילחם באינפלציה הגואה.

לאחר העלאת הריבית בארה"ב הש ווקים הגיבו בעליות שערים, אך כבר למחרת התמונה השתנתה שוב, והפחד חזר לשווקים.

אתמול המדדים בניו יורק צנחו, ומחקו את העליות שנרשמו אחרי הודעת הריבית - מדד הנאסד"ק קרס ביותר מ ,5% ומדד S&P500 ב .3.5% מודי שפריר, אסטרטג ראשי שווקים פיננסיים בבנק הפועלים, מסביר בשי חה עם "ישראל היום" את התהפכות המגמה: "שוקי המניות בארה"ב נפלו בחדות אתמול, בין היתר בשל המשך מגמת העלייה החדה בתשואות האג"ח שעלתה לכ ,3.10% מה שמקטין את האטרקטיביו­ת בהשקעה במניות, וכן בשל חששות המשקיעים מהשפעת העלאת הריבית לרמה מרסנת על הכ לכלה האמריקנית".

לאחר ההעלאה, טווח הריבית על הדולר עומד כעת על .1%-0.75% "הוועדה המוניטרית קשובה מאוד לסיכוני האינפלציה", נכתב בהודעת הבנק האמריקני, תוך נימוק כי "המלחמה באוקראינה והסגרים החד שים נגד נגיף הקורונה בסין מוסיפים ללחצים אינפלציוני­ים".

הנגיד האמריקני, ג'רום פאוול, אמר כי חברי הוועדה המוניטרית היו מוכ נים לאשר העלאות נוספות של חצי אחוז בשתי ההחלטות הבאות של הבנק האמריקני בחודשים יוני ויולי. בנאומו לאחר ההחלטה התייחס הנגיד האמרי קני הבהיר גם שהעלאות הריבית גם "לא יהיו נעימות" מכיוון שהן ייאלצו את האמריקנים לשלם יותר על החזרי המשכנתאות, הלוואות רכב ועוד.

אם הדבר אכן יקרה, הריבית על הדו לר תעלה ל 2% כבר בקיץ הקרוב, וע שויה להגיע בסוף השנה לכ .3% הסי בה המרכזית לקצב העלאת הריבית המהיר היא שיעור האינפלציה הגבוה בארה"ב, שהגיע לשיא של 40 שנה. נוסף על כך, הודיע הבנק המרכזי של ארה"ב כי במטרה להילחם באינפלציה יתחיל צמצום של היקף הנכסים במאזן הבנק, שהגיע לשיא של 9 טריליון דולר. גם הבנק המרכזי של אנגליה העלה את הריבית על הפאונד לרמתה הגבוהה מאז .2009 הריבית על המטבע הבריטי עלתה ברבע נקודה, ל .1%

העלאת ריבית גם בישראל

נוסף על כך, הבנק המרכזי האנגלי הוציא אזהרה חריפה מאוד מפני החר פת האינפלציה לרמה של 10% ברבעון האחרון של השנה. מדד המחירים לצרכן בבריטניה הגיע במארס ל 7% - שיא של 30 שנה, יותר מפי שלושה מהיעד של 2% של הבנק המרכזי.

אף שהאינפלציה בישראל רחוקה מזו שבארה"ב ובבריטניה, גם בארץ עידן הריבית האפסית הסתיים. ב 23 במאי עתיד בנק ישראל להודיע על גובה הריבית במשק, ולפי הערכות בשוק צפויה הריבית לעלות ב .0.25% זאת לאחר שבחודש שעבר העלה הבנק את הריבית על השקל, לראשונה זה ארבע שנים, ל .0.35% חברי הוועדה המוני טרית של בנק ישראל צופים כי הרי בית תמשיך לעלות עוד ותגיע ל 1.5% בתוך שנה.

הפערים בין הריבית השקלית לדול רית גורמים לפיחות החד של השקל שנ סחר אתמול ברמה של 3.42 מול הדולר.

 ?? ?? הבנק הפדרלי בארה"ב צילום: רויטרס
הבנק הפדרלי בארה"ב צילום: רויטרס

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel