Israel Hayom

"בוגד" וקליע במעטפה: האיום על רה"מ כתמריץ

-

לעשות ולא לפחד. כאיש הימין העמוק, רה"מ נפתלי בנט, אתה מגלה עכשיו שיש ימין עמוק עוד יותר. שלעולם לא תספק את האנשים הללו, אשר חלומם הוא להרוס את מה שקיים על הר הבית, להקים מחדש את המקדש ולהקריב קורבנות, ואינם מוכנים אפילו להמתין למשיח. הם תמיד ימצאו את הסמכות הדתית שתיתן אור ירוק להזיק לבר־הפלוגתא שלהם, באמירה או בשתיקה רועמת. הם יודעים להגדיר את היריב כבוגד, ולהתיר את דמו אל מול השוליים המסוכנים של המחנה. ככל שמדובר באנשים שנותרה בהם מידה של רציונליות - מטרתם היא כמטרת הטרור בכל מקום בעולם: היות שהם מעטים והם יודעים שאין בכוחם לנווט מדיניות כרצונם, הם משתמשים בהפחדה כדי למנוע מדיניות שהדמוקרטיה מאפשרת. התשובה היא מצד אחד להישמר מפניהם, ומצד שני להוכיח להם כי הטרור שהם מפעילים לא ימנע ממקבלי ההחלטות לקבל אותן.

אתה כבר יודע שמה שרואים מכאן לא רואים משם. אתה כבר מבין שהחלטה לעסוק רק בקורונה או רק בפרנסה, אינה מעשית. אתה גם מבין שאם אתה רוצה לעשות מעשה, לתפקד על פי קול מצפונך למען טובת הכלל ולהשפיע, לא תוכל להיות מקובל על כולם ויהיו כאלה שישלחו אליך ואל משפחתך קליעי תחמושת במעטפות.

כותב אליך בוגר מעטפות כאלו, עם תוכן זהה. זה מאוד לא נעים, בעיקר בשל עירוב המשפחה. איני מקל בכך ראש, אך אסור להיכנע למשגרים. אתה מבין היום את המציאות הדמוגרפית טוב יותר, ומבין מדוע אי אפשר להיות ציוני ולהסתכן במצב שבו מיעוט יהודי שולט ברוב לא יהודי. אתה גם מבין שאפשר "לכווץ" את הסכסוך עם כל מדינה ערבית אחרת, אבל את הבעיה הדמוגרפית אי אפשר לכווץ בלי חלוקת הארץ.

כהונתך תהיה קצרה, אולי קצרה מן המתוכנן. אבל אתה עדיין יכול לעשות בה דברים גדולים, ובעיקר דבר גדול אחד שישנה את ההיסטוריה שלנו. אל תיתן למעטפות החמושות לבלום אותך. לא זקוקים למתנדבים. ב"ישראל היום" נחשף כי המחסור במועמדים לשירות לאומי גורם לצורך בהצעת תנאים אטרקטיביים יותר למצטרפים לשירות הזה, כדי למלא את השורות, בעיקר בתחומי הבריאות והחינוך. מנכ"ל רשות השירות הלאומי, ראובן פינסקי, הודה בפני העיתונאי שחשף זאת, חנן גרינווד, כי נעשית פעולה לאיתור התמריצים המתאימים.

לתמריצים הללו - יהיו אשר יהיו - אין מקום. השירות הלאומי הוא כלי יקר מאוד המוחזק על ידי המדינה, ומי שמשרת בו זוכה בתנאים דומים לאלה של חיילים משוחררים, אף שמדובר בשירות שונה לחלוטין.

מדינות שקיימו בעשרות השנים האחרונות שירות לאומי, במקביל לשירות הצבאי, נוטות להפסיק את השירות הזה. כך למשל גרמניה, שהיתה המודל לשירות הלאומי שלנו, החליטה להפסיק אותו באופן מוחלט משום שהוא מעוות את שוק העבודה, גוזל פרנסה בתחומים שבהם רבים העובדים הבלתי מקצועיים, וכרוך בתחזוקת מנגנון גדול ומורכב.

הייתי שמח אילו כל מתנדבי השירות הלאומי, המסוגלים לכך, היו מתגייסים לצה"ל, אבל אם אין הם מעוניינים בכך והמדינה מוכנה לוותר עליהם - מוטב ללכת בעקבות גרמניה ולסגור את השירות הזה. עדיף שהמעונייני­ם לקחת חלק בשירות הלאומי ילמדו בבתי ספר גבוהים, ואילו המוסדות הנהנים מתרומת המתנדבים יואילו לפרסם מודעות על משרות פנויות וישלמו שכר מלא עבורן.

קשה מאוד להסביר מדוע יש צורך במתנדבים למוסד ולשב"כ (שהגדילו את הביקוש להם לבנות השירות הלאומי במאות אחוזים!). האם אין אפשרות לשלם להם שכר? במקום לחפש תמריצים להתנדבות, נכון יהיה להפסיק את השירות הלאומי.

 ?? צילום: אורן בן חקון ?? שוליים מסוכנים. מחאה נגד רה"מ בנט
צילום: אורן בן חקון שוליים מסוכנים. מחאה נגד רה"מ בנט
 ?? ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel