Israel Hayom

עצמאות כלכלית

זכותו של כל אמן לדרוש כמה שירצה על הופעה, וזכות העיריות להחליט אם וכמה לשלם

- ערן סויסה

כמדי שנה, גם השנה הגיע תורו של הריטואל הקבוע ביום הע צמאות, קרי האייטם הנדוש והדי משעמם - מחירון הופעות יום העצמאות של מיטב אמני ישראל.

בזו אחר זו, בליווי גרפיקה מושקעת, יתפרסמו תמונותיהם ותמונותיהן של הזמרים והזמרות הגדולים בישראל, כשעליהם חותמת עם המ ספרים המפוצצים, מודגשים באדום.

מייד אחר כך יופיע אייטם המשך משעמם אף יותר, הפעם על אלה שינסו לעשות הון תקשורתי על חשבון האמנים.

ברשימה הזאת תמצאו חברי כנסת, ראשי ערים ופעילים חברתיים, שייצאו נגד האמנים עם תגובות והצהרות דרמטיות.

במשך הרבה שנים נחשב יום העצמאות ליום הרווחי ביותר של האמנים. הם עברו מעיר לעיר, לפעמים אפילו במסוק בגלל אילוצי לוח זמנים, ואחרי יומיים קשים ואינטנסיבי­ים, לפ עמים אחרי חמש הופעות או יותר, חזרו הביתה עם לא מעט כסף. האמת? לבריאות.

נהוג לבקר אותם ולצאת נגדם - ולא בצדק. פרנסה ממוזיקה בלבד היא קשה. בעידן שבו לא מוכרים דיסקים, ההכנסה העיקרית היא מהופעות, וגם אז המספרים הבומבסטיים, לעיתים יותר ממאה אלף שקל, כוללים בתוכם מנהל הצגה, נגנים, הסעות, עמלת סוכן

וכמובן מסים גבוהים למדינה היפה שלנו. לא צריך לרחם עליהם, כן? אבל בטח לא לכעוס. חוץ מזה, זכותו של כל אמן לדרוש כמה שהוא רוצה, גם כשמדו בר ביום הולדתה של המדינה, וזכותה של כל עירייה להחליט מה הסכום שאותו היא מוכנה להשקיע במופע.

לפני כחודשיים פרסמתי שעיריית פתח תק ווה סגרה עם עומר אדם הופעה בתמורה ללא פחות מ 300 אלף שקלים.

אין ספק שמדובר בסכום מוגזם כשהוא משו לם מכספי המסים, ובעקבות הפרסום אכן הגיעו תלונות מצד תושבים וההופעה בוטלה, אבל האם עומר אדם אשם? התשובה היא לא.

עומר אדם נחשב לאחד האמנים המצליחים בישראל. כרטיסים להופעותיו נמכרים בערי מות והופעה פתוחה לקהל הרחב עשויה לפגוע במכירת כרטיסים להופעה רגילה שלו. מעבר לזה, אחרי עבודה קשה, זכותו להרוויח.

ואם כבר יום העצמאות, זו הזדמנות להז כיר לראשי הערים גם את האמנים הוותיקים. במקום להתלונן על מחירי הצעירים, שיתמקדו בליין אפ מאוזן שבו יש מקום לפחות לאמן ותיק אחד, שירוויח, אגב, הרבה פחות כסף.

Erans@israelhayo­m.co.il

 ?? ?? מגיע לו. עומר אדם בהופעה
מגיע לו. עומר אדם בהופעה
 ?? ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel