Israel Hayom

לראשונה זה 25 שנה: ייפתח קבר בפרשת ילדי תימן

בשבוע הבא תוצא גופת התינוק עוזיאל חורי, במטרה לבצע זיהוי ובדיקת קשר משפחתי

- מיטל יסעור בית אור

משרד הבריאות הודיע אתמול כי בשבוע הבא תתבצע פתיחה ראשונה זה 25 שנה של קבר קטין יוצא תימן, קברו של עוזיאל חורי ז"ל. זאת בהתאם לחוק שמאפשר זיהוי ובדיקה גנטית לקשר משפחה, בהסתמך על החלטת שופטת בית המשפט לענייני משפחה בקריות, גילה ספרא ברנע.

בתוך כך, בוועדת הבריאות יוצג היום דו"ח משרד הבריאות על מעורבותם של צוותי רפואה בפרשת ילדי תימן, מזרח והבלקן.

לפי הודעת משרד הבריאות, פתיחת הקבר תאפשר את הוצאת שרידי הגופה לשם הזיהוי ולקיחת דגימת דנ"א, לטובת בדיקת קשרי משפחה מול המשפחה. פתיחת הקבר תיעשה בהתאם לבקשת המשפחה וצו של בית המשפט, שניתן בהתאם להוראות החוק.

"מתוך רצון להגיע לחקר האמת ולהסיר את חששות המש פחות בדבר זהות יקיריהן, משרד הבריאות תמך בשעתו בחקיקת החוק ונטל על עצמו להיות אמון וממונה על ביצועו של חוק זה. מדובר באירוע רגיש ומורכב, ואנו עושים את מירב המאמצים כדי שייעשה באופן מכבד לטובת המ שפחה", נמסר ממשרד הבריאות.

כזכור, בינואר ,2018 הסכימה פרקליטות המדינה לבקשת 17 משפחות יוצאי תימן, לתת צווים לפתיחת קברים ולביצוע בדיקות גנטיות לקשרי משפחה בינן לבין שרידי הגופות שבקברים.

באוקטובר 2021 הורה בית המ שפט העליון ליועמ"ש דאז אביחי מנדלבליט לאפשר פתיחת קבר בבית העלמין סגולה בפתח תק ווה, על מנת לבדוק אם אכן נקבר בו לפני כ 70 שנה התינוק עו זיאל חורי.

"אבד האמון במדינה"

עורכת הדין רחל דותן ייצגה בתיק את מזל ברקו, בת למשפחה שהילד שלה נקבר בבית הקב רות סגולה בגיל שנה וחודשיים. אחותו מזל, כיום בת יותר מ ,70 רצתה להתיר את התעלומה של מות אחיה הקטן. לכן היא הגישה בקשה לפתיחת הקבר ב ,2018 אז היה חוק שִאפשר למשך שנתיים בדיקת קברים.

עו"ד דותן: "דחו אותנו, הלכנו לבית המשפט המחוזי וניצחנו, ואז המדינה ערערה לעליון. בינתיים החוק לשנתיים פקע והמדינה הערימה קשיים. ב 2021 ניצחנו גם בעליון. המדינה היתה צריכה לפתוח את הקבר בתוך 60 יום - מה שלא קרה. גם כעת לא מרשים לנו לקחת דגימה למומחה שלנו, אלא שהמדינה תחפור ומומחה של המדינה יבדוק את הדנ"א. על מזל נאסר להיות בקרבת הקבר, ונע מוד 20 מטרים ממנו. במקום יהיה גם נציג שלנו ואיש המדינה מה מכון לרפואה משפטית - ונתעד את הפתיחה".

היא תקפה את המדינה באומרה כי "מדובר במאבק בן ארבע שנים על דרישה לגיטימית לברר מה יש בקבר. זה גרם לה לאבד את האמון במדינה, כי ההתנהלות הזו לא ראויה לחלוטין".

ח"כ לשעבר נורית קורן: "בז כות החוק שחוקקתי בנושא, נוכל להגיע לחקר האמת בפרשה. סוף סוף יוצאת לדרך הפתיחה הרא שונה של קבר עוזיאל חורי. במי דה ולא תימצא התאמה גנטית או שהקבר יהיה ריק, יהיה על המדינה לתת תשובות למשפחות על גורל הילדים".

 ?? ?? הפגנת תמיכה במשפחות ילדי תימן, ב 2019 צילום ארכיון: אורן בן חקון
הפגנת תמיכה במשפחות ילדי תימן, ב 2019 צילום ארכיון: אורן בן חקון

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel