Israel Hayom

לשם שינוי: להקל על מעמד הביניים

הבעיה האמיתית היא של כשליש ממשקי הבית בארץ, אלה שלא הצליחו לרכוש דירה וחיים בשכירות. את המכה הכואבת בכיס הם יחוו כבר בחודשים הקרובים, משום שהשיא במחירי השכירויות עוד לפנינו

- סוניה גורודיסקי

המחירים מזנקים, מעמד הביניים נשחק, השכבות החלשות נחלשות עוד יותר - והממשלה לא עושה מספיק כדי להילחם בגל ההתייקרויו­ת.

בהשוואה לנתונים לפני שנה, המחירים בישראל גבוהים ב 4% ומחירי הדירות ביותר מ .16% הנתונים הדרמטיים הללו של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה היו די צפויים, אך הם צריכים להדליק נורה אדומה בוהקת למקבלי ההחלטות, שמתהדרים בימים אלה בנתוני צמיחה מרשימים של המשק ובנתוני האבטלה הנמוכים.

עבור העשירונים העליונים לא מדובר בחדשות רעות: אלה שמחזי קים דירה בבעלותם, או אפילו כמה דירות שחלקן נמצאות בהשכרה, נהנים מעליית מחירי הדירות שמצליחה לפצות על התייקרויות המו צרים במשק. אך מה עם השכבות החלשות ומעמד הביניים, שעוד לפני גל ההתייקרויו­ת חיו בצמצום ובדוחק, ובקושי סגרו את החודש? עבורם כל עלייה במחירי המזון, הדלק ומוצרים אחרים, היא משמעותית מאוד.

הבעיה האמיתית היא של כשליש ממשקי הבית, שלא הצליחו לר כוש דירה וחיים בשכירות. את המכה הכואבת בכיס הם יחוו כבר בחודשים הקרובים, משום שהתייקרות הדי רות מקדימה בדרך כלל את המגמות בשוק השכירות, כך שכנראה השיא במחירי השכירות עוד לפנינו.

כשנשאל כיצד מתכוונת הממשלה להקל על האזרחים בגל הנוכחי, השיב שר האוצר אביגדור ליברמן כי עליית המחירים בארץ מתונה יחסית למדינות אחרות, ושזו בעיה כלל עולמית בשל העליות במחירי הסחורות, התובלה הימית ועוד.

ליברמן צודק. האינפלציה בארה"ב אכן גבוהה ביותר מפי שניים לעומת ישראל 8.3%) בשנה האחרונה(, וגם באירופה היא הרקיעה שחקים וכבר חצתה את רף ה 7% - אך האם זה אמור לעניין את האזרח הפשוט, שלא סוגר את החודש בגלל שהכל מסביבו עולה?

ישראל נכנסה לגל ההתייקרויו­ת כשרמת המחירים במשק גבוהה בכ 20% מהממוצע של ה ,OECD ולכן סף הסיבולת של אזרחיה לע ליות המחירים הוא נמוך יותר מאזרחי האיחוד האירופי או ארה"ב. אבל מה עושה הממשלה בפועל כדי להקל את גל ההתייקרויו­ת? היא הוזילה את הדלק בחצי שקל לליטר, אך זה כבר עלה חזרה ואף חצה את רף ה 7 שקלים לליטר - שיא של שמונה שנים.

הממשלה גם הבטיחה תוספת נקודות זיכוי להורים עובדים ומענק עבודה מוגדל לבעלי שכר נמוך - אבל בשני המקרים, לאחר שה תוספת תאושר, מדובר בסכומים זעומים שלא יצליחו לפצות על גל ההתייקרויו­ת, לא כל שכן על העליות בשכר הדירה.

בד בבד, קופת המדינה נמצאת בעודף של יותר מ 30 מיליארד שקלים מתחילת השנה. מדובר ברצף חסר תקדים מאז קום המדינה, כשבארבעת החודשים הראשונים של השנה נרשם עודף תקציבי. ההישג נובע בעיקר מהגידול בגביית המסים, בין היתר בזכות ההיי טק הישראלי הפורח.

אבל ההיי טק, יש להניח, לא ימשיך לפרוח לנצח, והעודף צפוי לק טון בהמשך השנה. ובכל זאת, הממשלה יכולה להרשות לעצמה להקל יותר על הציבור - באמצעות הורדות מסים ומתן הטבות ייחודיות לבני מעמד הביניים והשכבות החלשות.

 ?? ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel