Israel Hayom

קרע בליכוד סביב חוק "ממדים ללימודים": "אסור לעזור לקואליציה, גם בחוקים חברתיים"

יו"ר הליכוד נתניהו וחבר הכנסת לוין הודיעו כי לא יסייעו לקואליציה, כדי שלא תשרוד ● אולם ח"כים אחרים במפלגה תומכים בחוק ● בנט במסר לראשי האופוזיציה: "שימו את הפוליטיקה בצד"

- אמיר אטינגר

הוויכוח הפוליטי סביב חוק "ממדים ללימודים", שמזכה חיילים משוחררים במלגה ללימודים אקדמיים, יצר קרע בתוך הליכוד.

החוק למעשה מבליט את כישלון הקואליציה בכך שהיא לא מסוגלת להעביר חוק לטובת החיילים בשל התנגדות רע"מ והיעדר הרוב בכנסת. האסטרטגיה של הקואליציה הצליחה לעורר מחלוקת בתוך הליכוד. שורה של חברי כנסת דרשו לתמוך בחוק למרות שמדובר בסיוע לקואליציה, והנושא צפוי לעלות להצבעה בתוך סיעת הליכוד. בין התומכים ניתן למצוא את חברי הכנסת ניר ברקת, יואב גלנט, גילה גמליאל, אלי כהן, קרן ברק ופטין מולא.

יריב לוין טען בישיבת סיעת הליכוד כי אסור לתמוך באף חוק של הקואליציה, מהטעם שאם הם יקבלו את תמיכתם כל פעם בחוק חברתי או כלכלי, חשוב ככל שיהיה, הם יצליחו לשרוד לאורך זמן. באופוזיציה התנו את תמיכתם בחוק בכך שמימון התואר האקדמי יעלה מ־66 אחוזים ל־001 אחוזים. בקואליציה סירבו לפי שעה לדרישה, והסבירו כי למשרד הביטחון אין את התקציב הנדרש.

בקואליציה ניצלו את ההתנגדות בליכוד והחלו בקמפיין ציבורי נגד בכירי הליכוד ונגד הגנרלים באופוזיציה, מתוך הנחה כי לא יוכלו להסביר לציבור את התנגדותם לחוק. "הליכוד עושה פוליטיקה קטנה ועלובה על חשבון לוחמי צה"ל", צייץ שר החוץ יאיר לפיד בטוויטר.

בנוסף, שר הביטחון בני גנץ שאמון על קידום החוק שוחח עם נתניהו על העברת החוק. גנץ ביקש מנתניהו את תמיכתו, ונתניהו טען כי הוא ביקש שיקבלו את דרישתם 100ל אחוז מימון.

החוק צפוי לעלות ביום שני, וההערכה היא שבליכוד לא ימנעו את העברתו ולכל הפחות לא יצביעו נגד באופן אקטיבי. חוק "מדים ללימודים" משקף את המדיניות החדשה בקואליציה לפיה בשל הקושי להשיג רוב בכנסת הם מעלים להצבעה רק חוקים חברתיים שאינם שונים במחלוקת. דרך הפעולה הזו עוזרת להם לשרוד יום אחר יום, ואולי אף לשרוד את כנס הקיץ, אך ללא חקיקה אידיאולוגי­ת לא נראה שזה יחזיק לאורך זמן רב.

ראש הממשלה בנט אמר: "אני מבין מדוע איימן עודה מתנגד לחוק שמעניק מלגות לימודים לבוגרי יחידות קרביות. אבל מדוע נתניהו חבר אליו נגד החוק - קשה להבין".

ראש הממשלה נפתלי בנט, שר הביטחון בני גנץ ושר החוץ יאיר לפיד מסרו בהודעה משותפת: "ביום שני נביא למליאת הכנסת את חוק 'ממדים ללימודים' של שר הביטחון להצבעה שמית. כל הלוחמים המשוחררים יוכלו לצפות בשידור חי בחברי הכנסת של הליכוד. אנחנו קוראים לחברי האופוזיציה, שימו את הפוליטיקה בצד, למען החיילים והחיילות שלנו".

 ?? ?? נוטה לתמוך. ברקת
נוטה לתמוך. ברקת
 ?? ?? לוחץ לשינוי עמדת הליכוד. גלנט
לוחץ לשינוי עמדת הליכוד. גלנט

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel