Israel Hayom

הורי החיילים הספורטאים לגנץ: "נדרשת רפורמה בשירות המצטיינים"

בפנייה לשר הביטחון כתבו: החיילים מתקשים לשמור על שגרת אימונים ופורשים ● "גם צה"ל לא מרוויח מהמצב"

- לילך שובל וחנן גרינווד

הורים לספורטאים מצטיינים פנו אתמול בדרישה לבחון מחדש את שירות הספורטאים המצטיינים בצה"ל ולהנהיג רפורמה בנושא. הפנייה נעשתה באמצעות מכתב לשר הביטחון בני גנץ, לשר התרבות והספורט חילי טרופר, ליו"ר שדולת הספורט ח"כ סימון דוידסון ולראש אכ"א אלוף יניב עשור, ומתפרסם היום.

סוגיית שירות הספורטאים המצטיינים בצה"ל נחשפה שלשום ב"ישראל היום", אז פורסם דו"ח של מרכז המחקר והמידע של הכנסת, שקבע כי השירות בצה"ל פוגע בספורטאים המצטיינים. על פי הטענות, ספורטאים מצטיינים המקבלים מעמד של ספורטאי בצבא מתקשים מאוד לשמור על שגרת אימונים ותזונה במהלך שירותם הצבאי, עובדה שפוגעת גם בהישגיהם הספורטיביי­ם, כמו גם באיכות הספורטאים במדינת ישראל כולה. לא מעט ספורטאים פורשים מהספורט בעקבות השירות הצבאי.

במכתב שנשלח אתמול ציינו ההורים: "הספורטאים מחויבים לעבור טירונות שאורכה כמה שבועות שבמהלכם לא יוכלו להתאמן כלל. הם נשלחים לקורסים צבאיים - שבמהלכם גם לא יתאמנו. הם נדרשים להיות נוכחים בבסיסים (ולמלא תפקידים זוטרים בדרך כלל), לכמות שעות הפוגעת ברצף האימונים. צה"ל איננו יוצא נשכר באופן ממשי משירותו הצבאי של הספורטאי, שאינו מצליח לשמר את כשירותו, להתקדם מקצועית ולהגיע להישגים בינלאומיים. ישראל נפגעת פעמיים: מצד אחד, כספי מדינה שהושקעו בנבחרות הצעירות - במחנות אימונים, תחרויות ונסיעות לחו"ל - יורדים לטמיון בשל קטיעת הרצף הספורטיבי וחוסר יכולתם של הספורטאים לחזור למסלול הישגי; ומצד שני, היא מאבדת ספורטאים שעשויים היו להגיע להישגים ואף לשמש 'שגרירים' המייצגים את ישראל בעולם".

ממשרד התרבות והספורט נמסר: "שיבוץ ספורטאים מצטיינים לצה"ל נעשה ע"פ קריטריונים מסודרים שמפורסמים מבעוד מועד. המשרד והיחידה לספורט הישגי מקבלים מהאיגוד את הדירוג והניקוד של אותם הספורטאים. קיבלנו את המכתב בברכה והגורמים המקצועיים במנהל הספורט יקראו אותו בעיון, ובמידת הצורך תיקבע פגישה מתואמת עם הנציגים".

דובר צה״ל הגיב: "צה״ל רואה חשיבות רבה בשירותם הצבאי של הספורטאים. אגף כוח האדם מקנה בהתאם זכאויות מותאמות עבור הספורטאיות והספורטאים כדי שיוכלו להמשיך ולעסוק בפעילותם הספורטיבית לצד שירותם. המכתב המדובר התקבל ויענה כמקובל במישרין".

פיילוט חדש למוזיקאים

בתוך כך, מעמד "מוזיקאי מצטיין" יוכר לראשונה במסגרת השירות הלאומי - כך נקבע לאחר עבודה משותפת של רשות השירות הלאומי־אזרחי, יחד עם משרד התרבות והספורט. בעקבות מאבק של מנכ"ל הרשות, ראובן פינסקי, הוחלט לקיים פיילוט חדש שבו יופעל נוהל מיוחד אשר יסדיר את אופן שירותם של מוזיקאים מצטיינים המתנדבים במסגרת השירות הלאומי־אזרחי, כפי שקורה בצה"ל כבר תקופה.

צוות מיוחד של משרד התרבות והספורט יקיים מיון מוקדם למגישים, בהתאם לאמות המידה המקצועיות והמקובלות בתחום. אלה אשר יעברו בהצלחה את הבחינה המקצועית ויקבלו את אישור רשות השירות הלאומי, יוכרו ויתנדבו בפועל כמוזיקאי מצטיין או כמוזיקאית מצטיינת בשירות הלאומי.

מוזיקאי מצטיין יהיה רשאי לקבל הקלה בשעות השירות השבועיות ולבצע שירות בהיקף שעות מופחת, אשר לא יפחת מ־03 שעות שבועיות. כמו כן, יהיה זכאי לחופשות מיוחדות לצורך אימונים והופעות ולצורך ייצוג מדינת ישראל בחו"ל, כאשר סך כמות ימי החופשה המיוחדת לא יעלה על 30 ימים, במהלך שנת שירות אחת.

"השירות הלאומי־אזרחי פותח את שעריו בפני מוזיקאיות ומוזיקאים מצטיינים", אמר ראובן פינסקי. "אני שמח לבשר כי לראשונה יתאפשר מסלול מיוחד ומותאם למוזיקאים מצטיינים, אשר באים להתנדב לשירות הלאומיאזרח­י. המוזיקאיות והמוזיקאים יוכלו להמשיך להיות פעילים ולייצג את מדינת ישראל, ובד בבד לשרת ולתרום לחברה ולמדינה".

רז פרויליך, מנכ"ל משרד התרבות והספורט: "אני שמח כי מעתה גם מוזיקאים מצטיינים בעלי פטור משירות בצה"ל יוכלו לתרום למדינה במסגרת שירות לאומי, וכן לתרום לחברה ולתרבות הישראלית".

 ?? צילום: יהושע יוסף ?? "ישראל היום", 17.05.2022
צילום: יהושע יוסף "ישראל היום", 17.05.2022
 ?? ?? חיילות בדרכים. "גם המדינה נפגעת" צילום: יהושע יוסף
חיילות בדרכים. "גם המדינה נפגעת" צילום: יהושע יוסף

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel