Israel Hayom

עובדים עליכם ב

הם עובדים בשחור, משתכרים בשנה כ 2 מיליארד שקלים ופוגעים בתחרות ● מספר השב"חים שעובדים בישראל הוכפל בתוך שנתיים ל 44 אלף ● "זה נזק לכלכלת ישראל הלגיטימית"

- סוניה גורודיסקי והיאלי יעקבי הנדלסמן

שלושה מהפיגועים הקשים בתקופה האחרונה בוצעו בידי שוהים בלתי חוקיים. כבר בסוף חודש מארס, לאחר הפיגוע בבני ברק, התריעו קבלני השיפוצים בפני שר הביטחון בני גנץ על התעצמות בתופעת השב"חים במדינה.

ערב מגיפת הקורונה עמד מספר השב"חים בישראל על 20 אלף, אך טיפס לכ 40 אלף במהלך רוב שנת ,2021 וכעת הוא עומד על כ 44 אלף ברביע הראשון לשנה הנוכחית. מר ביתם מועסקים בענפי הבנייה, המ סעדנות והחקלאות. ואולם, לתופעה יש לא רק השלכות ביטחוניות, אלא

גם השפעות כלכליות כבדות.

"אחת הסיבות לעלייה במספרם היא הסטתם של גורמי אכיפה לא כיפת הגבלות הקורונה", מסביר ד"ר חגי אטקס, חוקר בכיר במכון למח קרי ביטחון לאומי, אוניברסיטת תל אביב. "בסגרים חויבו מעסיקים לה לין את העובדים ולשלם להם ביטוח בריאות, והעובדים היו יכולים להיכנס לישראל למספר שבועות בלי לחזור הביתה. לכן היה להם עדיף להיכנס בתור שב"חים, כדי שההגבלות לא יחולו עליהם. מדיניות הקורונה תמ רצה מעסיקים ועובדים פלשתינים לעבור לעבודה לא פורמלית.

"יש הטוענים כי כניסת שב"חים טובה לישראל משום שהם עובדים בבנייה ואנחנו במשבר דיור, אבל השב"חים עובדים במזומן, והדבר דוחף את הענף לעבודה בשחור. זה נזק לכלכלת ישראל הלגיטימית", הוא מוסיף.

אובדן הכנסות למדינה

ממחקר שביצע ד"ר אטקס עם פרופ' וופאק עדנאן, שלוחת אוניברסיטת ניו יורק באבו דאבי, עולה כי שכר השוהים הבלתי חוקיים בשנת 2021 הסתכם לפחות ב 1.9 מיליארד שקלים.

"תופעת השב"חים פוגעת במע סיקים שרוצים לפעול כחוק. אמנם העובדים האלה לא מגיעים לסף המס, אבל קיים אובדן הכנסות מה מסים למדינה - מהרווחים של אותם קבלנים", אומר אטקס.

במסקנות המחקר כתבו אטקס ועדנאן כי לסגירת הפרצות בגדר ולהידוק הפיקוח על תעסוקת פל שתינים צפוי אפקט חיובי. "צמצום כניסה של שב"חים יסייע למעסיקים פלשתינים, שהתקשו להעסיק עובדים עקב התחרות עם הישראלים כי אם בישראל אפשר להרוויח 9,000 שק לים, אז ברשות מרוויחים על עבודה דומה כ 3,000 שקלים".

עם זאת, החוקרים מזהירים כי "צמ צום כניסת שב"חים יפגע בעיקר בצ עירים לא נשואים, שכיום מתקשים לקבל היתר עבודה. המצב יגביר את הביקוש לרכישה של היתרי עבודה באמצעות ספסרים, ולכן יהיה צורך ברפורמה שתצמצם סחר לא חוקי. מו מלץ לבחון אם סטטוס 'נשוי' כתנאי לקבלת היתר עבודה אכן מסייע לה פחתת סכנת הטרור".

ד"ר חגי אטקס: "מעסיקים פלשתינים מתקשים להעסיק עובדים עקב התחרות עם הישראלים כי אם בישראל אפשר להרוויח 9,000 שקלים, אז ברשות מרוויחים על עבודה דומה כ 3,000 שקלים"

"יש מחסור עובדים עצום"

"השיפוצניקי­ם היום מוצאים את עצמם מתחרים בשב"חים", אומר יו"ר התאחדות קבלני השיפוצים, ערן סיב. "על צביעת דירה לוקחים לפ חות 3,000 שקלים ליום עבודה. שב"ח

 ?? ?? צילום: יהונתן שאול צילום: יהונתן שאול
צילום: יהונתן שאול צילום: יהונתן שאול
 ?? ??
 ?? ?? איתור שוהים בלתי חוקיים, באתרי בנייה צילום: קוקו
איתור שוהים בלתי חוקיים, באתרי בנייה צילום: קוקו

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel