Israel Hayom

פינלנד ושבדיה פנו רשמית לנאט"ו - טורקיה חוסמת: "לא נוכל לומר 'כן'"

הנשיא הטורקי התנה את תמיכתו בהסגרת מתנגדיו משבדיה: "תנו לנו מחבלים - תקבלו חברות בנאט"ו" ● נקמה רוסית: מוסקבה מגרשת עשרות דיפלומטים צרפתים וספרדים שהוכרזו "פרסונה נון גרטה"

- דמיאן פצ'טר ודניאלה צירולניק

שבדיה ופינלנד הגישו את מול בקשות לצירופן לנאט"ו, לאחר שממשלותיהן אישרו את מו עמדותן – וכבר אמש הונח המכשול הראשון להצטרפות שבדיה לברית, לאחר שנשיא טורקיה התנה את תמיכת מדינתו בהסגרתם של 30 מתנגדי שלטון השוהים בשטחה.

"ביקשנו מהם (שבדיה) להחזיר 30 מחבלים, הם אמרו לא. אז אתה לא תחזיר לנו מחבלים אבל אתה מבקש מאיתנו חברות בנאט"ו? נאט"ו היא ישות לביטחון, ארגון לביטחון, ולכן לא נוכל לומר ,"'ןכ' אמר רג'פ טאיפ ארדואן במהלך נאום שנשא בפרלמ נט המקומי.

נוסף על כך, ציין הנשיא הטור קי כי נציגי שבדיה פנו אליו ומעו ניינים לבקר באנקרה לטובת ניהול מו"מ סביב בקשת ההצטרפות לברית ההגנה. "הם רוצים לבוא ביום שני. אמרתי להם לא לטרוח. הגישה שלהם ברורה. ארגוני הטרור עדיין מפגינים בשבדיה. בצעדות שלהם ממשיכים להניף את הסמרטוטים שלהם", הוסיף, כאשר הוא מתכוון להפגנות מצד מת נגדי שלטונו.

בהודעתו על קבלת הבקשות אמר מזכ"ל נאט"ו, ינס סטולטנברג, לשג רירים הנורדים: "אני מקדם בברכה את הבקשות של פינלנד ושבדיה להצט רף לנאט"ו. אתם השותפים הקרובים ביותר שלנו. זהו יום טוב ברגע קריטי לביטחון שלנו".

התהליך לאישור הבקשה על ידי המדינות החברות בברית צפוי להימשך כמה שבועות, כאשר לכל אחד מ 30 חברי נאט"ו יש זכות וטו על צירוף מדינות נוספות לברית, ועל כן נדרשת למעשה החלטה פה אחד לאישור המהלך.

בד בבד, התהליך עלול להיתקל בכמה מכשולים מדיניים, והראשון שבהם ניכר בדברי ארדואן אמש. כצפוי, באנקרה בוחנים בקפידה את הצטרפות שתי המדינות - תוך הס תייגות, בשל תמיכתן לכאורה בפ עילים כורדים ובארגונים שנתפסים בעיני טורקיה כאיום על ביטחונה.

"צעד בלתי סביר"

שתי המדינות הנורדיות מבקשות להצטרף לברית ההגנה בעקבות הפ לישה הרוסית לאוקראינה, אשר גרמה מפץ אסטרטגי ביבשת, בעיקר במדי נות שחשות מאוימות מצד הקרמלין במוסקבה.

ובעוד הלחימה באוקראינה נמש כת, הודיע אתמול משרד החוץ הרוסי על גירוש 34 דיפלומטים צרפתים שהוכרזו כ"פרסונה נון גרטה" (אישיות בלתי רצויה) על ידי הרשויות במוסק בה - בתגובה לגירוש 41 דיפלומטים רוסים מצרפת באפריל, בחשד לריגול עבור הקרמלין.

בהודעת המשרד הרוסי נכתב כי "שגריר הרפובליקה הצרפתית, פייר לוי, זומן, והובעה בפניו מחאה חריפה בקשר להחלטה הפרובוקטיב­ית והבל תי מוצדקת של השלטונות הצרפתיים לגבי 41 העובדים במוסדות הדיפלו מטיים הרוסיים בצרפת.

"הודגש בפניו כי הצעד גרם נזק חמור ביחסי מוסקבה פריז, ופוגע בה משך שיתוף הפעולה בין שתי המדי

נות. כתגובה לצעד הצרפתי, 34 עובדי מוסדות דיפלומטיים צרפתיים ברוסיה הוכרזו כאישיות בלתי רצויה, והצט וו לעזוב את שטחה של רוסיה בתוך כשבועיים מרגע ההודעה לשגריר".

בתגובה לגירוש הדיפלומטים בידי מוסקבה, אמרו בצרפת: "צר לנו על החלטתה של רוסיה, ומדובר בצעד בלתי סביר. החלטת השלטונות הרו סיים נעשתה ללא בסיס משפטי, ואנ חנו יכולים רק להצטער על כך".

פעולה דומה נקטו אתמול הרו סים גם כלפי נציגי ספרד במדינה, כשהודיעו ל 27 חברי הצוות הדיפלו מטי בשגרירות ובקונסוליה של ספרד כי הקרמלין הכריז עליהם "פרסונה נון גרטה", וכי עליהם לעזוב את המדי נה בתוך שבוע ימים. זאת, בתגובה להודעת ספרד ב 5 באפריל על גי רושם של 25 דיפלומטים מהשגרירות הרוסית במדריד, בטענה ל"סכנה לבי טחון המדינה".

מעל בקשת הצירוף לברית מרחף האיום שחשים באירופה מפלישת רוסיה לאוקראינה. מזכ"ל נאט"ו: "זה רגע קריטי לביטחוננו"

 ?? ?? מזכ"ל נאט"ו ושגרירי פינלנד ושבדיה צילום: אי.אף.פי
מזכ"ל נאט"ו ושגרירי פינלנד ושבדיה צילום: אי.אף.פי
 ?? ?? "אמרתי להם לא לטרוח". ארדואן צילום: אי.פי.אי
"אמרתי להם לא לטרוח". ארדואן צילום: אי.פי.אי
 ?? ?? "שותפינו הקרובים". חיילים פינים, החודש
"שותפינו הקרובים". חיילים פינים, החודש

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel