Israel Hayom

שבחי ירושלים

יום ירושלים בפתח, ולכבודו יצאנו לבקר ביקבים שעושים את הבירה ולהכיר את הסיפור שמאחוריהם ● חזרנו שתויים ונפעמים

- רונן פרלמוטר

עד כמה שזה אבסורדי, מתברר שיום שח רור ירושלים הוא יום שנוי במחלוקת, גם בציבוריות הישראלית. דווקא לגבי היקבים הירושלמיים שורר קונצנזוס; אם בעבר "יקב ירושלמי" היה שם נרדף ליצרני יינות קידוש ממותקים וזולים, הרי עם השנים הצטרפו גם האח רונים שבהם למהפכת האיכות של היין הישראלי, והתוצרת שלהם זוכה לפופולריות רבה ולהערכה גבוהה בטעימות מקצועיות ובתחרויות.

לקראת יום חגה של העיר "שחוברה לה יח דיו" יצאנו לבקר ביקבים הללו, בדקנו מה חדש, אם הנכסיות המותגית של השם "ירושלים" עדיין שווה משהו, אם הם בכלל מחשיבים את עצמם עוד כירושלמים - וחזרנו שתויים ונפעמים. פעם ירושלמי, תמיד ירושלמי.

יקב ציון

יקב ציון, שסיפורו התחיל לפני יותר מ 174 שנים בעיר העתיקה בירושלים, הוא גם היחיד שלא רק מוחזק על ידי בני המשפחה אלא גם מנוהל על ידיהם בפועל. יוסי שור משמש מנכ"ל, וצביקה שור, בן דודו, בן הדור השישי, הוא היינן. מאז 1982 הם נמצאים כרבע שעה נסיעה ממרכז העיר, באזור התעשייה מישור אדומים, בסמוך לקניון האופנה החדש .D-CITY

"אני עוד זוכר את מבנה היקב הוותיק שלנו ששכן במרתף בשכונת בית ישראל הירושלמית",

נזכר צביקה, "ובו שימש אבי ז"ל כיינן. לפני פסח הוא נהג לשלוח אותי, ילד צעיר, למרתף, לחבית ספציפית שהוא שמר במיוחד בחדרון נסתר, כדי שאמלא ממנה יין נדיר עבור 'ארבע כוסות' של ליל הסדר". מאז, הדמויות ביקב השתנו, הציוד התחדש והיינות שלו הפכו מודרניים, מדויקים, כשהם מופקים מכרמים המשתרעים מרמת הגולן ועד רמת ערד. בימים אלו הם אף שוקדים על הכ שרת מגרש להגדלת היקב והקמת מרכז מבקרים. "אנחנו ירושלמיים ותמיד נישאר כאלו, והמור שת המשפחתית היא נר לרגלינו, כאשר לתוך זה אנחנו יוצקים חדשנות וטכנולוגיה", הוא מסכם.

ההמלצה שלנו - רוזה אימפריאל, 2021 - יקבים רבים מייצרים את הרוזה שלהם חומצי וחד ולעיתים במחירים שערורייתיי­ם, ובציון הלכו הפוך והנגישו אותו לכולם. הוא חצי יבש, הופק מענבי גרנאש גליליים, עם גוון סלמון חיוור ורמת אלכוהול מתו נה .(12%) באף וגם בפה שפע פירותיות מתקתקה וחיננית )תות, ליצ'י, אפרסק( המאוזנת בחמצמצות רעננה. הוא מוגש בבקבוק "חצי", המכיל 375 מ"ל בלבד, וחתום בפקק הברגה. פשוט לשלוף מהמק רר ולפתוח בסיבוב. והמחיר? סוף! 17-15) שקלים לבקבוק 375 מ"ל(

יקב טפרברג

את הקפיצה הגדולה שלו עשה יקב טפרברג ב ,2006 אז לקח מוטי טפרברג, דור חמישי ליצ רני יין ירושלמים, את היקב, פירק אותו לגורמים, ובנה יקב חדש ומודרני ליד קיבוץ צרעה, מה שהפך אותו לאחד מהיקבים הגדולים והמובילים בישראל.

היקב המקורי של המשפחה, שהיה גם הוא בעיר העתיקה, הוקם בשנת .1870 הדור הרביעי כבר יצא אל מחוץ לחומות, אל "סיבוב מוצא" המפורסם, אבל מוטי הבין שגם זה לא מספיק - העולם משתנה, הענף מתפתח - ורתם כיינן ראשי את שיקי ראוכברגר, שאת רזי המקצוע למד בקליפורניה ושימש יינן מוביל ביקבי כרמל. בשנים שלאחר מכן הצטרפו אוליביה פרתי שה גיע מבורדו ודני פרידנברג מניו יורק. קיבוץ גלויות של ממש.

"כמשפחה אנחנו עדיין מתגוררים בירושלים", אומר מוטי, "אבל הסגנון של היקב הוא מודר ני, כשהייננים שלנו, שכל אחד מהם הגיע מרקע ומאסכולה ייננית שונה, משלימים אלו את אלו בסינרגיה מופלאה".

ההמלצה שלנו - אינספייר דבוקי וחברים, 2021 - ממסך שהותקן מ 55% ענבי דבוקי, 25% גוורצט רמינר, 20% פרנץ קולומבר. הדבוקי הוא זן ישראלי עתיק, המעניק ליין אף עשיר, לצד הגוורצטרמי נר והפרנץ הארומטיים. ליין ארומטיות פרחונית מאופקת, טעמי פרי הדר חמצמץ ומעט ליצ'י וא ננס מתובלים. המרקם רך ונעים, עסיסי ורענן. כיף. 75) שקלים(

יקב היוצר

גם יקב "היוצר" שייך לענף ממשפחת שור הירו שלמית, וצמח מתוך יקבי ארזה הוותיקים. את היקב, בבעלות מוטי שור ובנו אלחנן, מנהל בשנים האח רונות אראל ברקאי, והיינן הראשי הוא פיליפ לי כטנשטיין, הוותיק והמוערך.

"אני לא יודע מה זה יין ירושלמי", אומר לנו ברקאי. "היינות שלנו הם ים תיכוניים, הן בזני הענבים שלהם והן בטכניקות העשייה, אבל המו רשת של המשפחה שהתחילה בעיר העתיקה בהחלט נוכחת אצלנו ביקב. ייתכן שבגלל זה אנחנו מאוד מושרשים בשוק הירושלמי, והמ כירות שלנו בעיר חזקות מאוד, גם ברשתות וגם בחנויות היין הבוטיקיות".

אחד הדברים שמבדל אתכם מיקבים אחרים הוא החיבור לאמנות.

ברקאי: "אמנות היא נגזרת של המותג שלנו. אנחנו נותנים כבוד גם ליינן היוצר את היינות שלנו וגם לאמנים אחרים בתחומים נוספים. בפסח האחרון יצאנו בקמפיין 'חירות דרך אמנות' - סדרת סרטוני רשת עם אמנים צעירים שמס פרים על חוויית החירות שלהם, כאשר פריטים שהם יצרו הודפסו כתוויות על יינות שלנו בסד רה מוגבלת וממוספרת שנמכרת בלעדית באתר היקב. כעת אנחנו בונים את השלב הבא - חיבור עם אמנים ירושלמים, צעירים וצעירים ברוחם. זה יהיה חיבור משולש בין היין, עולם התוכן של האמנות העכשווית וירושלים".

ההמלצה שלנו - אוטר וויט 2019 - ממסך מו רכב ומלא הפתעות שהותקן מ 60% ויוניה מה שומרון יחד עם 40% רוסאן מהנגב. היין התבגר 20 חודשים)!( בחביות. גוון צהבהב עמוק, באף חמאתיות ואגוז מוסקט, בפה חומציות עשבונית ירקרקה ומפתיעה, בשילוב מרקם עגלגל וטעמי שמנת וכמהין. יקר אבל מהליגה של הגדולים. אכן ניכרת יד של אמן. 180) שקלים(

 ?? ?? צילום: גטי אימג'ס
צילום: גטי אימג'ס
 ?? ?? מוטי טפרברג צילום: שני בריל
מוטי טפרברג צילום: שני בריל
 ?? ?? אראל ברקאי צילום: אייל קרן
אראל ברקאי צילום: אייל קרן
 ?? ?? צביקה שור צילום: יקבי ציון
צביקה שור צילום: יקבי ציון
 ?? ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel