Israel Hayom

"בכל נסיעה יש פחד שעומדים לרצוח אותנו"

הם מבקשים מנוסעים לשלם או לשמור על שקט, ואז סופגים קללות - וגם מכות ● נהגי האוטובוס מפסיקים לשתוק ● כתבה ראשונה בסדרה

- שלומי דיאז

בלתי נתפס: כ 40 אחוזים בממוצע מנהגי האוטובוסים בחברות הציבוריות דיווחו בשלוש השנים האחרונות כי חוו אלימות פיזית מצד נוסעים, ויותר מ 70 אחוזים מהם חוו אלימות מילולית.

האלימות נגד נהגי האוטובוסים מרימה ראש. עשרות מהמקרים מס תיימים בפציעה קשה ובאשפוז, ומ תחילת השנה המספר רק עולה; אין יממה שעוברת ללא דיווח אחד לפחות על אלימות פיזית כלפי נהג אוטובוס. זה כשנתיים מנהלים הנהגים מאבק על שיפור תנאי העסקתם, ובעיקר על העלאת שכרם, מה שיוביל הש בוע להשבתה חלקית או מוחלטת של הנסיעות כחלק מסכסוך עבודה.

אבל לצד השכר, מבקשים הנהגים להיאבק גם בבעיית האלימות. זה זמן רב הם דורשים להתקין מחיצות שי סייעו לשמור על בטיחותם, אבל ביחס למספר האוטובוסים הנעים בכביש, הצעד מיושם באופן מינורי. נוסף על כך, דורשים הנהגים הכרה כעובדי ציבור, בתקווה שזו תוביל לאכיפה מוגברת ולענישה ראויה כלפי מי שתוקפים אותם.

אבל מדוע, בעצם, הם מושאים לה תקפה מלכתחילה? לאיש אין תשו בות. כשהקורונה היתה בשיאה הם חוו אלימות כי דרשו מנוסעים לעטות מסיכות; בתקו פות של רגישות ביט חונית, חלקם הותקפו בשל דתם או עדתם; ובתקופה האחרונה הנוסעים כבר לא מחפשים צידוקים כדי לתקוף. מספיק שהנה גים יבצעו פעולות בסי סיות - ידרשו תשלום עבור הנסיעה, יסכימו לעצור רק בתחנה מוסדרת, וידרשו לדבר בשקט או לשמור על ניקיון האוטובוס.

אחד מהנהגים המעטים שמוכנים לדבר בגלוי על התופעה הוא בהג'ה גולני, נהג בקו 202 של חברת אל קטרה אפיקים וחבר ועד התחבורה ב"כוח לעובדים". מקרה אחד שאירע לו מספר את הסיפור כולו. "נסע תי לכיוון גבעת זאב", הוא משחזר, "ארבעה נו סעים דרשו לרדת בצד הדרך. אמרתי להם שאני מוכן, למען בטיחותם, לעצור רק בתחנה. הם התחילו לקלל. המשכתי ועצרתי להם בתחנה. אחד מהם ניגש אלי ושלף חפץ שחור. בהתחלה חשבתי שזה אקדח - אבל זה היה 'רק' גז מדמיע. ניסיתי לסגור עליהם את הדלת, אבל הוא הספיק לרסס אותי. התקשרתי למשטרה. חיכיתי שעה

וחצי, וכשלא הגיעו נסעתי לתחנה".

ו', נהג אוטובוס שהותקף לאח רונה בירושלים, מספר סיפור דומה. "הייתי בנסיעה שגרתית, צעיר עלה ולא שילם. הערתי לו, והוא קילל וירד מהאוטובוס. בדרך חזרה הוא עלה שוב עם שלושה נוספים. אחד נעמד, כאילו כדי לשמור על הדלת, ושלושה הת קרבו אלי. הם לא רצו לשלם. אמרתי להם, 'אתם מצולמים' - ואז פשוט תקפו אותי. איבדתי שתי שיניים, ונ חבלתי בפנים, בשפה וביד".

באיגוד ועדי התחבורה של "כוח לעובדים" רואים את התופעה בחומרה. "יש זילות במעמד נהגי האוטובוס", מוסיפים שם, "התחו שה היא שהמשטרה כנראה מקילה ראש. נמשיך לפעול להכרה בנה גים כעובדי ציבור ולהענשת תוקפי הנהגים בהתאם".

 ?? ?? צילום:
GettyImage­s
צילום: GettyImage­s
 ?? ?? בהג'ה גולני. "פוקח שבע עיניים"
בהג'ה גולני. "פוקח שבע עיניים"

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel