Israel Hayom

מאומת ראשון בישראל לאבעבועות הקוף

לנוכח החשש מהנגיף, התכנס הצוות לטיפול במגיפות לדיון ראשון בנושא ● פרופ' בליצר: "ייקח שבועות להבין אם יש סיבה לדאגה"

- מיטל יסעור בית אור

על רקע מציאת מאומת ראשון בישראל לאבעבועות הקוף, התכנס אמש הצוות לטיפול במגיפות במשרד הבריאות לדיון בהתפתחויות בהתפרצות המחלה בעולם. בדיון נסקר המצב בעולם ועלתה השאלה אם יהיה צורך לחסן לאחר מגע הדוק עם נדבק.

הדיון הוקדם, לאחר שבשישי בערב דווח מביה"ח איכילוב על גבר ישראלי בשנות ה־03 לחייו שחזר מטיול במערב אירופה, נחשף לחולה בחו"ל וסבל מנגעים על העור החשודים כנגעי המחלה. הגבר מאושפז במצב קל בחדר בידוד לצורך הערכה והשגחה. דגימה שנלקחה ממנו לבירור הועברה לבדיקה במכון הביולוגי לצורך אישור האבחנה. הבדיקה, כאמור, התבררה כחיובית.

עוד צוין כי "מידע המגיע מרשויות בארצות שבהן התגלו חולים בימים האחרונים מעיד שיש ריבוי מקרים בקרב גברים מקהילת הלהט"ב, אך לא רק. המשרד קורא לחוזרים מחו"ל עם חום ופריחה שלפוחיתית לפנות לרופא". במשרד פרסמו הנחיות לצוותים הרפואיים להעלאת מודעות למחלה.

"בשלב זה לא קיים חשש למגיפה בסדר גודל של הקורונה, אך עלינו להיות זהירים ולפעול באופן ממוקד וזהיר", אומר ד"ר ארנון שחר, ראש אגף מידע ובריאות דיגיטלית במכבי שירותי בריאות, חבר הצוות לטיפול במגיפות של משרד הבריאות.

לדבריו, "לעומת הקורונה, את המחלה הזאת אנחנו מכירים ויודעים כיצד להתמודד איתה. צפוי שמקרים כאלו ודומים יקבלו תשומת לב ציבורית לאור השנתיים האחרונות - אך מקרים כאלו היו גם לפני כן ויהיו גם בעתיד. מבחינת הציבור הרחב אין בשלב זה צורך בשינוי הרגלים".

סבירות לדעיכה בהתפשטות

פרופ' רן בליצר, ראש מערך החדשנות ומכון המחקר של שירותי בריאות כללית, אומר כי "הימים והשבועות הראשונים להופעת מחלה חדשה מלווים בהרבה מאוד חוסר ודאות לגבי השאלות הבסיסיות ביותר - הידבקות, אלימות ופוטנציאל לפנדמיה. ייקח שבועות להבין אם יש סיבה לדאגה. בינתיים, באירוע שלפנינו רואים עדויות ראשונות כי לא מדובר במוטציה ביחס לזנים שגרמו להתפרצויות במערב אפריקה. אם זה המצב, והנגיף לא השתנה, אין לשלול שהאירוע הנוכחי נובע בעיקר supersprea­der־מ eventt אחד או יותר, ואז יש סבירות לדעיכה בהתפשטות עם העלייה במודעות ובעזרת איתור ובידוד מגעים".

בארגון הבריאות העולמי קיימו בסוף השבוע דיון לגבי ההתפרצות הנוכחית, וציינו שמספר המקרים המאובחנים של הנגיף עלה ל־08 ב־21 מדינות שונות. 500 מקרים נוספים נבדקים. הנגיף התפשט כבר לארבע יבשות.

השבוע ציינו בארגון הבריאות העולמי כי המקרים הללו חריגים משלוש סיבות: כולם, פרט לאחד, לא קרו בקרב אנשים שנסעו למדינות שבהן שכיחות המחלה גבוהה (מדינות אפריקה, ובעיקר ניגריה), רובם התגלו בגברים שמקיימים יחסי מין עם גברים, והפיזור הגיאוגרפי באירופה מרמז שהעברת הנגיף מתרחשת כבר זמן מה.

 ?? ?? חולה עם אבעבועות הקוף צילום: רויטרס
חולה עם אבעבועות הקוף צילום: רויטרס
 ?? ?? פרופ' בליצר
פרופ' בליצר

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel