Israel Hayom

מחר: בנק ישראל צפוי להעלות את הריבית ב 0.25%

הריבית עשויה להגיע לרמה של 0.6% ● המטרה: לרסן את האינפלציה ● החזרי המשכנתאות יעלו ● המגמה צפויה להימשך עד סוף השנה

- סוניה גורודיסקי

הכלכלן גיא בית אור: "מאז החלטת הריבית הקודמת של בנק ישראל, הירידות בשווקים התעצמו"

בנק ישראל צפוי להודיע מחר על העלאת הריבית ב 0.25% לרמה של .0.6% ההחלטה הצפויה היא בהמשך להעלאה של 0.25% שעליה הודיע הנגיד פרופ' אמיר ירון בחודש אפריל - אז עלתה הריבית לרמה של ,0.35% לראשונה זה שנתיים.

העלאת הריבית תייקר משכנ תאות והלוואות אחרות, ולפי מומחי המשכנתאות, עלולה להביא לגל של מחזורי משכנתאות.

המטרה העיקרית של העלאת הרי בית היא לרסן את הלחצים האינפ לציוניים, וכן לצנן את שוק הדיור הרותח. לא מעט ביקורות הושמעו כלפי בנק ישראל על כך שהחל לפ עול מאוחר מדי, ולא עשה מספיק כדי לצנן את שוק הדיור הלוהט.

נזכיר כי מדד המחירים לצרכן עלה ב 0.8% בחודש אפריל והשלים ב 12 החודשים האחרונים )אפריל 2022 לעומת אפריל (2021 עלייה של 4% - שיא של 11 שנה. מחי רי הדירות המשיכו לזנק והשלימו עלייה של 16.3% בשנה האחרונה.

בהשוואה למדינות מפותחות אח רות, קצב עליית המחירים במשק, ובפרט של מחירי המזון, נחשב עדיין לאיטי יחסית, והסיבות לכך הן יכו לת הספיגה של יבואני המזון בשל שיעורי הרווח הגבוהים, וכן היציבות במחירי האנרגיה.

הכלכלן הראשי של פסגות, גיא בית אור, מעריך כי בנק ישראל יעלה את הריבית ב ,0.25% לא יאותת על האצה בקצב ההעלאות ויעלה את הריבית בכל אחת מהחלטותיו עד סוף השנה. בשיחה עם "ישראל היום" הוא מציין כי "מאז החלטת הריבית הקודמת של בנק ישראל, הירידות בשווקים התעצמו. מדד ת"א 125 ירד ב ,7.5% ותשואות האג"ח עלו תוך גילום מתווה עליות ריבית מהיר יותר בהשוואה להחלטה הקודמת". לדברי בית אור, "ציפיות האינ פלציה בישראל החלו לרדת לאורך העקום והושפעו גם מהסנטימנט בשווקים העולמיים והמקומיים, מירידת הציפיות בחו"ל ומהתמת נות מחירי הסחורות התעשייתיות".

בתוך כך, מאיר וידר, מנכ"ל וידר משכנתאות, צופה כי מהלך של הע לאת ריבית מצד בנק ישראל יגרור גל של מחזורי משכנתא כדי להפ חית את ההחזרים החודשיים. לדב ריו, "התקופה הקרובה טומנת בחו בה עלייה של כ 400-100 שקלים בהחזרי המשכנתא, שצפויים לעלות בעקבות עליית מדדי המחירים לצ רכן ועליית ריבית הפריים".

 ?? ?? הבנק לא צפוי לאותת על האצה בקצב ההעלאות צילום: אורן בן חקון
הבנק לא צפוי לאותת על האצה בקצב ההעלאות צילום: אורן בן חקון

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel