Israel Hayom

"הפוטנציאל קיים": המאבק לשילוב חרדים וערבים בשוק התעסוקה

משרד הכלכלה יצא בקמפיין להעלאת המודעות להגברת התעסוקה במגזר החרדי ● בעמותת "מונא" הקימו רשת אקדמיות בפריפריה לכל סוגי האוכלוסייה: "מאפשרת לכישרונות לצמוח"

- היאלי יעקבי הנדלסמן וסוניה גורודיסקי

מינהל תעסוקת אוכלוסיות בזרוע העבודה יוצא בקמ פיין לקידום ולעידוד של תעסוקה בקרב גברים בחברה החרדית, של פיו המסר הוא "יש עבודה, זו עו בדה!" המטרות הן העלאת המוד עות לנושא הפרנסה והגברת התעסוקה באמצעות מרכזי ההכוון התעסוקתי הפרוסים ברחבי הארץ.

הקמפיין עולה בסמוך ליום הגיוון הבינלאומי, והוא מיועד לגברים חר דים אשר נפלטו משוק התעסוקה, או שהיו מנועים מלהשתלב בו.

לדברי יוליה איתן, ראשת המינהל: "רבים בחברה החרדית לא לוקחים חלק בשוק התעסוקה בשל החשש מפגיעה באורח חייהם, או עובדים במקום שבו הם לא מצליחים למצות את הפוטנציאל שלהם. לצורך כך המינהל ייצר עבורם את הפלפורמה לבחינה ולדיוק של צורכיהם, בדמות מרכזי ההכוון התעסוקתי 'מפת"ח'".

ויש גם יוזמות פרטיות. אסף ברימר הקים לפני שמונה שנים את עמותת "מונא - חלל לשינוי", העו סקת בשילוב של אוכלוסיות המגז רים הערבי, הבדואי והחרדי, ותושבי הפריפריה. ברימר מספר בשיחה עם "ישראל היום" על פערי השכר המ שמעותיים הקיימים כיום בהיי טק בין האוכלוסייה הכללית לבין החב רות הערבית והבדואית, שמשתכרות כ 30% פחות בממוצע.

לא רק לשפוך כסף

לדברי ברימר, "פערי השכר בין אוכלוסיות שבתת ייצוג לבין האוכ לוסייה הכללית הם שיקוף המציאות, אך הם בעיה מדרגה שנייה, ולא הב עיה העיקרית - שהיא חוסר השילוב של אוכלוסיות אלו בהיי טק בכלל, ובדרגות הניהול בפרט. רשת האק דמיות היישומיות מאפשרת לכי שרונות הרבים בכל רחבי המדינה לצמוח", הוא אומר.

"המדינה ניסתה לשלב את האוכ לוסיות הערבית והבדואית באמצעות תוכניות חומש שונות, ניסתה לשפוך כסף ולראות אם יקרה משהו. השילוב יתאפשר כשהאוכלוסי­ות יקבלו הז דמנויות שוות עוד בילדות, ובשביל זה צריכה להיות תשתית של מסגרות החינוך ושל המורים. "'מונא' היא רשת של האקדמיות שנמצאות בפריפריה ומיועדות לכל סוגי האוכלוסייה. כל אקדמיה כזאת היא מרכז פעילות לכל היישובים בסביבה, לא רק לחברה הערבית, ולכל טווחי הגילים. אם נעשה אקד מיה להיי טק רק לערבים - לא באמת נרגיש אותם, לא נבין את הפוטנ ציאל, והפוטנציאל קיים בכל מקום", אומר ברימר.

 ?? ?? "רבים מהחרדים חוששים מפגיעה באורח חייהם" צילום: אורן בן חקון
"רבים מהחרדים חוששים מפגיעה באורח חייהם" צילום: אורן בן חקון

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel