Israel Hayom

ד"ש מתש"ח: תרמיל ונפץ נמצאו בגבעת הקרב של הל"ה

בחפירות שנערכו בגבעה שבגוש עציון נמצאו גם נצרת רימון וכפתורי מדים ● חוקר: "מרגש להחזיק בנצרת רימון שזרק אחד הלוחמים"

- אפרת פורשר

74 שנים אחרי הקרב שהפך לסמל, נחשפים בימים אלה ממצאים חדשים מגבעת הקרב של מחלקת הל"ה בגוש עציון.

בשבועיים האחרונים נערך באזור הגבעה סקר ארכיאולוגי בראשות ד"ר רפי לואיס מהמכללה האקדמית אשקלון ואוניברסיט­ת חיפה, ובשי תוף עם אייל מרקו מרשות העתיקות במחוז יהודה. באמצעות מפות יש נות, תצלומי אוויר ורחפנים, ניתחו החוקרים את תא השטח שבו התחולל הקרב, חפרו ואספו ממצאים. למר גלות מתקן חקלאי שנמצא בשטח אותרו קליע של מקלע מסוג ברן וכ פתורי מכנסיים של מדים בריטיים.

עוד נמצא נפץ להפעלת מטען חשמלי, אך הפריט המעניין ביותר שנמצא בשטח הוא נצרת רימון פו לני. "הרימון הפולני היה בשימוש כוחותנו עד מלחמת השחרור", מס ביר זיו לבני, ראש תחום תחמושת במערך החבלה במשטרה, שמסייע בחפירות וזיהה את הנצרה, "זו נצרה שהיא יחידה ומיוחדת, רימון ספציפי שלנו, דגם שיצקו אותו בארץ בתע"ש המחתרתית על פי מודל שהבריחו מפולין, ולכן הוא נקרא הרימון הפו לני. אחרי 1948 הפסיקו לייצר אותם, וידוע לנו שגם במלחמת השחרור כבר כמעט לא השתמשו בהם, אלא רק במעט עודפים. כיוון שאנחנו יוד עים רק על הקרב הזה שהתחולל עד 1948 בגבעה, זה מבחינתי היה האק דח המעשן. זו כנראה נצרה ששלף אחד הלוחמים".

הקרב של מחלקת הל"ה התרחש בינואר 1948 בין 35 לוחמים של פלמ"ח וחיל השדה של ההגנה, שהיו בדרכם לגוש עציון, לבין מאות פו רעים ערבים. הקרב הסתיים במותם של כל ה ,35 שאזלה להם כל התח מושת, והפך לאחד מאתוסי הגבורה המפורסמים ביותר. במהלך השנים מצאו מטיילים באזור פריטים שונים, אולם היה קשה לקבוע אם מדובר בתזכורות מהקרב, מכיוון שהמקום שימש במהלך השנים שטח אימונים של צה"ל.

"זה ממש מרגש", אומר ד"ר לואיס, "הקרב הזה השפיע עלינו, על הת רבות הישראלית, ולהגיע פתאום לשטח ולהחזיק בנצרת רימון שנ זרקה על ידי אחד הלוחמים, לגלות את הנקודה שבה שכב המקלען או לגלות פריט לבוש של אחד הלוחמים, זה מרגש מאוד ונותן לנו עוד תמונה על מה שהיה שם". ד"ר לואיס ואייל מרקו משרתים במילואים ב"איתן" - היחידה לאיתור נעדרים, והם מתמחים באיתור נעדרים מתש"ח. מסייעים להם בזיהוי הממצאים אסף פרץ מרשות העתיקות וזיו לבני מה משטרה. הממצאים הוצגו לראשו נה בכנס מחקרי ארץ יהודה שנערך בבית ספר שדה כפר עציון.

 ?? ??
 ?? ??
 ?? ?? ממצאים שאותרו בזירה
ממצאים שאותרו בזירה

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel