Israel Hayom

"אחרי העומס אנחנו סופגים אלימות וכעס"

רווחה בצרה: יוקר המחיה, הקורונה והיעדר פתרונות שהעו"סים יכולים לתת לאוכלוסייה - הופכים אותם לשק החבטות ● מנהלת אגף רווחה וקהילה: "לא מצליחים לאייש תקנים"

- נועם )דבול( דביר

זה קרה לפני שבועיים. מטופלת התפרצה לחדרה של עובדת סוציאלית במחלקה לשירותים חבר תיים בגבעת זאב, צעקה, קיללה והעי פה את תכולת השולחן לכל עבר. בה משך המתינה המטופלת לעובדת הסוציאלית מחוץ למשרד ואיימה לפגוע בה, דבר שאילץ את שאר חב רותיה למשרד ללוות אותה לרכבה כדי למנוע את המשך הפגיעה בה.

"אלימות נגד עובדים סוציאליים מתרחשת כל הזמן", אומרת תמי בר ששת, מנהלת אגף רווחה וקהילה במו עצה המקומית פרדס חנה כרכור ויו"ר ארגון מנהלי שירותי הרווחה ברשויות המקומיות. "יוקר המחיה, הקורונה, היעדר המענים שהעובדים הסוציאליים יכול לתת לאוכלוסייה - כל אלה גור מים לכך שהם שק החבטות ומוציאים עליהם את העצבים ואת התסכול".

עוד אמרה: "תדירות האלימות אולי ירדה באחרונה, אך עדיין יש מקרים רבים שבהם עובדים סוציאליים מות קפים ומאוימים. יש היום מחסור אדיר בעובדים סוציאליים. אנחנו לא מצ ליחים לאייש תקנים, כי לא כל אחד מוכן לעבוד בשירותי הרווחה הצי בוריים בגלל העומס. זה מקרה של הביצה והתרנגולת, כי מי שכן עובד - יש עליו עומס וזוכה לאלימות או לכעס - אז אנשים עוזבים או לא מגי עים למקצוע".

מקרים של תקיפות מילוליות ופיזיות כנגד עובדים סוציאליים הפכו בשנים האחרונות לדבר שבשגרה. מסקר שערך איגוד העובדים הסוציאליים לפני כשנה וחצי בקרב כ 1,600 עובדים, עלה כי 30% מהעו"סים ספגו אלימות פיזית, 30% חוו איומים על חייהם או חיי משפחותיהם ו 23% הותקפו באלימות יותר מחמש פעמים. נוסף על כך, רובם המכריע, כ ,90% חוו אלימות מילולית ו 11% ספגו שיימינג ברשת. אם זה מצב הדברים, לא פלא ש 55% מהעובדים הסוציאליים העידו כי אינם מרגישים בטוחים במקום עבודתם.

חשוב לציין כי המאבק של העו"סים נשא פרי, ולאחר שנים הוקם עבורם מערך מוגנות, שכולל מאבטחים בל שכות לשירותים חברתיים, אך הם מו צבים בעיקר בלשכות הגדולות. המע רך הזה הביא לעלייה חלקית בתחושת הביטחון של העובדים הסוציאליים, אך יש לציין כי יש ראשי רשויות שאינם מיישמים זאת, ומקרי אלימות פיזית ומילולית עדיין מתרחשים. "אלימות אינה מוצדקת אף פעם", אומרת יו"ר איגוד העובדות והעובדים הסוציאליים, עו"ס ענבל חרמוני, ומוסיפה: "עם זאת, יש להבין כי אלימות היא פעמים רבות תוצר לוואי של עומסים במח לקות הרווחה ושל מבנים מוזנחים שאינם מכבדים את הבאים בשעריהם - עובדים ומטופלים. לכן חובה לצמצם את מספר המטופ לים לכל עובדת ולשפץ את המבנים הדורשים שיפור".

 ?? ?? "אלימות תמידית". ברששת
"אלימות תמידית". ברששת
 ?? ?? 30% מהעו"סים ספגו אלימות פיזית צילום: GettyImage­s
30% מהעו"סים ספגו אלימות פיזית צילום: GettyImage­s

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel