Israel Hayom

בעקבות עליית הריבית: "לשקול מחזור משכנתא"

התאחדות יועצי המשכנתאות בפנייה לבנק ישראל: "יש לאפשר הארכת תקופה ללא תהליך מחזור" ● הריבית, המשכנתא ואתם: שאלות ותשובות

- סוניה גורודיסקי

עליית הריבית במשק לרמה של 0.75% צפויה להשפיע רבות על משקי הבית בישראל - בעי קר על אלה אשר משלמים משכנתא מדי חודש. מה כדאי לעשות בסביבת הריבית הנוכחית? "ישראל היום" עושה סדר.

בהתאחדות יועצי המשכנתאות, שסייעה לנו בתשובות שלפניכם, ממליצים "להיערך לשינוי, ואם ההחזר מכביד יותר מדי על המשפ חה - רצוי לשקול מחזור של המשכ נתא. במשכנתא עם מסלולים צמודים - בכל מקרה ראוי לשקול מחזור".

עם עליית הריבית, הוציאה ההתא חדות רשימת המלצות לבנק ישראל עקב הגידול בהחזר החודשי. "יש לא פשר הארכת תקופה ללא תהליך מח זור", נכתב, "כך שמי שההחזר החו דשי שלו גדל באופן שמקשה עליו לשלמו, יוכל להאריך תקופה". בכמה יגדל ההחזר החודשי של המשכנתא הממוצעת? גובה המשכנתא הממוצעת כיום הוא כמיליון שקלים ל 25 שנים. עבור בעלי משכנתאות קיימות, העלאת ריבית הפריים היום ב 0.4% ולפני חודש ב 0.65% )במצטבר( תגדיל את ההחזר החודשי בכ 131 שקלים לפי הרכב של 400 אלף שקלים במסלול הפריים, ולאורך 25 שנים מדובר בתוספת של 39,181 שקלים.

עד מתי הריבית תעלה?

נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, אמר ל"ישראל היום" כי ריבית בגובה 1.5% ברבעון הראשון של שנת 2023 עדיין נראית כתחזית נכונה. עם זאת, הוא ציין כי עדיין קיימת אי ודאות רבה בעקבות המשבר בסין והמלחמה באוקראינה, כך שנכון לעכשיו, אין לדעת לאיזה גובה תגיע הריבית בעוד שנה או שנתיים מהיום.

יש לי משכנתא ל 30 שנה. בכמה היא תתייקר לאורך התקופה, כשהריבית תהיה ?1.5%

במשכנתא ממוצעת בגובה של 1 מיליון שקל, ש 40% ממנה הם במסלול פריים, התוספת הכללית תגיע ל 102,960 שקלים.

מה לגבי משכנתא חדשה?

לגבי נוטלי משכנתאות

חדשות המצב הנוכחי קשה בהרבה. עליית הריבית לבדה הגדילה בחצי השנה האחרונה את החזר המשכנתא ב 450 שקלים. יחד עם העלייה בגובה המשכנתא הממוצעת, שגדלה משנת 2021 ב 85 אלף שקלים, העלייה בהחזר החודשי מגיעה ל 830 שקלים. הריבית צפויה לעלות עוד, ו 40% מהמשכנתא שלי הם במסלול פריים. האם כדאי למחזר? יש לבחון אם תוכלו לעמוד בשינויים הצפויים בהחזרים, לנוכח עליית האינפלציה ועליות הריביות החזויות בשנה הקרובה, ולפי זה להחליט אם למחזר או לא. רצוי לשקול למחזר משכנתאות צמודות למדד. ריבית הפריים עדיין אטרקטיבית יותר משאר המסלולים, גם אם הריבית תמשיך לעלות לאזור .3%-ה

 ?? ?? להיערך לשינוי
להיערך לשינוי

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel